رنگ و اشتهای ما برای خوردن یا نخوردن غذاها، بشدت با هم مرتبطند و میتوانند حتی درک مان را از مزه‌ها تحت تاثیر قرار دهند. با این حساب، به نظرتان کدام رنگ اشتهایتان را تحریک و کدام آن را کور میکند؟
کد خبر: ۵۵۱۵۱۳

 

تا به حال فکر کرده‌اید چرا کارخانه‌های صنایع غذایی بسته‌بندیهای خاصی برای محصولات خود در نظر میگیرند؟ یا چرا به نظرتان میآید که فلان خوراکی خوشگلتر از خوراکیهای دیگر است؟ محققان متوجه شده‌اند رنگهای متفاوت بر اشتهای ما تاثیرگذار است و خوب است با 10 راز این ماجرا آشنا شوید...

 

رنگ غذاهایی که دوستشان نداریم

 

همه ما به طور طبیعی از خوراکیهای آبی، بنفش و سیاه رنگ خوشمان نمیآید و انگار که ذهنمان بر این باور است که این غذاها فاسد و کشنده هستند. جدا از فلفل دلمه‌ای‌های رنگی، توت فرنگی، تمشک و انواع توتها همچنین انگور فرنگی و بادمجان، هیچ خوراکی نیست که به طور طبیعی به این رنگها باشد و برخی خوراکیها رنگ میشوند تا چنین ظاهری پیدا کنند و قاعدتا حس بدی به آنها نداریم؛ گواه این مدعا هم اسمارتیزهای خوشمزه است که وقتی رنگ آبی روشن را از بسته‌هایش حذف کرد، با اعتراضهای زیادی از سوی خریدار مواجه شد!

 

خوراکی‌های عصبانی!

نارنجی رنگ غالب غذاهای ایرانی است (پلوی زعفرانی که یادتان نرفته!) نه تنها نارنجی باعث اکسیژن‌رسانی به مغز میشود بلکه ذهن ما را تحریک کرده و نیروبخش است. رنگی گرم و تسکین دهنده است که اشتها را تحریک میکند. البته خوراکیهای نارنجی معمولا با احتیاط خورده میشوند، چون مردم نارنجی را با عصبانیت مرتبط میدانند. غذاهایی که به طور طبیعی نارنجی باشند، بسیار کم هستند و خوارکی‌هایی مثل کاری که حاوی ادویه‌های نارنجی است، معمولا به " غذاهای خشمگین" شناخته میشوند.

 

زرد هم اشتهایتان را زیاد میکند

 

زرد، شادی آور است و باعث افزایش روحیه. زرد میتواند تمرکزتان را افزایش دهد. تا حال فکر کرده‌اید که چرا کاغذهای خود چسب زرد رنگند؟ زرد با حس شادی ارتباط دارد و میتواند اشتها را تحریک کند. تا حالا دقت کرده‌اید که از نقاشی‌های زرد، گلهای زرد یا رومیزی‌های زرد در بسیاری از رستوران‌ها استفاده میشود؟ این ظاهر خودمانی باعث میشود فرد احساس خوشامد بیشتری داشته و گرسنه شود.

 

رنگ سفید و ریزه‌خواری...

 

غذاهای سفید را در عین بی‌اشتهایی خیلی راحت میتوان خورد و فراموش کرد که کالری دارند! به همین دلیل است که بی دلیل خوردن نان خیلی راحت اتفاق میافتد. البته استفاده از یک سبد سیاه برای نگهداری از نان میتواند کمک کننده باشد، بنابراین با دانستن این راهکارها، میتوانند از روانشناسی رنگ‌ها به نفع خودتان استفاده کنید. میخواهید به دوستتان کمک کنید غذای بیشتری بخورد؟ یکسری رژیم لاغری دارید؟... در بشقاب آبی غذا میل کنید و از خرید غذاهای سفید خودداری کنید. ساده است، نه؟!

بهتر است در مورد رنگ‌ها و تاثیرشان بر عادات غذا خوردنتان آگاه باشید و اگر میخواهید وزن کم کنید، هر قدر بشقابتان تیره رنگ‌تر باشد، مثلا مشکی یا قهوه‌ای تیره، خواهید دید که چطور اشتهایتان کم‌کم محو میشود.

 

ما با چشم‌هایمان غذا میخوریم

 

اگر رنگ نوشیدنی‌های معروفی که به آنها عادت دارید، تغییر دهید، بیشتر مردم نمیتوانند آن را بشناسند! چند تحقیق که در دانشگاه واشنگتن انجام شده، نشان داده که چطور درک مزه‌ها تحت تاثیر رنگ است. در مطالعه‌ای شرکت کنندگان، نوشیدنی‌هایی را با رنگ همیشگی امتحان کردند و توانستند طعم را درست تشخیص دهند اما زمانی که رنگ همیشگی نوشیدنی‌ها را نمیدیدند، در تشخیص نوشیدنی دچار اشتباه شدند. مثلا 70 درصد شرکت کننده‌ها بعد از نوشیدن آب انگور، متوجه طعم آن شدند. اما 15 درصد تصور کردند مخلوط آب‌لیموهای ترش و شیرین است. البته تنها 30 درصد افرادی که آب آلبالو خورده بودند، متوجه طعم آلبالوی آن شدند و باز هم بیشترشان تصور کردند مخلوط آب‌لیموهای ترش و شیرین است!

 

رنگ و اشتیاق به غذاهای مختلف کاملا با هم ارتباط دارند

 

فقط ظاهر غذا باعث تحریک اعصاب در هیپوتالاموس میشود. شرکت کنندگانی که باید غذایشان را در ظرف تیره میخورند، به شدت احساس میکردند هیچ مورد دوست داشتنی در این غذاها وجود ندارد.

برای دیدن، چشم‌ها اولین عضوی هستند که باید از دیدن منظره خوشحال شوند؛ حتی قبل از امتحان کردن طعم غذا. یعنی وقتی برخی محصولات غذایی در فروشگاه‌ها مورد استقبال قرار نمیگیرند، به دلیل پایین بودن کیفیت مواد و بد بودن طعم، بو و رنگش نیست؛ چون مشتری‌ها فرصت ندارند هنگام خرید تا این حد پیش بروند. رنگ‌ها مشخص هستند و به طور مشخص در کل دنیا سخت است خریداری را راضی کنید غذای آبی رنگی را امتحان کند و بیشتر این نوع خوراکی‌ها برا بچه‌ها بسته‌بندی میشوند.

>> باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها