جام جم گزارش می دهد

باسواد شوید، جایزه بگیرید

بیسوادی آفت دانایی و خوب زندگی کردن است و جامعه بیسواد برای رشد راهی سخت و دشوار در پیش دارد. بر هیمن اساس هم مبارزه با بیسوادی سال‌هاست در برنامه‌های مسئولان ذی‌ربط کشورمان قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۷۲۳۲۰
باسواد شوید، جایزه بگیرید

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفته است: در مصوبه‌ای که در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسیده، مقرر شده افرادی که از سال 94 و 95 به بعد باسواد شوند از مشوق‌های مالی برخوردار خواهند شد.

طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 90 مشخص شده در گروه سنی بالای شش سال، 9 میلیون و 719 هزار بی‌سواد در کشور وجود دارد.

سه میلیون و 456 هزار نفر از این افراد در گروه سنی بالای 10 سال و زیر 50 سال قرار دارند که با فعالیت‌های صورت گرفته در طول سال‌های 90 تا 93 این رقم به یک میلیون و 800 هزار بی‌سواد در این گروه کاهش یافته است.

البته از این میان 430 هزار نفر از بی‌سوادان را اتباع خارجی در گروه سنی زیر 50 سال تشکیل می‌دهند و بخشی از بی‌سوادان را نیز افرادی با نیازهای ویژه تشکیل می‌دهند؛ این افراد کسانی هستند که امکان تحصیل در آموزش رسمی و حتی مدارس استثنایی را نداشتتند و تحت عنوان آموزش‌ناپذیر شناسایی شده‌اند.

به گفته باقرزاده، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط 50درصد مردم می‌توانستند بخوانند و بنویسند، ولی اکنون به مدد این پیروزی، نرخ باسوادی در گروه سنی زیر 50 سال به 95 درصد رسیده است.

این خبرها خیلی خوشحال‌کننده است اما وقتی بدانیم با همه این تلاش‌ها هنوز در کشورمان حدود ده میلیون بی‌سواد و کم سواد داریم، در می‌یابیم که راه‌های نرفته زیادی هنوز وجود دارد که باید برویم.

دولت نیز مصوبه‌ای در شرف ابلاغ دارد که در کمیسیون اجتماعی تصویب شده و براساس آن مقرر شده افرادی که از سال 94 و 95 به بعد باسواد شوند از مشوق‌های مالی برخوردار خواهند شد. حتی افرادی که ازسوی اعضای خانواده خود آموزش ببینند کل سرانه هزینه به آنها پرداخت خواهد شد.

البته این همه کار نیست چرا که چنانچه بی‌سوادان از این فرصت استفاده نکنند، محدودیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد که مهم‌ترین آن عدم صدور و تمدید گواهینامه و پروانه کسب و دیگر مجوزهایی است که دولت داده است، همچنین استمرار حمایت‌های مالی افراد تحت پوشش کمیته‌ امداد منوط به باسواد شدن آنها خواهد بود. پس برای باسواد شدن این تشویق‌ها و محدودیت‌ها را باید جدی گرفت.

گروه جامعه - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها