نخستین کیت الکترونیکی سبز جهان با ضخامت یک کاغذ ساخته شد

نازک‌ترین مدار الکترونیکی قابل بازیافت

دانشمندان یک گام دیگر به ساخت کامپیوتر بر روی الیاف زنده نزدیک شدند

ساخت کامپیوتر بر روی الیاف زنده

دانشمندان موفق شده‌اند تا بر پایه کشف جدید مبنی بر ساخت مدارهای الکترونیکی بر روی چوب، یک گام دیگر به تلفیق مدارهای کامپیوتری و الیاف زنده نزدیک‌تر شوند.
کد خبر: ۸۰۲۶۶۱
ساخت کامپیوتر بر روی الیاف زنده

جام جم کلیک: آیا می‌دانستید که هر انسان به صورت متوسط در هر سال حداقل یک وسیله الکترونیکی را به دور می‌اندازد؟ این امر موجب تولید سالانه زباله‌های الکترونیکی به حجم 9 تن می‌شود که مسلما برای طبیعت و محیط زیست ما فاجعه‌بار است ولی در عمل کمتر کسی در هنگام دورانداختن این ابزارها به عواقب آن می‌اندیشد.

دانشمندان در این میان بیکار ننشسته‌اند و با تلاش‌های بسیار سعی در این دارند که بدون محدود کردن نیاز روزافزون بشر به استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی، به دنبال راهکاری برای رفع این نوع از آلایندگی باشند. در همین راستا نیز دانشمندان در حال کارکردن بر روی احتمال ساخت دستگاه‌های الکترونیکی بر روی الیاف قابل بازیافت هستد که البته هدف نهایی آن ساخت کامپیوتر بر روی الیاف زنده است که البته هنوز بسیار دورتر از حد تصور قرار دارد ولی دانشمندان موفق شده‌اند تا با ساخت چیپ‌های کامپیوتری از جنس الیاف چوب، یک گام دیگر به این هدف نزدیک شوند.

البته یکی از مشکلاتی که در این راه وجود داشت این بود که چوب بر اساس میزان رطوبت دریافتی خود تغییر اندازه می‌دهد ولی دانشمندان با افزودن یک لایه روکش بر روی این مدارها موفق به کنترل میزان رطوبت آن شده و مدارهایی با ابعاد ثابت تولید کرده‌اند که می‌توان آن را به سادگی بازیافت کرد.

این تیم تحقیقاتی نام این چیپ کامپیوتری را چیپ سبز گذاشته‌اند و نتایج تحقیقات خود را نیز در قالب یک مقاله علمی منتشر کرده‌اند تا سایر دانشمندان نیز بتوانند از آن استفاده کنند. به این ترتیب شاید در آینده بتوانید در هنگام تعویض تلفن همراه خود آن را زیر زمین دفن کنید و در طول مدت زمانی کوتاه، دستگاه شما دوباره به چرخه طبیعت بازگردد.

احمد محمدحسینی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها