نخستین وب‌سایتی که شرکت اپل خود را با آن معرفی می‌کرد

اولین سایت اپل چه شکلی بود؟

فرضیه نسبت طلایی در طراحی، دروغی بیش نیست

دروغی به وسعت سال‌ها

گروهی از طراحان موفق شده‌‌اند تا با بررسی طراحی لوگو‌های شرکت‌های متعدد، فرضیه وجود نسبت طلایی در طراحی را رد کنند و اثبات کنند که این موضوع یک دروغ بزرگ است.
کد خبر: ۷۸۸۱۹۶
دروغی به وسعت سال‌ها

جام جم کلیک: تا به حال درباره موضوع نسبت طلایی چیزی شنیده‌اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال منفی است باید بدانید که در قالب عمومی طراحی، بسیاری از افراد معتقدند که تمامی اشکالی که بر اساس محاسبات ریاضی دقیقی انجام می‌شوند که موجب ایجاد نسبت منحصر به فردی در اشکال می‌شود، شامل قانون نسبت طلایی هستند و اشکالی که از این نسبت بهره‌ ببرند، به‌طور طبیعی با ذهن انسان سازگار بوده و موفق خواهند بود.

این امر نه‌تنها در میان افراد عامی بلکه در میان افراد حرفه‌ای نیز مورد پذیرش نسبی قرار گرفته بود ولی حقیقت ماجرا چیست؟ گروهی از طراحان با بررسی نشان‌واره‌های موجود برای شرکت‌های بزرگی که گفته می‌شود از نسبت طلایی در طراحی لوگوی خود بهره برده‌اند، موفق شده‌اند تا ثابت کنند که این نسبت، تنها یک توهم است و وجود خارجی ندارد.

این گروه با بررسی لوگوهای مختلف و مقایسه آن‌ها با یکدیگر متوجه شدند که هیچ فرمول ریاضی خاصی وجود ندارد که همه نشان‌واره‌ها را در یک چهارچوب کلی قرار بدهد و به عبارت دقیق‌تر، نسبت طلایی وجود خارجی ندارد. یک از اعضای مهم این تحقیقات درباره آن می‌گوید: «نسبت طلایی توسط دو دسته از افراد طراحی شده است، دسته اول کسانی هستند که موضوع دیگر در ذهن خود داشته‌اند ولی از گفته آن‌ها سوء برداشت کرده و دسته دوم نیز افرادی بوده‌اند که دوست داشتند از خودشان حرف‌های بی‌ارزش دربیاورند تا احساس مهم‌ بودن به آن‌ها دست بدهد.»

یکی از مهم‌ترین لوگوهایی که گفته می‌شد از نسبت طلایی بهره‌مند است، نشان‌واره شرکت اپل بود که در تصویر می‌توانید مشاهده کنید که این نسبت برای این لوگو به هیچ‌عنوان صادق نیست. نتیجه‌گیری این تیم این بوده است که انسان‌ها ماجرای نسبت طلایی را باور می‌کنند چون دوست دارند از چیزی لذت ببرند که نظم مخفی درخود دارد ولی قادر به درک آن نیستند.

آناهیتا عیوض‌خانی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها