شادی و امید، ضرورت تئاتر امروز
قطبالدین صادقی چهرهای آشنا در عرصه تئاتر معاصر ما است. بهگفته خودش به تمام ژانرها علاقهمند است و درطول این سالها بهفراخور شرایط زمانه، نمایشهای متعددی را بااین نگاه روی صحنه برده است.
قطبالدین صادقی چهرهای آشنا در عرصه تئاتر معاصر ما است. بهگفته خودش به تمام ژانرها علاقهمند است و درطول این سالها بهفراخور شرایط زمانه، نمایشهای متعددی را بااین نگاه روی صحنه برده است.
مست عشق یکی از فیلمهای پرفروش غیرکمدی امسال با فروش ۱۲۰ میلیارد تومان بود. داستان شمس و مولوی دو تن از بزرگان عرفان ما خیل کثیری را به سینماها کشاند. برخورد مخاطبان دوگانه بود؛ عدهای آن را پسندیدند و گروهی هم لب به اعتراض گشودند که کجا بود داستان شمس و مولانا. اما منشا این اعتراضات چه بود؟باید به فیلم و تبلیغات پیش از آن بازگردیم. تبلیغات پیش از نمایش فیلم بر این محور بود که برای اولین بار داستان بحث برانگیز شمس و مولانا روی پرده میآید. علاقهمندان به عرفان و ادبیات ایرانی رفتند و چیزی ندیدند! اما چرا؟
مراسم افتتاحیه چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، دوم بهمن ۱۴۰۳ با حضور نادره رضایی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، اتابک نادری (سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی)، خیرالله تقیانیپور (دبیر جشنواره)، والری مالیشف رایزن فرهنگی سفارت روسیه، تورداقون صدیقف سفر قرقیزستان و اجه توپال اوغلو سوغانگز رایزن فرهنگی سفارت ترکیه، هنرمندان و شرکتکنندگان بخشهای مختلف و با حضور جمعی از خبرنگاران در هتل نور حیات برگزار شد.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره فیلمهای ایرانی در مالزی ۲۰۲۵ ، گفت: شباهتهای فرهنگی میان ایران و مالزی زمینهساز همکاریهای بیشتری در صنعت فیلمسازی است.
محمد حفظی، تهیهکننده پیشگام و سرشناس مصری برنامههای فراوانی برای حمایت از صنعت سینمای بومی و تولیدات آن در نظر گرفته است. او که ازجمله هنرمندان متعهد سینمای جهان عرب به حساب میآید بر این باور است که بهترین راه مقابله با تسلط بلاکباسترهای هالیوودی و دیگر محصولات پرسروصدای خارجیزبان، تولید آثاری جذاب با داستانهایی سرگرمکننده برای مخاطبان مصری است.
با دنیای دیجیتال نمیتوان وارد مبارزه شد، بلکه باید به سمت تعامل و ارائه راهکار رفت.
چند روزی است که فاجعه ۱۵ ماهه غزه به آرامشی نسبی رسیده است و سرانجام آتشبس به اجرا درآمده. بدون شک اگر خیال شود که مسأله فلسطین با این آتشبس حل شده تصوری بچگانه است. وقتی دقت کنیم خواهیم دید که شاید اسلحهها کنار گذاشته شده اما این جنگ در عرصه روایتها و خصوصا سینما همانطور که پیش از این وجود داشته، ادامه خواهد داشت.
سریال «قهوه پدری» که قرار بود با نام «پدر قهوه»، منتشر شود، ساخته مهران مدیری است. این سریال که بهنظر میرسد در ادامه سریالهای پیشین او، یعنی هیولا و دراکولا ساخته شده، داستان یک خانواده فرهنگی و شریف را روایت میکند که در یک بزنگاه اقتصادی، شرف خود را از دست داده و دست به کارهای خلاف میزنند.
به نظر میرسد سریال ششقسمتی «تلماسه: پیشگویی» که اخیرا آخرین قسمت آن پخش شده، تأثیر زیادی در موفقیت فیلم «تلماسه ۲» (دنی ویلنو) در فصل جوایز داشته باشد، زیرا این فیلم در اوایل فوریه ۲۰۲۴، عرضه شده و شاید چندان در یادها نمانده باشد. بهویژه آنکه به طنز گفته میشود رأیدهندگان در فصل جوایز، حافظه قوی چندانی نداشته و اکران قبل از نوامبر را نمیتوانند به خاطر بیاورند!
این روزها همه حرف و حدیثهای فرهنگی- هنری به جشنواره فیلم فجر ختم میشود. از هر منظری به سینما نگاه کنیم، اولویت این رویداد مهم و باشکوه به چشم میآید. اصلا مگر میشود منکر جایگاه تأثیرگذار این جشنواره بر دیگر حوزههای هنر و حتی بر عرصه فرهنگی/ دیپلماسی عمومی شد.
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در گفتگوی تفصیلی با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با رئیس سازمان دامپزشکی کشور آسیبشناسی شد
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دبیرکل «باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای یونسکوی ایران» عنوان شد
سردار تنگسیری در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم» به تروریستهای آمریکایی هشدار داد