هجدهمین جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیون مراکز استان دیشب با حضور قائم مقام سازمان صدا و سیما، امام جمعه و مسئولان شهر تبریز، برنامه‌سازان استانی و... در تبریز آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۶۷۸۱۵۹
جشنواره تولیدات مراکز صداوسیما کلید خورد

حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در بخشی از مراسم افتتاحیه ضمن قدردانی از معاون امور استان‌ها در پیشرفت‌های شبکه‌های استانی گفت: جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها تابلوی تولید و توانمندی ایران است و می‌توان از به بار نشستن اندیشه، ابتکار و عمل موفق هنرمندان استانی لذت ببرد.

وی افزود: چهار سال از آخرین جشنواره تولیدات استانی صدا و سیمای سرزمین ما می‌گذرد و این فاصله چهار ساله و این دوران فترت دلخواسته، مهلت بازاندیشی، تصمیم‌ها و بازخوانی عملکردها را برای برگزارکنندگان این جشنواره فراهم کرد. بنده هر بار در آستانه برپایی جشنواره تولیدات مراکز، بیشتر به تقویت این باور می‌رسم که ریشه و اصل برگزاری این جشنواره، همان فکر و ایده راه‌اندازی شبکه‌های استانی است. یعنی فرهنگ‌های بومی و محلی را ارج نهاده‌ایم.

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما عنوان کرد: من با نگاه فصلی و موسمی به جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها مخالفم و این نگاه را آسیب جدی به فکر اولیه این مراسم و آفت ایده‌پردازی و خلاقیت ذاتی و وجودی این جشنواره می‌دانم. اولین و مشخص‌ترین مزیت جشنواره تولیدات مراکز این است که هنرمندان راه یافته به این جشنواره خاص این مراسم کار تولیدی نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم با تاکید بر یکی از نقاط ارزشمند جشنواره گفت: در تولیدات رادیویی و تلویزیونی استان به نوعی اصالت هنری و نجابت ماهوی در آثار پژوهشی، خبری، رادیویی، تلویزیونی و موسیقایی مراکز ما به چشم می‌خورد که با زبانی ساده، صادق و صمیمی می‌گوید که صاحبان این آثار ضمن سختی کار، هدفی والاتر را در کار خود قرار داده‌اند.

وی خطاب به برنامه‌سازان گفت: مطالبات عمومی را در رسانه در سطح توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و استعدادهای واقعی و حقیقی نظام اجرایی کشور و استان تنظیم کنید. ضمن این‌که مقتدرانه و جسورانه هرگونه کم کاری، بی‌تدبیری و بی‌انضباطی‌های دیوانی را به نقد بکشید. به مردم و مخاطب خود تکیه کنید، حرف آنها را بشنوید و درددل‌های آنان را خوب درک کنید و آنگاه به زیبایی و هنرمندانه انعکاس دهید. قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در پایان افزود: شما چیزی از هنرمندان پر آوازه جهانی کم ندارید. فیلم تنهای تنهای تنها به تنهایی صدا و سیمای مرکز بوشهر را سر زبان‌ها انداخت. پس رسانه صدا و سیما را به عنوان یک امر مقدس نگاه کنید.

ترویج فرهنگ و دین از طریق رسانه ملی

آیت‌الله مجتهد شبستری، امام‌جمعه تبریز در مراسم افتتاحیه جشنواره مراکز استان‌ها گفت: بعثت تحولی در جهان بشریت به وجود آورده است. این تحول نه‌تنها در جزیره‌العرب بلکه در مصر، هند، ایران و کشورهای دیگر به وجود آمد، بخصوص جزیره‌العرب در شرایطی به سر می‌برد که ظلم و ظلمت حاکم بود. در واقع انحطاط فرهنگی اقتصادی در جهان حاکم بود و بعثت
رسول اکرم (ص) تحول چشمگیری به وجود آورد و افراد بت‌پرست، خداپرست شدند.

وی در ادامه افزود: امتیازات دین اسلام فراوان است و دین اسلام جامع‌ترین و کامل‌ترین ادیان است؛ دینی است جهانی و مخصوص جزیره‌العرب نیست، دین اسلام جاودان و ناسخ همه ادیان است. امام‌جمعه تبریز عنوان کرد: بنابر این رسانه ملی در عصر ما وسیله و ابزاری است برای تبیین معارف دین اسلام و متولیان فرهنگی بویژه همکاران صدا و سیما در این باره مسئولیت سنگینی دارند. رسانه ملی تاثیر بسزایی در تبیین حقایق و معارف دارد.

مجتهد شبستری اشاره کرد:‌ بیداری اسلامی در دنیا آغاز شده است و ملت‌ها حرکت کرده‌اند، اما استعمارگران نگذاشته‌اند دین اسلام کاملا معرفی شود و در این باره کارشکنی می‌کنند از طرفی دشمنان قسم‌خورده تهاجم فرهنگی و جنگ فرهنگی را آغاز کرده‌اند و می‌خواهند به جای اصالت‌های دین اسلام، لذت‌گرایی غرب را جایگزین کنند و به جای معارف و حقایق، مسائل مبتذل و مسائل دور از واقعیت را عنوان کنند؛ بنابراین در این شرایط مسئولیت صدا و سیما سنگین است.

وی ادامه داد: من در قانون اساسی علاوه بر اصل 175 که مربوط به صدا و سیماست در مقدمه‌اش این جمله را خوانده‌ام که وسایل ارتباط جمعی همچون رادیو و تلویزیون باید در جهت روند تکاملی انقلاب اسلامی و در خدمت اشاعه فرهنگ اسلامی باشند و از اشاعه و ترویج خصلت‌های تخریبی و ضد اسلامی پرهیز کنند. بنابراین صدا و سیما باید از ابزاری که در اختیار دارد، حداکثر استفاده را کند.

امام‌جمعه تبریز با اشاره به شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده، گفت: دلیل این‌که ایشان امسال را سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند، این است که از وضع فرهنگ نگرانی دارند. بنابر این ما باید به مسائل فرهنگی توجه داشته باشیم و این مساله در گرو همت بالای شما عزیزان است که در صدا و سیما به اسلام عزیز خدمت کنید. رسانه ملی باید ترویج‌دهنده اخلاق اسلامی باشد که وحدت‌بخشی و عزت‌بخشی از امتیازات دین اسلام است. اسلام دین رحمت است و باید در مقابل تهدیدها مراقب باشیم.

وی بیان کرد: در بهره‌گیری از فناوری رسانه‌ای باید ملاک‌هایی مورد توجه قرار بگیرد، مانند ملاک‌های اعتقادی و ارزشی.

مجتهد شبستری در پایان عنوان کرد: تولیدکنندگان در مراکز استان‌ها باید توجه داشته باشند همه ابعاد محصولات بویژه بخش فرهنگی را توجه کنند تا خدای نکرده اشتباهی رخ ندهد. امیدوارم همه شما به دین اسلام عزیز خدمت کنید.

در این مراسم از اسفندیار قره باغی خواننده و آهنگساز اهل تبریز و خواننده سرود معروف «آمریکا، آمریکا مرگ به نیرنگ تو » قدردانی شد.

هجدهمین جشنواره تولیدات استانی در پنج بخش سیما، صدا، خبر، موسیقی و پژوهش برگزار می‌شود. این جشنواره روز پنجشنبه با حضور رئیس سازمان صدا و سیما به کار خود پایان می‌دهد. (فاطمه عودباشی / جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها