نخستین کیت الکترونیکی سبز جهان با ضخامت یک کاغذ ساخته شد

نازک‌ترین مدار الکترونیکی قابل بازیافت

دانشمندان موفق شدند برای نخستین بار دست به ساخت یک ساختار بسیار نازک برای پیاده سازی کیت‌های الکترونیکی بزنند که برخلاف سایر موارد مشابه در ساخت آن از پلاستیک و مواد سمی استفاده نشده است.
کد خبر: ۸۰۱۱۲۴
نازک‌ترین مدار الکترونیکی قابل بازیافت

جام جم کلیک: فناوری‌های امروزی ما به صورت کامل بر روی جمع‌ و جورتر کردن ابعاد کیت‌های الکترونیکی تاکید دارند ولی نکته‌ای که بسیاری از دوست‌داران محیط زیست درباره آن ابراز نگرانی می‌کنند، استفاده بسیار زیاد از پلاستیک در این ساختارها است زیرا این مواد در طبیعت قابل جذب نبوده و منجر به سمی شدن محیط کره زمین می‌شوند.

در میان تمامی تلاش‌های بشر برای ساخت کیت‌های الکترونیکی بسیار نازک، همواره شاهد این بوده‌ایم که مقداری از پلاستیک و یا سایر مواد سمی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند ولی سرانجام دانشمندان موفق به ساخت یک ساختار ویژه برای پیاده‌سازی مدارهای الکترونیکی شده‌اند که ضخامتی به اندازه یک صفحه کاغذ دارد ولی از نظر مواد سازنده، در رده محصولات سبز و به عبارت صحیح‌تر، غیر آلاینده طبقه‌بندی می‌شود.

این دانشمندان موفق شده‌اند تا با ساخت یک نانوسلولز بسیار نازک که شبیه به کاغذ است، این ساختار را میسر کنند و برای ساخت این مورد نیز از آردی که از چوب درختان ساخته شده است بهره‌ گرفته‌اند. ساختار مدار الکترونیکی نیز به صورت نقطه‌های بسیار کوچک نیمه رسانا بر روی این کاغذ چاپ می‌شوند تا سرانجام بتوان نازک‌ترین کیت‌های الکترونیکی سبز تاریخ را تولید کرد.

البته هنوز تا عملیاتی شدن این پروژه زمان زیادی باقی مانده است و محققانی که این طرح را ابداع کرده‌اند در حال حاضر آن را در قالب یک مقاله علمی در دسترس همگان قرار داده‌اند که این امر موجب خواهد شد تا دانشمندان دیگر نیز بتوانند این ساختار را پیشرفت بدهند و احتمالا در آینده شاهد این خواهیم بود که لباس‌های ما در نقش کامپیوترهای ما عمل می‌کنند.

آناهیتا عیوض‌خانی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها