«سرنخ» را گم نکنید!
گفت‌وگوی «جام‌جم» با کارگردان و تهیه‌کننده مسابقه شبکه نسیم

«سرنخ» را گم نکنید!

گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با آریا طاهری، تهیه‌کننده برنامه شبکه نسیم

هشدارهای پلیسی را نگو نگفتی!

شاید برای‌تان پیش آمده باشد که در مراودات روزمره در شرایطی قرار گرفته باشید که عده‌ای بخواهند از شما سوء‌استفاده کنند و اصطلاحا کلاه‌تان را بردارند. این‌که بدانید و آگاه باشید چطور می‌توان در دام کلاهبرداران نیفتاد و زیرکانه با چنین افرادی برخورد کرد، نکته بسیار مهمی است و دانستن آن برای هر کسی لازم است.
کد خبر: ۱۴۶۳۱۴۲
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
هشدارهای پلیسی را نگو نگفتی!
 
از این رو شبکه نسیم و موسسه فرهنگی هنری ناجی هنر، اقدام به ساخت برنامه‌ای با عنوان نگو نگفتی به تهیه‌کنندگی آریا طاهری و اجرای یزدان فتوحی در حوزه اجتماعی کرده‌اند که روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود. این برنامه با زبانی طنز و آیتم‌های جذاب پلیسی سراغ آسیب‌های اجتماعی می‌رود تا با افزایش میزان آگاهی عمومی نسبت به جرایم، از وقوع آن‌ها در آینده پیشگیری کند. موضوعاتی نظیر سرقت، جعل و کلاهبرداری، شبکه‌های هرمی و ... از جمله مسائلی است که در نگو نگفتی به آن پرداخته می‌شود.
 
پرداختن به جرایم خردتر
آریا طاهری که پیش از این تهیه‌کنندگی و اجرای مسابقه سرنخ را در دو فصل از این شبکه برعهده داشته در گفت‌و‌گو با جام‌جم در خصوص شکل‌گیری و ایده اصلی این برنامه توضیح می‌دهد: با توجه به تجربه ساخت دو فصل از مسابقه سرنخ که یک مسابقه جنایی و موضوعاتش پیرامون جرایم سنگین مثل قتل، سرقت و کلاهبرداری‌های کلان بود، به این فکر افتادیم که به مسائل و جرایم کوچک‌تر هم بپردازیم؛ مثل کلاهبرداری‌های اینترنتی یا امنیت ساختمانی که در آن پیک موتوری رفت و آمد می‌کند و در کل چیزهایی که ممکن است در زندگی هر کسی اتفاق بیفتد و پیش بیاید. در واقع ما می‌خواستیم هم مثل سرنخ جرایم بزرگ و خشن و هم جرایم خرد و روزمره؛ مثل خریدهای اینترنتی و جیب‌بری و ... را در نگو نگفتی پوشش بدهیم. وی در ادامه درباره قالب طنزی که برای چنین موضوعات مهمی در نظر گرفته هم می‌افزاید: در پاسخ به این سؤال باید به برنامه سرنخ برگردیم که برنامه‌ای کاملا جدی و فارغ از هر گونه طنز و شوخی بود ولی از این موضوع هم نباید ساده گذشت که بخشی از مخاطبان شبکه نسیم منتظر دیدن برنامه‌هایی با محتوای طنز و شوخی هستند. ما سعی کردیم در نگو نگفتی از این نوع بیان محتوا بهره بگیریم که به موضوعات با زبان طنز و استندآپ کمدی بپردازیم. حتی دربرخی آیتم‌ها کودکان در نقش بزرگسالان هستند. یعنی پلیس، بچه است یا کودکی نقش مادر را بازی می‌کند، بنابراین سعی کردیم بچه‌ها راهم به این آیتمی که برای‌شان آموزنده است،جذب کنیم. ازطرفی درآیتم‌های دوربین مخفی هم سعی کردیم پیام‌های مهمی را درخصوص هشدارهای پلیسی بدهیم. قطعا زبان طنز، گیرایی بیشتری دارد و می‌توان با این زبان حرف‌های مهمی زد. یعنی با لبخندی که مخاطب می‌زند، پیام را بهتر درک می‌کند و میزان تاثیرگذاری کار هم بیشتر می‌شود.
هشدارهای پلیسی را نگو نگفتی!
 
طنزپرداز نیستم
مجری هوش‌ برتر در پاسخ به این سؤال که چطور سوژه‌ها را اولویت‌بندی و انتخاب می‌کنند هم می‌گوید: موضوعات و سوژه‌هایی که به آنها می‌پردازیم، براساس گزارش‌هایی است که از پلیس‌های تخصصی ‌دریافت می‌کنیم. یعنی جرائم و موضوعاتی که مردم بیشتر با آنها در زندگی امروزی درگیر می‌شوند. به همین دلیل سعی کردیم به آن موضوعات بپردازیم. در این زمینه لیستی داریم که براساس آنها آیتم‌های برنامه را می‌سازیم.فصل اول این برنامه در ۳۰قسمت طراحی شده و امیدواریم برنامه ادامه داشته باشد.  طاهری در کنار تهیه‌کنندگی، تجربه اجرا هم دارد. وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که چرا اجرای برنامه را خودش عهده‌دار نشده و یزدان فتوحی را سکاندار آن قرار داده هم بیان می‌کند: کسانی که من را می‌شناسند، می‌دانند که چهره کمدین و طنزپردازی نیستم. از این رو اگر می‌خواستم این کار را انجام بدهم، به ماهیت اجرایی که در هوش برتر و سرنخ داشتم لطمه وارد می‌کرد و شاید مخاطب هم این را از من نمی‌پذیرفت اما خب، یزدان فتوحی تجربه زیادی در کارهای طنز دارد. هم بازی کرده و هم کارگردانی. همچنین سابقه حضور در خندوانه را دارد. ضمن این‌که از دانش بالایی در زمینه مدیریت گفتار و صحنه نیز برخوردار است. بنابراین فکر می‌کنم انتخاب درستی را برای اجرای این برنامه داشتیم. درواقع می‌توانم بگویم ما هم از چهره و هم از دانش و تجربه یزدان فتوحی در برنامه بهره می‌گیریم.
 
خانواده کوچک دوست‌داشتنی
این تهیه‌کننده و مجری می‌گوید: به نظر من برنامه پتانسیل زیادی برای ادامه‌دارشدن دارد، چون موضوعاتی در آن مطرح می‌شود که برای مردم مهم است. از طرفی ما در نگو نگفتی به جرائم خردی می‌پردازیم که به زندگی انسان امروزی خیلی مرتبط است. مثلا ما تا چند سال پیش فیشینگ و خریدهای اینترنتی نداشتیم یا این‌که تعداد پیک‌هایی که به‌واسطه خریدهای اینترنتی وارد ساختمان‌ها می‌شوند به‌قدری زیاد شده که لازم است یک‌سری نکات در این برنامه گفته شود. ما به‌مرور این جرائم را بررسی می‌کنیم و براساس گستردگی و درگیری مردم با آنها سوژه‌ها را پیدا و برایش برنامه تولید می‌کنیم تا در این خصوص در سطح جامعه آگاهی‌بخشی کنیم. به همین خاطر فکر می‌کنم این برنامه همچنان می‌تواند ادامه داشته باشد. البته در ماه‌های محرم و صفر برنامه نداریم و بعد از وقفه‌ای بازهم برمی‌گردیم. وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره بازخوردی که از مخاطبان گرفته هم عنوان می‌کند: طبق نظرسنجی صورت گرفته، طیفی که بیننده برنامه بودند به برنامه علاقه نشان دادند و طبیعی است نقطه‌نظراتی هم داشتند که ما آنها را بررسی کرده و در برنامه‌های بعد اعمال می‌کنیم؛ مثلا این‌که پیشنهاد یک‌سری آیتم‌ها را دادند و دوربین مخفی و بخش خانواده کوچک‌مان را دوست داشتند و با آن ارتباط برقرار کردند. مخاطبان همچنین از اجرای آقای فتوحی هم رضایت داشتند. 
 
خاطرات جمعی
طاهری درباره حضور تماشاچی‌ها در استودیو و خاطراتی که در خلال برنامه تعریف می‌کنند هم توضیح می‌دهد: دوستانی که در استودیو به‌عنوان تماشاچی حضور پیدا می‌کنند، افرادی از طیف مختلف جامعه هستند. درواقع می‌توانم بگویم درباره موضوع برنامه دانش قبلی ندارند و از قبل چیزی با آنها هماهنگ نشده است.به استودیو که می‌آیند، با موضوع برنامه مواجه می‌شوند و همان‌جا و در لحظه سعی می‌کنیم از تجربیاتی که ممکن است با موضوع برنامه داشته باشند، برای‌مان تعریف کنند. قصدمان این است بدانیم چقدر موضوعات ما می‌تواند در جامعه اپیدمی داشته و آدم‌ها رابا خودش درگیر کرده باشد.درواقع این آزمونی برای ما هم محسوب می‌شود و از طرفی وقتی مخاطب می‌بیند ۱۵ ــ ۱۰ نفر دراستودیو هستند که آنها هم ممکن است این تجربه را داشته باشند، شاید بیشتر مراقبت ‌کند. وی می‌افزاید: گاهی وقت‌ها ممکن است عده‌ای، آنچه را که ما در رسانه می‌گوییم نپذیرند یا بگویند ما حواس‌مان هست و فریب این چیزها را نمی‌خوریم اما زمانی که ببینند مجری یک برنامه این موضوع را می‌گوید و افرادی عادی هم که در آن استودیو حضور دارند چنین تجربه‌ای را داشتند، شاید بیشتر حواس‌شان راجمع کنند تا ما شاهدکاهش این جرائم در سطح جامعه باشیم.

زندگی؛ یک مسیر بی‌انتها
نگو نگفتی، دکور خاصی دارد که طاهری درباره طراحی آن می‌گوید: ما سعی کردیم یک فضای خودمانی خلق کنیم، به این نحو که آدم‌ها به همدیگر نزدیک باشند و تماشاچی‌ها هم نقطه مقابل متکلم ننشینند و در کنارش قرار گیرند. اگر دقت کرده باشید در پشت آقای فتوحی، دالان بی‌انتهایی قرار دارد که خودش مفهوم جالبی دارد، آن هم برای بیننده‌ای که پای برنامه می‌نشیند؛ یعنی شاید ما هم در زندگی در یک مسیر بی‌انتهایی قرار گرفته‌ایم که ممکن است در آن هر اتفاقی بیفتد و انتهایش هم مشخص نیست.برای محتوای برنامه هم باید اضافه کنم آقای فتوحی یک تیم نویسنده بسیار خوب وقوی دارند که این متن‌ها را کاملا مخاطب‌پسند و امروزی و با طنز فاخر می‌نویسند و نه با طنزی که به سمت ابتذال و شوخی‌های مبتذل برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها