jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۵۷۱۳۰۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۲  |  ۱۳:۴۹

ساعت 8 شب است، مرد خسته ازکار وارد خانه می‌شود، همسرش یک ساعت قبل به خانه رسیده است، بچه‌ها گرسنه و پدر و مادر هر دو خسته، اولین سوالی که به ذهن همه افراد خانواده می‌رسد این است که بدانند شام چه میخورند.

برای شما که یک خانم باسلیقه و کدبانو هستید یا شما که یک آقای خانواده‌دوست و با ذوقید، در کنار تمام وظایف شغلی و کاری روزانه خود تهیه غذای خوشمزه، سریع و سالم، در عین حال استفاده از تمام نکاتی که در درست کردن یک وعده غذایی مهم است، بسیار کار سختی است.

فاطمه تیرافکن، مربی آشپزی با توجه به تحصیلات آشپزی که در چندین کشور دنیا داشته یک راه ساده همراه با ۵ نکته صریح و آسان را به شما می‌گوید: همیشه به خاطر بسپارید که آشپزی یک هنر است و در هنر همیشه خلاقیت و ابداع لازم است، البته تا جایی که قابل خوردن باشد. اگر خسته، عصبانی یا خواب‌آلود هستید یا بسیار عجله دارید، به خاطر خودتان پا در آشپزخانه نگذارید. برعکس در این مواقع یک نفس عمیق کشیده و با خوردن یک چای یا آب‌میوه مورد علاقه‌تان سعی کنید فکرتان را متمرکز کنید به یک ساعت آینده در آشپزخانه و تهیه کردن یک غذا که با عشق و محبت تهیه خواهد شد.

پس اولین نکته تمرکز و عشقی است که در تهیه یک غذا به کار می‌رود.

نکته دوم پس از تمرکز کردن مقدار زمانی است که شما برای آن غذا احتیاج دارید و مطمئن باشید که یک غذای خوشمزه نباید بیش از ۴۰ یا ۳۰ دقیقه زمان مصرف کند. ۳۰ دقیقه؟ بله، با به کار گرفتن یک برنامه‌ریزی و تمرکز درست می‌توان در کمتر از ۳۰ دقیقه یک آشپز نمونه شد.

برای مثال استفاده از فر به تهیه غذا سرعت بخشیده و خیلی از کار‌ها را از روی دوش شما برمی‌دارد. حتی در برخی از موارد استفاده از وسایل برقی مانند آرام‌پز، بخارپز و... هم می‌تواند بسیار در سرعت کار مفید باشد و فراموش نکنید غذاهای متنوع با مزه‌های مختلف نقش فوق‌العاده مهمی را در از بین بردن یکنواخت بودن برنامه‌های غذایی هفتگی و ماهیانه‌تان دارد، چرا که اگر صبح را با یک تغذیه خوب شروع نکنید، خستگی و بی‌حوصلگی تا آخر شب رفیق شما خواهد بود. سعی کنید ذهنتان را نسبت به مواد غذایی باز کنید و خودتان را اسیر و زندانی غذاهای تکراری نکنید.

یک روز آفتابی بدون اینکه هدف خرید برای آشپزخانه داشته باشید به بازار رفته و مواد غذایی را از نزدیک یک به یک ببینید، سبزیجات، میوه و هر چیزی را که برایتان جالب می‌آید خریداری و پخت آن را امتحان کنید، در ضمن از قسمت ادویه‌جات نیز حتما دیدن کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که شما می‌توانید در کنار داروخانه و داروهایی که در خانه استفاده می‌کنید، از یک داروخانه طبیعی، خوشبو و خوشمزه به نام ادویه‌جات نیز سود ببرید که بسیار به مزه غذا‌هایتان و همین طور به سلامت بدنتان کمک خواهد کرد. به طور مثال خیلی از ادویه‌ها و سبزیجاتی که به خوشمزه‌تر شدن غذا‌ها کمک می‌کند، برای سیستم دفاعی بدن در مقابل سرطان‌ها و دیابت و امراض قلبی، آنفلوآنزا و... نیز بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده است که شاید بیشتر از هزار سال است که ادویه در دسترس مردم دنیا بوده و نه تنها در غذا، بلکه در خیلی از کشورهای دنیا برای جلوگیری از امراض و در بسیاری از موقعیت‌ها مداوا و معالج هم بوده‌اند.

در هند و جنوب شرقی آسیا از دارچین به عنوان داروی ضد افسردگی و همین‌طور از زعفران برای روحیه‌ای بهتر و خوشحال‌تر شدن به عنوان چای دم کرده استفاده می‌کنند. فلفل سیاه که به نام «شاه ادویه‌ها» معروف است، دارای آنتی باکتریالی است که برای جلوگیری از بسیاری از سرطان‌ها سودآور است.

رزماری را داخل چای دم کنیدکه نه تنها به عطر چای کمک می‌کند بلکه یکی از بهترین دوا‌ها برای آسم است. می‌خک از طرفی دیگر یکی از بهترین دواهای ضد درد و مسکن است (حتما از روغن می‌خک برای آرام کردن درد دندان استفاده کنید). رازیانه نقش مهمی در هضم و سیستم گوارش بدن دارد (پس از غذا یک قاشق چایخوری از آن را بجوید.)

حالا که صحبت از تغذیه درست است، شاید برایتان سوال پیش بیاید که این ادویه و خواص چه ربطی به شام شب دارد؟ فراموش نکنید که هدف از یک غذای خوشمزه فقط تهیه و سرو کردن آن نیست، بلکه خواص و سودی است که آن غذا برای بدن شما دارد.

پس اگر زمان زیادی برای تهیه غذا ندارید یا دوست دارید غذایی خوشمزه در کمترین زمان را تهیه کنید، سعی کنید از حداکثر مواد غذایی و تجهیزاتی که در اختیار دارید برای غذا استفاده کنید. به طور مثال اگر حتی یک نیمروی ساد می‌خواهید درست کنید، کمی پودر رازیانه و جوز هندی را همراه با نیمرو تفت دهید. هم مزه جدیدی را امتحان می‌کنید و هم مطمئن هستید که برای بدنتان یک کار مفید انجام داده‌اید.

این را همیشه به خاطر بسپارید که آشپزی در کنار اینکه هنر بسیار زیبایی است، کار بسیار پرمسوولیت و دشواری نیز هست، چون نه تنها سلامت برایتان باید مهم باشد، زیبا بودن و خوشمزه بودن غذا نیز مهم است، در کنار همه این موارد خود شخصی که غذا را درست می‌کند نیز نباید زمان زیادی را برای درست کردن یک غذای خوش‌طعم و زیبا صرف کند، چون که غذا با خسته شدن شما در آشپزخانه خوشمزه نمی‌شود، بلکه با دانستن و اطلاعات غذایی که نسبت به مواد غذایی اطرافتان دارید، می‌شود آن را دلپسند و مناسب با ذائقه، سریع و سالم تهیه کرد.

غذاهای دریایی‌

در منوی هفتگی غذاهای خود حتما غذاهای دریایی را بگنجانید، چون هم سریع آماده می‌شوند و هم سرشار از ویتامین، امگا ۳ و انواع املاح معدنی هستند. جالب است بدانید که یک فیله‌ماهی بیشتر از ۱۰ دقیقه زمانی برای پختن نمی‌برد و می‌توان با استفاده از انواع سبزیجات مانند؛ سیر، شوید، گوجه‌خشک و... آن را مزه‌دار کرد، طوری که بسیار غذایی دلچسب و خوش‌طعم بدون زحمت فراوان برای شما باشد.

سیر دارای خواص بسیاری است که مخصوصا در پاییز و زمستان می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند، مطالعات نشان داده است که سیر یکی از بهترین درمان‌ها در جلوگیری از انواع سرطان‌هاست‌ به‌طوری که کسانی که سیر داخل غذا استفاده می‌کنند‌ و به‌طور مرتب سیر می‌خوردند، درصد بسیار پایین‌تری در سرطان معده، پروستات و روده‌ نسبت به کسانی که از سیر استفاده نمی‌کنند دارند، حتی خیلی از تحقیقات ثابت می‌کند که سیر در پیشگیری از سرطان سینه نیز بسیار موثر است.

چون که سیر خام بسیار مفید و خواص درمانی آن نیز بیشتر از سیر پخته و سرخ شده است، می‌توان آن را روی سالاده‌ها رنده کرد یا در موقع سرو کردن سوپ‌ها، روی سوپ کمی سیر خام خلال کرد و نوش‌جان کنید. اگر مساله بوی سیر یا برای برخی به خاطر مصرف سیر اذیت کردن معده بسیار شدید است، بهتر است از قرص سیر استفاده کرد که آن نیز برای سلامت بدن مفید است از سیر پخته نیز می‌توان داخل انواع خورش‌ها، پلو‌ها استفاده کرد که غذا را بسیار خوش‌عطر و خوش‌طعم می‌کند.

استفاده از سبزیجاتی مانند؛ بروکلی، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکسل نیز می‌تواند مزه جدید و متنوعی به مزه و غذهای شما ببخشد و در کنار مزه، بروکلی یکی از سبزیجات ضدسرطان است. این سبزیجات خیلی سریع آماده شده و فقط احتیاج به کمی آب‌پز یا بخارپز کردن دارد، سپس با کمی تفت دادن قابل سرو است. سعی کنید سبزیجات را به هیچ عنوان زیاد نپزید چون که هم له شده و ظاهر و مزه خود را از دست داده و هم از لحاظ تغذیه، ویتامین و املاح خود را از دست می‌دهند.

از مواد غذایی، تغذیه درست، زمان تهیه غذا، تمرکز درست که بگذریم؛ می‌رسیم به نکته پنجم که از تمام این نکات جذاب‌تر و مهم‌تر است و آن تزیین غذاست.

همیشه این چشم است که اول غذا را می‌بیند، شما می‌توانید بهترین چلوکباب یا خورش را درست کنید، ولی اگر ظاهر خوبی نداشته باشد در اکثر مواقع با رغبت غذا خورده نمی‌شود.

منظور از تزیین حتما نباید فلفل دلمه‌ای قالب‌زده یا پیازچه فر خورده، هندوانه به شکل قو در آورده باشد. خیلی راحت‌تر و مدرن‌تراز این مسائل می‌شود یک غذا یا دسر را زیبا و قشنگ نشان داد. اولین نکته در تزیین غذا، رنگ آن است، دوم ظرفی است که غذا در آن سرو می‌شود و سوم تمیز سرو کردن آن غذاست.

اگر سوپ بروکلی که سبز رنگ است را می‌خواهید درست کنید، دنبال ظرفی قرمز، نارنجی یا آبی آسمانی باشید و مواظب باشید سوپ از اطراف کاسه بیرون نریزد و به دیواره نچسبد، ظرفی تمیز با غذایی ساده و خوشمزه. روی سوپ را زیاد تزیین نکنید، چون گاهی اوقات ممکن است تزیین زیاد شخص را بر عکس بی‌اشت‌ها کند. این را فراموش نکنید که گاهی اوقات ساده‌ترین می‌تواند بهترین باشد.

در آخر به جای رو آوردن به فست‌فود و افزودنی‌ها و غذاهای آماده پخت سعی کنید با دید بازتری از امروز به مواد غذایی اطرافتان نگاه کنید و بدانید که آشپزی هنری سرشار از خلاقیت و ابداع است.

 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هانیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
دستورپخت كجاست؟
۰
۰

یادداشت

بیشتر
پاسخ ایران قطعی است

پاسخ ایران قطعی است

گرچه ترامپ و نتانیاهو سعی دارند در برهه حساس و سرنوشت‌ساز فعلی، قواعد منازعه و توازن قوا در منطقه را به سود اهداف خود بر‌هم بریزند، اما هوشیاری ایران و جبهه مقاومت اجازه چنین اقدامی را به آنها نمی‌دهد.

دولت تجدیدنظر کند

دولت تجدیدنظر کند

محسن فخری‌ زاده، مرد درجه‌ یک صنعت‌ هسته‌ای کشور بود که در گسترش آموزش و پژوهش در ایران و تشکیل هسته‌های علمی نقش اساسی بر عهده داشت.

تلاش دشمن برای حذف چهره‌های تاثیر‌گذار

تلاش دشمن برای حذف چهره‌های تاثیر‌گذار

رژیم صهیونیستی از ابتدای تاسیس تا‌کنون یک هدف ثابت را در کنار مجموعه اهداف دیگر خود پیگیری می‌کند و آن حذف برخی افرادی است که ممکن است در دراز‌مدت برای اسرائیل به نحوی خطر‌آفرین باشند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر