بررسی جایزه داروین به احمقانه‌ترین مرگ‌ها

احمق‌ها به صف! مرد‌ها بیشترند یا زن‌ها؟

هر ساله به افرادی که با انجام احمقانه‌ترین کارها جان خود را از دست می‌دهند، پس از مرگ جایزه‌ای اهدا می‌شود که به نام جایزه داروین مشهور است. حالا محققان با بررسی اشخاصی که جانشان را پای حماقتشان گذاشته و برنده این جایزه شده‌اند، جنسیت و علت آن را نیز اعلام کرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۹۲۱۹
احمق‌ها به صف! مرد‌ها بیشترند یا زن‌ها؟

جام جم سرا: مرد‌ها چون بیشتر از زن‌ها اهل ریسک کردن هستند مدال طلای کارهای احمقانه کردن را هم به دست آورده‌اند. آن‌ها نسبت به زن‌ها حاضر به ریسک بیشتری هستند. آن‌ها بیشر برایشان حادثه پیش می‌آید، بیشتر صدمه می‌بینند و در کل زود‌تر از زن‌ها جان خود را از دست می‌دهند. اکنون یک تحقیق علمی نظریه «حماقت مرد‌ها» را تایید می‌کند.

محققان بریتانیایی حساب کردند اکثر افرادی که «جایزه داروین» را دریافت می‌کنند، مردند. این، نتیجهٔ پژوهش محققانی از موسسه پزشکی شهر نیوکاسل در بریتانیاست. آن‌ها نتیجه تحقیق خود را در نشریه British Medical Journal منتشر کردند.


جایزه داروین چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

جایزه داروین (The Darwin Award) به کسانی داده می‌شود که به دلیل حماقت خود را نابود می‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر اینجایزه پس از مرگ این افراد به آن‌ها اهدا می‌شود. برای مثال دزدی که قصد داشت یک طناب فولادی از آسانسور بدزدد، خود زیر آن آسانسور گیر افتاد و جان خود را از دست داد.
این جایزه از سال ۱۹۹۴ اهدا می‌شود. نام این جایزه برگرفته از چارلز داروین (بانی نظریه تکامل) است. مبنای جایزه داروین بر این اصل استوار است که کسانی که از روی حماقت خود را نابود می‌کنند، ژن انسان‌ها را «پاکسازی» می‌کنند و در عین حال خود به دست خودشان از این دنیا می‌روند.

محققان ۳۱۸ نفر که بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۱۴ جایزه داروین را دریافت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها مشاهده کردند که از این ۳۱۸ نفر تنها ۳۶ نفر زن هستند. نتایج پژوهش آن‌ها نظریه «مرد احمق» را تایید کرد. بنابر این نظریه، دلیل آمادگی بالای مرد‌ها برای انجام کارهایی با ریسک بالا و همچنین میزان مرگ و میر بالای آن‌ها در حوادث، نشان می‌دهد که میزان حماقت مرد‌ها بیشتر است و بیش از زن‌ها کارهای احمقانه می‌کنند. اما محققان همچنان می‌افزایند که آن‌ها عواملی چون مصرف الکل را در پژوهش خود در نظر نگرفته‌اند. مصرف الکل در برخی از مرگ‌هایی که به جایزه داروین ختم ‌شدند، نقش مهمی داشته است.

پژوهشگران مذکور همچنین می‌نویسند که آمادگی مرد‌ها برای انجام کارهای احمقانه از این امر هم نشات می‌گیرد که آن‌ها علاقه به خودنمایی دارند و می‌خواهند توانایی‌های خود را به دیگران نشان دهند.
نویسندگان این مقاله علمی می‌نویسند درست است که این نتایج «خنده‌دار و عجیب و غریب» به نظر می‌آید، اما آن‌ها از لحاظ علمی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و از طرف یک هیئت علمی تایید شده‌اند. (خبرآنلاین به نقل از دویچه وله)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
۰
۰
دیگه خودشون هم دارن به «احمق» بودن خودشون اعتراف می كنن. این نتیجه گیری و جایزه هم می تونه جنجال تازه ای درست كنه.
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
۰
۰
زهرا خانم یكم با لطافط لطفا موارد زیادی هست كه بر علیه شماست ها بگممممممممممممممم!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها