فرهنگ - سینما و تئاتر

سینما و تئاتر
سینمای اجتماعی وجود ندارد! دارد؟ 

ساخت فیلم‌هایی درباره مشکلات خانوادگی قابل تسری به کلیت جامعه ایران نیست

سینمای اجتماعی وجود ندارد! دارد؟ 

۰۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۲

در یکی دو دهه اخیر، جریانی نو در سینمای ایران شکل گرفته و عناوین جدیدی مانند «سینمای معناگرا»، «سینمای استراتژیک»، «فیلم‌های برای کودکان و درباره کودکان» و نظایر آن، که اغلب خلق‌الساعه و غیرمتعارف به نظر می‌رسند، در این سینما رواج یافته‌اند. در این میان، عنوان «سینمای اجتماعی» یا «فیلم اجتماعی» نیز به‌تازگی در سینمای ایران باب شده؛ عنوانی که تقریبا نمی‌توان ردی از آن را در دیگر سینما‌ها یا تاریخ سینما یافت.

یوز ایرانی از نیویورک تا کرمان

یوز ایرانی از نیویورک تا کرمان

۰۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۶

با شروع فصل پاییز بعد از مدت‌ها سینمای کودک و نوجوان با اکران انیمیشن «یوز» جانی تازه گرفت. یوز، محصول مشترک مرکز انیمیشن سوره و ویستامدیا، به کارگردانی رضا ارژنگی و تهیه‌کنندگی احسان کاوه اکرانش را از دوم مهر آغاز کرده و تا اینجا توانسته نظر کودکان وخانواده‌ها راباهم جلب کند.این انیمیشن درباره یوزپلنگی ساکن نیویورک است که در پی هویت اصلی خود به ایران سفرمی‌کندو ماجراهایی برایش رقم می‌خورد.

مقاومت فرهنگی در برابر تهاجم ارزش‌های غربی

مقاومت فرهنگی در برابر تهاجم ارزش‌های غربی

۰۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۰

مقاومت مفهومی مرتبط با انسان و جامعه انسانی است؛ از ابتدای شکل‌‌گیری جامعه انسانی، انسان‌ها در برابر ظلم و ستم واکنش نشان داده‌اند اما به‌نسبت رشد آگاهی‌های نظری و سیاسی این اندیشه در جامعه انسانی تعالی پیدا کرده است. شاید مهم‌ترین تحولات نظری این مفهوم را در جهان اسلام در مقابله با سیاست‌های استعماری دنبال کرد.

شاهد احمدلو: جشنواره فیلم‌ های کمدی‌ می‌تواند آینده سینمای کمدی ایران را نجات دهد

دیدگاه عضو گروه انتخاب نخستین جشنواره ملی فیلم‌های کمدی ایران 

شاهد احمدلو: جشنواره فیلم‌ های کمدی‌ می‌تواند آینده سینمای کمدی ایران را نجات دهد

۰۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۰

شاهد احمدلو عضو گروه انتخاب جشنواره ملی فیلم‌های کمدی معتقد است این رویداد می‌تواند با تکیه بر حمایت‌های مالی و استمرار، به بستری برای کشف استعداد‌های تازه و ارائه نگاهی نو به کمدی در سینمای ایران بدل شود.

«تانکر» قصه‌ای احساسی-انسانی دارد

«تانکر» قصه‌ای احساسی-انسانی دارد

۰۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۷

بابک نوری، بازیگر فیلم کوتاه «تانکر» گفت: کاش سینمای هنر و تجربه در سراسر کشور یک سانس ویژه مثلا 8 تا 9 داشته باشد و این ساسن جا بیفتد چون ظرفیت بالای این سینما ارزشمند است.

موسی کلیم‌الله در ردیف پرفروش‌ها

موسی کلیم‌الله در ردیف پرفروش‌ها

۰۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۰

سینمای ایران در ۶ ماهه نخست۱۴۰۴ شرایط عجیب و غیرمترقبه جنگ تحمیلی ۱۲روزه اسرائیل علیه ایران را از سر گذراند اما قلب سینما در میان مردم همچنان می‌تپد و پرفروغ است. سینما میان مردم رخنه کرده و تبدیل به بخشی از سبک زندگی آنها شده است. در پایان ۶ ماهه اول امسال‌؛ چند فیلم جدید به جدول فروش اضافه شدند که در واقع دورخیزی برای شروع فصل پاییز کرده‌اند.

غزه در خون‌؛ برندگان سیمرغ در خواب نازند؟!

۰۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۶

بله غزه در خون موج می‌زند. گرسنگی قتل عام می‌کند. بی‌سرپناهی و بی‌دوایی کودکان را به مرگ می‌رساند و خلاصه باند اشغالگر منطقه با حمایت آشکار و بی‌پروای ایالات متحده آمریکا همچنان بر طبل نسل‌کشی می‌کوبد و کسی هم جلودارش نیست. خوشبختانه ملت‌ها، فارغ از دولت‌های‌شان، در جهان به‌خصوص آمریکا و اروپا، صدای مردم فلسطین شده‌اند و خیابان‌ها را خالی نمی‌کنند.

سفری به تنگنای هویت و رهایی در «ناتور دشت»

سفری به تنگنای هویت و رهایی در «ناتور دشت»

۰۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۴

فیلم «ناتور دشت» ساخته‌ سیدمحمدرضا خردمندان برگرفته از داستان واقعی ناپدید شدن دختربچه‌ای چهارساله به نام یسنا در روستای یلی بدراق استان گلستان است که در سال ۱۴۰۳ رخ داد. خردمندان با بهره‌گیری هوشمندانه از ترکیب درام انسانی و اجتماعی کوشیده تا قصه‌ای صرف از جست‌وجوی کودک گمشده را به درامی چندلایه درباره بحران‌های روانی، هویت و مسئولیت‌های فردی و جمعی تبدیل کند.

نبرد ۱۲ روزه آزمون تازه فیلمسازان

نبرد ۱۲ روزه آزمون تازه فیلمسازان

۰۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۹

در دورانی که سینمای ایران همچنان زیر سایه میراث ماندگار دفاع‌مقدس هشت‌ساله وآثاری چون «دیده‌بان»و«آژانس شیشه‌ای» نفس می‌کشد، رویارویی‌های نظامی جدید مانند جنگ ۱۲‌روزه اخیر، چالشی اساسی را پیش روی فیلمسازان قرار داده که چطور می‌توان روح یک نبرد مدرن، سریع و فناورانه را با استفاده از ابزار تصویر و بر پرده سینما بدون این‌که در دام آثار کلیشه‌ای و بی‌هدف بیفتیم، تصویر کنیم؟...

نقد روشنفکری در دل سینمای جنگ

یادداشت جواد طوسی درباره سینمای جنگ

نقد روشنفکری در دل سینمای جنگ

۰۴ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۱

پیش از انقلاب ۱۳۵۷، سینمای ایران فاقد ژانر جنگی منسجم بود و شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مانع شکل‌گیری آن شد. این ژانر نیازمند تکامل تدریجی و آزمون و خطاست تا به نقطه‌ای تثبیت‌شده برسد اما تاریخ معاصر نشان می‌دهد که جز چند فیلم پراکنده مانند اثر عبدالحسین سپنتا درباره فتح داوود نادرشاه، «تپه ۳۰۳» به کارگردانی امان منطقی (ترکیبی با ملودرام) و «خداحافظ» در دهه‌های ۳۰ و ۴۰، هیچ اثر اصولی وجود نداشت. این فیلم‌های سطحی، تعریف زیربنایی از ژانر جنگی ارائه نکردند و تعدادشان بسیار محدود بود.

نیازمندی ها