بیشتر از پولی که دادی آش بخور

بررسی کارت گرافیک نیترو

رونمایی ای.ام.دی از پردازشگر گرافیکی جدید تونگا

غول گرافیکی جدید ای.ام.دی زنجیر پاره کرد

کاربرانی که مشتاق تجربه واقعیت افزوده (virtual reality) یا VR در بازی با رایانه‌های دسکتاپ هستنداز شنیدن این موضوع خوشحال خواهند شد که فناوری لیکوئید وی.آر کارآیی بالا و کمترین زمان تاخیر (low latency) در تجربه VR را ارائه می‌دهد.
کد خبر: ۸۵۳۷۱۲
غول گرافیکی جدید ای.ام.دی زنجیر پاره کرد

به گزارش جام جم کلیک ، شنیدن خبر رونمایی شرکت ای.ام.دی (AMD) از پردازشگر گرافیکی (graphic processor) سطح متوسط این شرکت در هفته آینده هر علاقه‌مند سخت‌افزار و بازیخوری (gamer) را وسوسه می‌کند تا آن را با کارت گرافیک GTX 960 انویدیا مقایسه کند.

گرافیک Radeon R9 380X از واحد پردازشگر گرافیکی تونگا (Tonga GPU) نیرو می‌گیرد که از 2048 عدد پردازشگر استریمی ، 128 عدد TMU و 32 عدد ROP بهره می‌برد.

سرعت سیکل ساعت آن هنوز نامشخص است. اما می‌توان حدس زد که مقدار آن باید حدود 1000 مگاهرتز باشد که باید با پهنای باندی بیش از 192 گیگابایت بر ثانیه (GB/s) بتازد. چیزی که در باره آن کاملا مشخص است، حافظه 4 گیگابایتی GDDR5 آن و رابط کاربری 256 بیتی است (پیشتر انتظار می‌رفت که رابط کاربری‌اش 384 بیتی باشد که این امر هرگز تحقق نیافت).

جایگاه این کارت گرافیک در جدول کارت‌های گرافیک جدید شرکت ای.ام.دی درست بین کارت‌های گرافیک R9 380 و R9 390 است. از شایعات چنین برمی‌آید که باید قیمتی حدود 249 دلار آمریکا یا 200 یورو داشته باشد. البته اگر قیمتش کمی پایین‌تر باشد کاربران در برابر R9 380 و یا کارت گرافیک ئGTX 960 شرکت انویدیا به انتخاب ان تمایل بیشتری نشان خواهند داد.

رونمایی از R9 380X احتمالا یکشنبه آینده یعنی روز 24 آبان خواهد بود، بنابراین لازم نیست که ما مدت زیادی جهت فهمیدن مشخصات و قیمت دقیقش انتظار بکشیم. موضوعی در آن هیچ شک و تردیدی وجود ندارد این است که این کارت جزء گرافیک‌های سطح متوسط ای.ام.دی است.

همچنین ای.ام.دی اخیرا اعلام کرده است که این شرکت کارت های گرافیکی رایانه های پاور دسکتاپ شرکت دل با واقعیت افزوده اوکولوس درون ساخت (power Dell’s Oculus-Ready Pc) را برای این شرکت تامین خواهد کرد. وجه تمایز کارت‌های گرافیکی R9 در برداشتن فناوری لیکوئید وی.آر (LiquidVR) تعبیه شده در آنها است.

کاربرانی که مشتاق تجربه واقعیت افزوده (virtual reality) یا VR در بازی با رایانه‌های دسکتاپ هستند اما از از عوارض جانبی واقعیت افزوده و از جمله آنها حالت تهوع ترس دارند، از شنیدن این موضوع خوشحال خواهند شد که فناوری لیکوئید وی.آر کارآیی بالا و کمترین زمان تاخیر (low latency) در تجربه VR را ارائه می‌دهد که از عوارض تحریکی حاصل از تنش تصاویر بازی‌های واقعیت افزوده برای بازی خورها، جلوگیری می‌کند.

منبع: تی 3 و تچ اسپات

ترجمه: جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها