سومین رویداد تداکس در جنوب ایران برگزار شد

ذهن‌های خلاق زیر آسمان کیش

30 سال پیش هنگامی که ریچارد سال ورمن و هری مارکس اولین کنفرانس «تد» را برای همگرایی فناوری، سرگرمی و طراحی راه‌ انداختند، شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند ایده نوپایشان در آینده به یکی از شناخته‌شده‌ترین کنفرانس‌های دنیا تبدیل شود که بجز حاضران، مردم اقصی نقاط دنیا با ملیت‌های مختلف، ویدئوی سخنرانی‌های آن را در فضای مجازی دنبال کنند.
کد خبر: ۷۹۲۷۵۳
ذهن‌های خلاق زیر آسمان کیش

سخنرانان اولین کنفرانس تد در سال ۱۹۸۴ میلادی که از ریاضیدان‌ها و افراد بانفوذ صنعت رایانه بودند به موضوعاتی مانند لوح فشرده سونی و اولین رایانه مکینتاش اپل پرداختند. هرچند آن کنفرانس دستاورد مالی نداشت، اما برگزارکنندگان شش سال بعد دوباره تد را برپا کردند، از آن زمان TED (Technology , Entertainment, Design) از پرطرفدارترین برنامه‌های جهانی است و دیگر به سه حوزه فناوری، تفریح و طراحی محدود نمی‌شود، بلکه دامنه آن به موضوعاتی مانند فرهنگ، علم و پروژه‌های تحقیقاتی گسترش یافته است.

امروزه بنیاد غیرانتفاعی «سپلینگ»، کنفرانس‌های اصلی تد را با شعار «ایده‌هایی با ارزش گسترش» به‌صورت سالانه در ونکوور کانادا برگزار می‌کند و سخنرانان در کمتر از ۱۸ دقیقه داستان‌های الهام‌بخش‌ خود را با اجرایی جذاب‌ بازگو می‌کنند تا ایده‌های نوآورانه و تحول‌گرایانه خود را به‌ زبانی ساده و گیرا برای مردم ارائه دهند. تمام کنفرانس‌ها در سایت‌هایی مانند TED.com در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و حتی بسیاری از ویدئوها به چند زبان دیگر ترجمه یا زیرنویس می‌شود.

هدف اولیه برگزاری این کنفرانس‌ها، زیر یک سقف بردن مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری، بزرگ‌ترین دانشمندان، نظریه‌پردازان، استادان، معماران و هنرمندان است تا با تبادل اطلاعات برای معضلات بزرگ جهان تدابیری بیندیشند. از سخنرانان معروف تد می‌توان به بیل گیتس (موسس مایکروسافت)، استیون هاوکینگ (فیزیکدان، کیهان‌شناس و نویسنده)، جیمز کامرون (کارگردان)، بیل کلینتون (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) و ریچارد داوکینز (استاد بازنشسته دانشگاه آکسفورد و رفتارشناس) اشاره کرد.

گردهمایی نخبگان کنار دریای خلیج فارس

کنفرانس‌های سالانه تد به قدری پرمخاطب است که برای فراگیر کردن آن در همه جای دنیا، TEDx به‌عنوان رویدادی مستقل و خودگردان از تد اصلی، کنفرانس‌هایی مشابه برگزار می‌کند. در حقیقت هرچند جلسات تداکس براساس خط‌مشی‌ها و فضایی مشابه تد اصلی است، اما مستقل و زیر نظر مسئولان محلی برگزار می‌شود. در ایران تاکنون سه تداکس برگزار شده است. رویداد اول در بیست‌و‌ششم بهمن ۹۱ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران با حضور ۹ ایده‌پرداز ایرانی کار خود را آغاز کرد و محور سخنرانی‌ها هنر، فناوری، توسعه پایدار و زندگی بود. دومین همایش چهارم مهر ۹۳ در تالار وحدت دانشگاه تهران با هدف بازشناسی رگه‌های موفقیت در اشخاص، گروه‌ها، اقتصاد، اجتماع و ابعاد تاثیرگذاری فناوری در این موضوع برگزار شد. هفته گذشته نیز مرکز همایش‌های بین‌المللی سالن خلیج فارس در جزیره کیش میزبان تداکس بود. تداکس کیش با شعار «الهام، ارتباط و نوآوری» با حضور بیش از ۲۰ کارآفرین و کنشگر ایرانی و خارجی بیست و هشتم و بیست و نهم فروردین برگزار شد.

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها