سرآشپز چاردیواری در این مطلب، طرز تهیه ۶ نوع غذا و دسر را برایتان تدارک دیده است که شامل کوفته مرغ، دونات، دمی گوجه و بادمجان، آش ماست، سمبوسه ژامبون و قارچ، و همچنین طرز تهیه مربای پوست پرتقال برای صبحانه است.
کد خبر: ۶۷۰۸۵۱
طرز تهیه ۶ نوع دسر و غذا برای ۶ روز

جام جم سرا:

کوفته مرغ

مواد لازم: گوشت سینه مرغ چرخ کرده: ۶۰۰ گرم ، سیب‌زمینی: دو عدد متوسط، پیاز: یک عدد ، تخم‌مرغ: دو عدد، نمک و فلفل: به اندازه لازم ، سبزی معطر خشک شامل ترخون و مرزه: یک قاشق غذا‌خوری، زرشک: یک قاشق غذا‌خوری ، آلو بخارا خیس شده: نصف لیوان ، پیاز سرخ شده: دو قاشق غذا‌خوری، روغن: نصف قاشق غذا‌خوری

طرز تهیه: سیب‌زمینی‌ها را بپزید و رنده کنید. پیاز را هم با رنده ریز، رنده کنید و آب آن را بگیرید و با نمک و فلفل، سبزی خشک و تخم‌مرغ با گوشت مرغ چرخ کرده مخلوط کنید و آن را ورز دهید. مواد کوفته را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید و روی یک کیسه پلاستیکی مواد کوفته را باز کنید و مقداری زرشک و آلو و پیاز سرخ شده داخل آن بگذارید و آن را ببندید و به صورت گلوله درآورید. دقت کنید مواد کوفته از آن خارج نشود. در یک قابلمه کمی روغن بریزید و باقی‌مانده پیاز سرخ شده را داخل آن ریخته و رب گوجه را در آن تفت دهید. کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید و دو لیوان آب روی آن بریزید و بگذارید جوش بیاید. بعد کوفته‌ها را به آرامی در آن قرار دهید. صبر کنید 20 دقیقه زمان بگذرد تا کوفته‌ها کاملا پخته شود و آب آن هم تبخیر و به سس غلیظی تبدیل شود.

دونات

مواد لازم: آرد: 800 گرم، تخم‌مرغ: دو عدد، مایه خمیر: یک قاشق غذا‌خوری، شکر برای داخل خمیر: دو قاشق غذا‌خوری، پودر شکر برای تزئین: به میزان لازم، شیر: نصف لیوان ، آب ولرم: نصف لیوان ، کره یا روغن جامد: دو قاشق غذا‌خوری، نمک: نصف قاشق چای‌خوری ، دارچین: نصف قاشق چای‌خوری، روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا در ظرف مناسبی آب ولرم را با مایه خمیر و شکر مخلوط کنید و در آن را ​ببندید و در جای گرم بگذارید تا حجم آن بیشتر شده و آماده شود. شیر را روی حرارت بگذارید و کره را به آن اضافه کنید.

بعد از آب‌شدن کره، آن را از روی حرارت بردارید. تخم‌مرغ‌ها را با همزن مخلوط کنید و مایه خمیر و شیر و شکر را به آنها اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا صاف و یکدست شود. آرد را با نمک و دارچین مخلوط و دو بار الک کنید و به مواد دونات بیفزایید و با دست ورز دهید تا خمیری لطیف به دست آید و به دست نچسبد. خمیر را 2.5 ساعت در جای گرم استراحت دهید تا حجم آن زیاد شود. روی سطحی صاف کمی آرد بپاشید و خمیر را به قطر نیم سانتی‌متر با وردنه باز کنید و آن را با قالب مخصوص دونات قالب بزنید.

روغن را در ظرفی بریزید و داغ کنید دونات‌های خام را در روغن بگذارید و حرارت را کم کنید تا به آرامی سرخ شوند. روغن اضافی آنها را بگیرید و بعد از سرد شدن روی آنها را پودر قند بپاشید. همچنین می‌توانید مقداری شکلات را آب کرده و بخشی از دونات را در شکلات فرو کنید و روی آن شکر بپاشید. دونات با یک لیوان شیر میان وعده لذیذی برای شما خواهد بود.

دمی گوجه و بادمجان

مواد لازم:​برنج: 500 گرم برای چهار نفر، گوجه‌فرنگی: شش عدد، بادمجان متوسط: دو عدد، پیاز: دو عدد، روغن: به میزان لازم ، نمک و ادویه پلویی: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا پیاز‌ها را خرد و آنها را سرخ کنید. نیمی از پیاز سرخ شده را برای تزئین روی دمی کنار بگذارید. گوجه و بادمجان‌ها را به پیاز سرخ شده اضافه کرده و کمی سرخ کنید سپس ادویه‌ها را هم با آنها تفت دهید و چهار لیوان آب روی آن بریزید و بگذارید به جوش بیاید. برنج را بشویید و به آن نمک زده و به مواد اضافه و صبر کنید تا آب آن تبخیر شود. حرارت را کم کنید و برنج را دم بگذارید. بعد از دم کشیدن غذا را در دیس بکشید و با پیاز سرخ شده تزئین کنید. برای پخت دمی بهتر است از کره استفاده کنید.

مربای پوست پرتقال

مواد لازم: خلال پوست پرتقال: دو لیوان ، شکر: چهار لیوان ، آب پرتقال: یک لیوان ، خلال بادام: یک قاشق غذا‌خوری

طرز تهیه: پوست پرتقال‌ها را تا آنجا که ممکن است از داخل خالی کنید. طوری که فقط قسمت رنگی آن باقی بماند. بعد آنها را خلال کنید و با مقداری آب بجوشانید و در آبکش بریزید و آب آن را صاف کنید، سپس آنها را در آب سرد بریزید و هر دوساعت یک‌بار آب آن را عوض کنید. تا تلخی آنها گرفته شود. بعد شکر را در دو لیوان آب بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از حل‌شدن شکر خلال‌ها را ​ همراه آب پرتقال به شربت اضافه کنید و حرارت دهید تا قوام بیاید و خلال‌ها هم نرم و پخته شود. می‌توانید چند تکه پرتقال را فیله و ​ همراه خلال بادام‌ها به مربا اضافه کنید و پس از پختن و سرد شدن در شیشه بریزید و در یخچال نگه دارید.

آش ماست

مواد لازم: لوبیا سفید یا لوبیا چشم بلبلی: نصف لیوان ، نخود: نصف لیوان ، بلغور گندم: دو لیوان ، برنج: نصف لیوان، ماست: سه لیوان، سبزی آش (شامل جعفری، گشنیز، اسفناج و تره): 600 گرم، سیر: دو حبه ، پیاز سرخ شده: چهار قاشق غذا‌خوری، نعنا داغ: سه قاشق غذا‌خوری، نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه: لوبیا و نخود را از شب قبل خیس کنید و هنگام پخت آب آن را کاملا صاف کنید و در قابلمه بریزید و بپزید. برنج و بلغور را هم از قبل بشویید و خیس کنید و در اواسط پخت به لوبیا و نخود اضافه کنید. بعد از پخت حبوبات، سبزی آش را همراه نمک و فلفل افزوده و حرارت را کم کنید تا آش پخته شود و جا بیفتد. ماست را با چنگال یا همزن دستی بزنید تا صاف شود و در اواخر پخت به آش اضافه کنید و از یک جهت به هم بزنید که بریده نشود. آش را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ و سیر داغ تزئین و سرو کنید. این آش مخصوص آذربایجان است.

سمبوسه ژامبون و قارچ خانواده

مواد لازم برای تهیه خمیر: آب گرم: نصف فنجان کوچک، شیر: یک لیوان، شکر: نصف فنجان کوچک، پودر مایه خمیر: یک قاشق غذا‌خوری، نمک: نصف قاشق چایخوری، آرد: به اندازه لازم، روغن مایع: یک لیوان

مواد لازم برای داخل سمبوسه:ژامبون مرغ خرد شده: چهار ورق ، قارچ ریز خرد شده: 200 گرم، فلفل دلمه سبز و رنگی ریز خرد شده از هر کدام: دو قاشق غذا‌خوری، ذرت پخته: نصف لیوان ، پنیر پیتزا: 100 گرم ، پودر آویشن و نمک: یک قاشق مربا‌خوری ، سس گوجه‌فرنگی تند: به میزان لازم

طرز تهیه خمیر: ابتدا مایه خمیر را باشکر وآب مخلوط کنید. در ظرف را ببندید و در جای گرم نگه دارید تا مایه آماده شود. بعد شیر، روغن و مایه خمیر را مخلوط کنید و آرد و نمک را بتدریج به آن اضافه کنید و ورز دهید. خمیر به دست آمده را به مدت یک ساعت در جای گرم استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود. روی سطحی صاف مقداری آرد بپاشید و از خمیر به اندازه یک پرتقال بزرگ بردارید و با وردنه به ضخامت سه تا چهار میلی و قطر 30 سانت باز کنید. از این خمیر باز شده دو عدد تهیه کنید. یکی را در سینی پیتزا بگذارید و روی آن را سس گوجه و پودر آویشن بریزید. تمام مواد داخل سمبوسه غیر از سس را با هم مخلوط کنید. مواد را روی خمیر به طور یکنواخت ریخته و خمیر دوم را روی آن بکشید. لبه‌های خمیر را به هم بچسبانید. فر را از قبل گرم کنید و سینی محتوی سمبوسه را در طبقه بالای فر با دمای 200 درجه سانتی‌گراد به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا روی آن طلایی رنگ شود. روی سمبوسه را با سس گوجه تزئین و سرو کنید. (جام جم/ضمیمه چاردیواری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها