فرهنگ - سینما و تئاتر

سینما و تئاتر
کمدی، بازتابی از درد‌های پنهان

کمدی، بازتابی از درد‌های پنهان

۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۰

کمدی در سینمای ایران همواره فراتر از ابزاری صرف برای خنداندن مخاطب عمل کرده است. این ژانر در طول دهه‌های متمادی، به رسانه‌ای برای نقد هوشمندانه و موشکافانه از مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی تبدیل شده است.

سینما از دو نگاه

سینما از دو نگاه

۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۷

فیلم در تعریف ساده آن، سلسله تصاویر و اصواتی است برای خلق معانی و برانگیختن احساسات در قالب داستان، مستند اما فیلمی است که هدف آن نشان دادن واقعیت یا کشف حقیقت است. البته حتی اگر فیلم بازسازی واقعیت باشد، چه داستانی و چه مستند، همیشه از زاویه نگاه فیلمساز عبور می‌کند.

وقتی هیچ چیز با هم جور نیست

وقتی هیچ چیز با هم جور نیست

۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۹

«ناجورها»، جدیدترین فیلم محمدحسین فرح‌بخش در مقام کارگردان، از پنجم شهریورماه وارد چرخه اکران سینماهای کشور شده است. فیلمی که در افتتاحیه خود توانست فروشی پنج میلیارد تومانی را تجربه کند. عدد مذکور در نگاه اول، به‌خصوص در اقتصاد فعلی سینمای ایران، این تصور را ایجاد می‌کند که با اثری موفق و احتمالا خوش‌ساخت روبه‌رو هستیم، اما آیا فروش بالا همواره مترادف با کیفیت است؟ واقعا ناجورها چگونه فیلمی است؟ یک کمدی سرگرم‌کننده؟ کمدی‌ای با نقدهای اجتماعی هوشمند یا صرفا اثری که چیزی برای ارائه ندارد، نه با خود آورده‌ای دارد و نه آمده که تکه‌ای از سینمای ایران با خود ببرد؟ شاید بهترین توصیف درباره این فیلم، همان اسمی باشد که برای آن انتخاب کرده‌اند: ناجورها.

عبدالله علیخانی: فیلم کمدی تاریخ انقضا ندارد

عبدالله علیخانی: فیلم کمدی تاریخ انقضا ندارد

۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۱

عبدالله علیخانی با تأکید بر اینکه فضای جشنواره‌های تخصصی فیلم، زمینه‌ساز رقابت سالم میان فیلمسازان است، گفت: برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره ملی فیلم‌های کمدی سینمای ایران، باعث می‌شود فیلمسازان برای جبران کاستی‌های گذشته و ساخت آثار بهتر تلاش مضاعف داشته باشند.

قدرت زشت چهره واقعی صیهونیسم

قدرت زشت چهره واقعی صیهونیسم

۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۳

این‌بار نه‌تنها از دیدگاه سینما و فیلم، بلکه می‌خواهم همزمان، از دیدگاه یک معمار  یک فیلم را ببینم. بروتالیست، برای من دو کلاس همزمان است‌؛ تجربه‌ای که با آن هم شکوفایی خلاقیت‌های ذهنی یک معمار بزرگ را می‌بینم، هم این شکوفایی و رشد را در قالب تصویری یک فیلم به دوش می‌کشم.

سکوت در برابر «تهران» هندی

سکوت در برابر «تهران» هندی

۱۰ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۳

فیلم هندی «تهران» نمونه بارز همان بی‌احترامی‌ای است که اگر جلویش گرفته نشود، بار‌ها و بار‌ها تکرار خواهد شد. این فیلم به هیچ‌وجه ارزش هنری ندارد و پر است از تحریف واقعیت و دستکاری وقایع مرتبط با ایران.

پیچ فیلمنامه در «زن و بچه»

پیچ فیلمنامه در «زن و بچه»

۰۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۵

سعید روستایی با «ابد و یک روز» نه‌تنها نام خود را در میان استعداد‌های تازه‌نفس سینمای ایران تثبیت کرد، بلکه موفق شد با نگاهی اجتماعی، زبان بصری منحصر‌به‌فرد و روایت‌پردازی درگیرکننده، مخاطبان و منتقدان را همزمان با خود همراه کند. دیده‌شدن فیلم‌هایش در جشنواره‌های خارج و داخل، انتظارات از فیلم سوم او را به طرز بی‌سابقه‌ای بالا برده بود.

نگاه مقایسه‌ای و تطبیقی به ۲ فیلم «سلام سینما» و «کلوزآپ»

نگاه مقایسه‌ای و تطبیقی به ۲ فیلم «سلام سینما» و «کلوزآپ»

۰۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۵

فیلم در تعریف ساده آن سلسله تصاویر و اصواتی است برای خلق معانی و برانگیختن احساسات در قالب داستان؛ مستند اما فیلمی است که هدف آن نشان دادن واقعیت یا کشف حقیقت بوده اما حتی اگر فیلم باز‌سازی واقعیت باشد چه داستانی و چه مستند همیشه از زاویه نگاه فیلمساز عبور می‌کند.

پشت صحنه غافلگیری مرد عینکی

پشت صحنه غافلگیری مرد عینکی

۰۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۱

وقتی به گیشه سینما و برترین فیلم‌های در حال اکران نگاهی بیندازیم، پرفروش‌ترین اثر حال حاضر سینمای ایران فیلم «مرد‌عینکی» (با فروش بالغ بر ۹۰میلیارد تومان) به کارگردانی کریم امینی و نویسندگی حمزه صالحی است.

نیازمندی ها