نقد و بررسی بازی Game of Thrones: Episode 1 - Iron From Ice

شروعی درخشان بر فانتزی جاودانه‌ مارتین

دنیای بیکران / نقد و بررسی بازی Battleheart

بهترین نقش‌آفرینی موبایل؟!

Battleheart با گیم‌پلی عمیق، گرافیک زیبا و چشم‌نواز، و داستان پخته، خود را به عنوان یکی از برترین بازی‌های ویدئویی عرضه شده برای سیستم‌های قابل حمل به رخ می‌کشد.
کد خبر: ۷۳۸۰۸۳
بهترین نقش‌آفرینی موبایل؟!

Battleheartجام جم کلیک: با گیم‌پلی عمیق، گرافیک زیبا و چشم‌نواز، و داستان پخته، خود را به عنوان یکی از برترین بازی‌های ویدئویی عرضه شده برای سیستم‌های قابل حمل به رخ می‌کشد.

سیستم‌عامل: iOS

سازنده: Mika Mobile

ناشر: Mika Mobile

سبک: نقش آفرینی

امتیاز: 9.0

آن‌هایی که اهل تجربه‌ی بازی‌های نقش‌آفرینی بر سیستم‌های عامل همراه هستند، خوب می‌دانند که کمتر عنوانی تا امروز قادر بوده رضایت حقیقی بازیکنان را به همراه داشته باشد. اکثر عناوین خود را به شکل کپی مختصر و ناشایستی از کلاسیک‌های این سبک به چشم مخاطب می‌نمایانند. شکی نیست که عرضه‌ی دنباله‌ای برای یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های عرضه شده بر سیستم‌های عامل همراه، یعنی بازی Battleheart، برای کسانی که دنبال بازی‌های باارزش هستند، ارزش بسزایی دارد.

Battleheart عنوانی قوی بود که فرصتی برای بازیکن مهیا می‌کرد تا در نقش چند شخصیت مجزا در دنیایش به گشت و گذار بپردازد و با رییس‌هایی گلاویز شود که هر کدام نوعی سختی خاص خود را داشته و هیچگاه از رمق نمی‌افتادند. با وجود قدر و اجر آن قسمت، انتقادی به آن وارد بود؛ اینکه بازی عمقی که از یک نقش‌آفرینی انتظار می‌رود را نداشت. بازی‌های زیادی سعی کردند با تقلید از فرمول BH اثری منبسط‌تر به دست دهند؛ اما هیچکدام نتوانستند به حد اعلی بازی اصلی دست پیدا کنند.

باری، می‌گویند دود از کنده بلند می‌شود. با اینکه قدرت اصلی تیم Mika همیشه در زمینه‌ی طراحی بصری نمود داشته، شاهدیم که دنباله‌ی آن عنوان مثال زدنی، از هر حیث به پدر خود برتری دارد. غلو نیست اگر بگوییم که این عنوان بنای شاهکاری بر دوش شاهکاری دیگر است.

کنترل "میراث"، عین قسمت اول، با لمس (ضربه و مالش) صورت می‌گیرد. یک نوار دسترسی سریع در پایین تصویر قرار دارد که با ضربه زدن به دکمه‌های مجازی‌اش می‌توانید حرکات مختص به کاراکتر خود را اجرا کنید. در این قسمت فقط یک شخصیت برای بازی دارید. کلاس‌ها از میدان حذف شده، جایش را سیستمی غنی، در حال ساده‌ای از خصایص و مهارت‌های یاد گرفتنی گرفته است که در عین حفظ تعادل، فرصت‌های نقش‌آفرینی بی‌همتایی را رقم می‌زند.

با کسب تجربه، ارتقا می‌یابید. با ارتقا، امتیازاتی می‌گیرید تا خصایص کاراکتر خود را ارتقا بدهید. در دِیرهای مختلف زیر دست مربیان خاص تعلیم دیده و مهارت کسب می‌کنید. مهارت‌ها وابسته به خصایص هستند. مثلا هر چه امتیاز بیشتری خرج قدرت شخصیت خود کنید، مهارت‌های اقتداری تازه‌تری برایتان باز می‌شود. انعطاف سیستم ارتقا، دستکاری کردنش را بسیار ساده و لذتبخش کرده است. در این بازی می‌توانید هر ترکیبی از مهارت‌ها را به کار ببندید و باز هم پیروز بمانید.

روابط درون بازی هم به نوبه‌ی خود جالب است. فرض کنید در مقطعی با چند دزد طرف هستید. می‌توانید همه را قلع و قمع کنید، یا اینکه از در مذاکره وارد شده، با آن‌ها ارتباط برقرار کرده، و به تعدادی ماموریت تازه دست پیدا کنید. وقتی این را در کنار گفتمان‌های سرنوشت‌ساز موجود در بازی بگذاریم، مشهود می‌شود که کمتر تصمیمی در این بازی پیامد خنثی دارد که همین مهر تاییدی بر روایت خوب بازی است.

ارزش تکرار بازی نیز به طرز دیوانه‌واری بالا است. شک نکنید که در هر دور تجربه‌ی مجدد، با خط مشی تازه‌ای روبرو خواهید شد. از نظر تکنیکی هم شاهد عنوانی قَدَر هستیم. بازی عاری از صحنه‌های بارگذاری است و همه چیز مثل جوی آبی روان اجرا می‌شود. این که شرکت میکا توانسته آن جذابیت و گیرایی قسمت اول را اینچنین به دنیای سه بعدی آورده و بشدت بهترش کند، واقعا جای احسنت دارد.

این عنوان را به هواداران و بی‌محلّان سبک نقش‌آفرینی توصیه می‌کنیم

سیاوش شهبازی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها