محققان با بررسی نوجوانان دریافتند وزن و سلامت والدین بر سلامت فرزندان تاثیر‌گذار است اما الگوی ورزشی و فعالیت والدین بر نوجوانان آن‌ها تاثیر چندانی نمی‌گذارد. در این تحقیقات تفاوت‌هایی بین دختران و پسران نوجوان مشاهده شد. به منظور بررسی چگونگی تاثیر تناسب اندام والدین بر دانش آموزان گفت‌و‌گویی را با دکتر حمید حکمی جراح عمومی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۶۵۷۹۶۹

جام جم سرا: مطالعات جدیدی که در مجله «سلامتی نوجوانان» منتشر شده است نشان می‌دهد نوجوانان در زمینهٔ فعالیت فیزیکی صرفا از والدین خود پیروی نمی‌کنند. اگرچه نوجوانانی که والدین آن‌ها وزن نرمال دارند، تناسب اندام بهتری دارند، فعالیت زیاد والدین بر فعالیت فرزندان تاثیر‌گذار نیست.
مدیر تحقیقات الیان پیتر هانس از دانشگاه کنستانز آلمان می‌گوید: آمادگی قلبی عروقی بدن بر سلامتی جوانان تاثیر می‌گذارد. این خیلی مهم است که بدانیم نوجوانان چه‌طور رفتار می‌کنند، زیرا می‌توان به این شکل رفتارهای غلط و ناسالم آن‌ها را تغییر داد.
این مطالعات بر روی ۱۳۲۸ نوجوان انجام شد. محققان از دوچرخه ثابت برای اندازه‌گیری میزان آمادگی جسمانی نوجوانان استفاده کردند و اطلاعاتی راجع به سلامت و هنجارهای ورزشی در خانواده‌های آن‌ها جمع‌آوری کردند.

- اهمیت الگو گیری دانش آموزان از والدین چقدر است؟
* این یک امر مسلم است که بچه‌ها در همه موارد به پدر و مادر خود نگاه می‌کنند. از آنجا که پدر و مادر در نظر آن‌ها موجودات کاملی هستند، در نتیجه هر حرکتی که از اولیاء سر بزند، در رفتار بچه‌ها تاثیر کاملا مستقیم خواهد داشت.

- آیا می‌توان گفت که به طور مشخص کودکان در چه مواردی از والدین خود پیروی می‌کنند؟
* تقریبا در تمام موارد. از بحث ظاهر گرفته تا گفتار، طرز حرکت، برخورد با دیگران و خیلی چیزهای دیگر.

- اهمیت تناسب اندام والدین و تاثیری که این تناسب بر الگوگیری کودک دارد چیست؟
* از آنجا که بچه‌ها علاقه خاصی به والدین خود دارند به نقایص آن‌ها که چاقی هم یکی از این نقیصه‌هاست توجه زیادی نخواهند داشت. چاق بودن پدر و مادر به هیچ عنوان باعث ناراحتی فرزندان و عاملی برای جلوگیری از چاقی در آنان نخواهد شد اما همین بچه‌ها زمانی که سن بیشتری پیدا کرده و به اصطلاح به بلوغ عقلی می‌رسند، والدین خود را با والدین دوستان و آشنایان خود مقایسه کرده و زمانی که می‌بینند دیگران از اندام مناسبتری برخوردارند، در اینجا متوجه این نقص می‌شوند.

- این تشخیص از چه سنی آغاز می‌شود؟
* در کودکان مختلف فرق می‌کند. اما در بیشتر آن‌ها در سنین دبیرستان متوجه این نقیصه می‌شوند. پس پدر و مادر باید متوجه باشند که اندام آن‌ها سرمشقی برای بچه‌هاست در آینده. ممکن است چاقی آن‌ها بر فرزندانشان زمانی که سن پایینی دارند اثری نداشته باشد اما مطمئنا این اندام چاق سرمشقی برای بچه‌ها در آینده خواهد بود.

- آیا چاقی والدین بر جنبه‌های روانی کودک نیز موثر است؟

انواع خوراکی‌ها نظیر فست فود‌ها، نوشابه‌ها و… اگر به طور دائم مصرف شود در کودکان ایجاد چاقی خواهد کرد.

* البته. وقتی پدر و مادر به دلیل چاق بودن نتوانند در فعالیت‌های کودکانه شرکت کنند، بچه‌ها احساس کمبود خواهند داشت. در کل فرزندان، پدر و مادر خود را موجودات کاملی می‌بینند که قدرت زیادی دارند و هر آنچه انجام می‌دهند درست است. اینجاست که کودک فکر می‌کند چه بهتر که اوهم چاق باشد تا از قدرت زیادی برخوردار شود. اما در اینجا مساله‌ای وجود دارد که باید به آن توجه کرد. معمولا بچه‌ها در یک نرم پایین از چاقی که به اصطلاح به آن «تپل» گفته می‌شود، بسیار مورد علاقه و توجه اطرافیان قرار می‌گیرند. این اصلا ایرادی ندارد مشروط به اینکه خارج از استاندارد نباشد، چرا که کودک در حال رشد است.

- چه عواملی می‌تواند این چاقی استاندارد را به چاقی خطرناک تبدیل کند؟
* انواع خوراکی‌ها نظیر فست فود‌ها، نوشابه‌ها و… اگر به طور دائم مصرف شود در کودکان ایجاد چاقی خواهد کرد. توجه به این نکته ضروری است رعایت تغذیه از‌‌ همان سنین کودکی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. اگر تغذیه رعایت نشود کنترل چاقی این کودک علی الخصوص اگر والدین او هم چاق باشند غیر ممکن و سلامتی آن‌ها مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

- پس در واقع می‌توان گفت چاقی والدین منجر به کم اهمیت شدن فرزند نسبت به مقوله چاقی می‌شود؟
* دقیقا. چون کودک در همه مسائل از پدر و مادر الگوگیری می‌کند به این نتیجه می‌رسد که افراط در خوردن بدون اشکال است.

- آیا در این زمینه بین الگوپذیری دختران و پسران تفاوتی هم وجود دارد؟
* بله. قطعا دختران زود‌تر به این مسائل فکر می‌کنند و ممکن است والدین را مورد بازخواست قرار دهند. در کل چاقی یک بیماری است. والدین چاق به خاطر سلامتی خودشان هم که شده باید خود را به وزن طبیعی برسانند. چرا که خطر این چاقی در آینده متوجه فرزندان آن‌ها خواهد بود.

- به عنوان سوال آخر شما چه روش‌هایی را برای درمان چاقی مناسب می‌دانید؟
* از طریق روش‌های مختلف می‌توان با چاقی مبارزه کرد. بهترین این روش‌ها تغذیه مناسب و ورزش است. در صورتی که به هردلیل این چاقی پیشرفت کرده باشد و از طریق ورزش و تغذیه مناسب قابل مهار نباشد، بسته به میزان چاقی می‌توان از روشهای درمانی منطقی نظیر استفاده از دستگاه زرونا بهره جست.|نسخه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها