محققان موسسه فناوری کارلسروهه آلمان به دنبال استفاده از مارها برای تقویت پروتز، هارددیسک‌های رایانه یا گوشی‌های هوشمند هستند.
کد خبر: ۸۲۸۸۳۶
افزایش کارآیی گوشی‌های هوشمند با استفاده از پوست مار

مارها با تولید اصطکاک در نقاط خاص، قادر به ایجاد حرکت رو به جلو با حداقل سایش پولک‌هایشان هستند. دانشمندان با استفاده از این ویژگی، نوعی بافت پولک‌مانند به سطوح فولادی اعمال کردند تا مشاهده کنند آیا این بافت، امکان اصطکاک پایین‌تر را در مقایسه با سطوح فاقد این بافت فراهم می‌کند یا خیر.

آن‌ها با استفاده از پولک‌های هم‌پوشانی‌کننده و باریک یک مار پیتون، نوعی طرح بافت لیزری ارائه دادند.

ایسنا نوشت: بافت دیگر دارای پولک‌هایی بود که در ردیف‌های عمودی و دارای فضای وسیع‌تر و مشابه مارمولک آرایش شده بود. هر دوی این طرح‌ها با تماس‌های روغن‌کاری‌شده و غیرروغن‌کاری شده مشاهده شدند.

برای شرایط روغن‌کاری شده، سطوح فاقد بافت مقادیر حداقل اصطکاک را تولید کردند در حالی که سطوح دارای این بافت دارای افزایش اصطکاک بودند. تحت شرایط خشک و غیرروغن‌کاری‌شده، سطح فاقد این بافت بالاترین مقدار اصطکاک را نشان داد در حالی که در سطوح دارای این بافت اصطکاک کاهش یافت.

در هر دوی حالت‌ها، تفاوت مهمی در عملکرد بین الگوهای عریض و باریک وجود داشت و محققان دریافتند بافت باریک پیتون کارآمدتر خواهد بود زیرا به الهام حیوان طبیعی نزدیک‌تر بود.

جزئیات این مطالعه در مجله «Bioinspiration & Biomimetics» ارائه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها