۳۱ خرداد ۱۴۰۵ - ۰۷:۵۳
کمتر از چند روز از امضای یادداشت تفاهم پایان جنگ میان ایران و آمریکا میگذرد، تفاهمی که تقریبا میتوان گفت هیچکدام از بندهای آن توسط دشمن رعایت نشده است. اکنون دو تحول همزمان تصویری روشن از وضعیت کنونی این توافق ارائه میدهد؛ از یک سو قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا(ص) و نیروی دریایی سپاهپاسداران انقلاب اسلامی از بسته شدن مجدد تنگه هرمز در واکنش به نقض تعهدات آمریکا و رژیم صهیونیستی خبر دادهاند و از سوی دیگر هیأت دیپلماتیک ایران راهی ژنو شده است. این دو رخداد در کنار یکدیگر نشان میدهد که مناقشه اصلی در روزهای پس از امضای تفاهم نه بر سر توافق نهایی بلکه بر سر اجرای تعهدات اولیهای است که طبق متن تفاهم باید پیش از آغاز هرگونه مذاکره بعدی محقق میشد. به بیان دیگر دشمن در گام اول نیز به جای حسننیت، دوباره بدعهدی و رذالت به نمایش گذاشته و نشان داده به هیچ امضایی پایبند نیست.