ناگفته‌های چشم و چراغ ملت
گفت‌و‌گوی جام‌جم با تهیه‌کننده برنامه شبکه ۲ که روایتی متفاوت از خانواده شهدا دارد

ناگفته‌های چشم و چراغ ملت

گفت وگو با سید مرتضی حسینی مدیر گروه مستند مرکز بسیج رسانه ملی 

هنر در مسیر عاشقی

مرکز بسیج سازمان صداوسيما علاوه بر انجام  کارهای فرهنگی ، هنری و همچنین ساماندهی نیروهای بسیجی شاغل در رسانه ملی ، طی سال های اخیر در بخش تولیدات رادیویی و  تلویزیونی به‌ویژه تولید آثار مستند، نمآهنگ ، مجموعه های تلویزیونی،  فیلم های داستانی، تهیه گزارش های خبری و تولیدی و ... و نیز پخش آنها از شبکه های سراسری و مراکز استانی صداوسيما بسیار فعال بوده است.
کد خبر: ۱۴۲۱۹۳۰
نویسنده رسول شمالی ورزنده

همچنین در مناسبت ها و آئین های مذهبی و معارفی بخصوص در حماسه اربعین حسینی(ع) با همه توان و حضور در مسیر های راهپیمایی در خدمت زائران و مخاطبان رسانه ملی بوده و هست. امسال هم گروه تولید مرکز بسیج سازمان صداوسيما حضوری پررنگ در مراسم پرشور اربعین دارد و  به‌گونه‌ای متفاوت تر از سال های قبل در ابن حماسه نقش پررنگی را ایفا می کند و برنامه های ویژه ای را روی آنتن شبکه های تلویزیونی رسانه ملی برده است. همچنین امسال تولیدات مرکز بسیج رسانه ملی  برای اربعین شامل همه قشرهای جامعه است.

 به هرحال گروه تولید مرکز بسیج سازمان صداوسيما در اربعین امسال با دستی پر برای انعکاس عظمت حضور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در راهپیمایی اربعین به میدان آمده است. در همین رابطه و همچنین سایر فعالیت های رادیویی و تلویزیونی مرکز بسیج رسانه ملی خبرنگار «قاب کوچک» با سید مرتضی حسینی مدیر گروه  مستند مرکز بسیج سازمان صداوسيما گفت وگویی را انجام داده است که می خوانید.

به عنوان مدیر گروه مستند مرکز بسیج سازمان صداوسيما بفرمائید در مراسم عظیم اربعین امسال فعالیت مرکز بسیج رسانه ملی چگونه هست و نوع پوشش تلویزیونی به چه صورت خواهد بود و برای تولید مستند چه برنامه ای دارید و حضور عوامل تولید و هنرمندان در مسیرهای راهپیمایی اربعین چگونه هست؟ 

بسم الله الرحمان الرحیم. مرکز بسیج سازمان صداوسيما هرسال متولی برگزاری و اجرای کاروان اربعین هنرمندان بوده و امسال چهارمین سال هست که مسافران و هنرمندان زیادی در قالب  کاروان هنرمندان عازم راهپیمایی اربعین شده‌اند و ما هماهنگ کننده و میزبان هنرمندان زیادی هستیم و هرساله این کاروان هنرمندان از سوی مرکز  بسیج صداوسيما آماده و تدارک می شوند  و برای اربعین امسال نیز  میزبان حدود ۲۵ نفر از هنرمندان عرصه فیلم و مجموعه های تلویزیونی هستیم که با حضور این هنرمندان در نجف و کربلا و فعالیت رسانه ای مرتبطی که با حضور این هنرمندان انجام می شود جلوه های خاصی را به مراسم پرشور اربعین حسینی داده است. 

بفرمائید حضور این هنرمندان در راهپیمایی اربعین چقدر در روحیه آنها و فعالیت  کاری شان در آینده تاثیر گذار است؟ 

این حضور هنرمندان در راهپیمایی اربعین اثر تربیتی و معارفی  برای آنها دارد. هنرمندانی که به عشق امام حسین(ع) در این حماسه حضور پیدا می کنند و درواقع زیارت مرقد مطهر و  مقدس حضرت سیدالشهدا( ع) و مرقد مطهر  مولی الموحدین امیرالمومنین حضرت  امام علی (ع) برایشان ملجأ  خواهد شد و قطعا روی تولیدات هنری آینده آنها موثر خواهد بود. یکی از موضوعات مهم امسال حضور  مجریان بخش  کودک است  که با ما هستند و این  مجریان کودک در ایام اربعین در نجف و کربلا و یا در مسیر نجف به کربلا برای کودکان و  نوجوانان اجرای برنامه دارند. همچنین یک بخش از تولیدات ما تولیدات کوتاه خواهد بود که به‌صورت فیلم تلویزیونی و کلیپ های مجازی پخش خواهد شد ان‌شالله.

در خصوص فعالیت های تولیدی و هنری مرکز بسیج سازمان صداوسيما توصیح بفرمائید و اینکه نوع فعالیت هنری و تولیدی این مرکز در چه حال و هوایی است ؟ 

مرکز بسیج سازمان صداوسيما در چند گروه تخصصی تولیدی فعال هست؛ گروه مستند ، برنامه تلویزیونی،  فیلم و مجموعه های تلویزیونی ، نماهنگ و گروه تامین و پخش و آثاری که تولید می کند معمولا در همین قالب ها و فرم هایی است که تولید می کند علاوه براینکه فرم های زیادی را می تواند پوشش دهد همین امر هم باعث می شود که آثار پیشرو باشد و کارهای جدیدی از محتواهای مختلف ارائه شود.

آثار شاخص تولیدی مرکز بسیج صداوسيما را بفرمایید.  

از آثار شاخص تولیدی این مرکز، مجموعه تلویزیونی《حبیب》بود که سال گذشته از شبکه دو سیما پخش شد که اولین کار مشترک تولید مجموعه تلویزیونی بین ایران و سوریه بود. در حال حاضر هم از آثار شاخص می توان به تولیدات گروه فیلم سریال بسیج اشاره کرد و آن هم  کارهای کوتاه داستانی به تعداد زیادی است که در سال گذشته و امسال تولید شده که شامل سریال ، فیلم کوتاه و تله فیلم است.  برنامه《دورت بگردم ایران》که یک برنامه محبوب قشر کودک و نوجوان هست ازآثار شاخص گروه تلویزیونی است و همچنين برنامه《ملک سلیمان》که جزء برنامه‌های برند مرکز بسیج صداوسيما هست ودر سال های متوالی در سالگرد شهادت  سرلشگر شهید حاج قاسم سلیمانی تولید و پخش می شود و روی آنتن می‌رود که سال گذشته هم خیلی مخاطب داشت. در گذشته هم  برنامه《چاپ اول》را داشتیم که یک‌  برنامه بسیار پرمخاطب شبکه خبر بود که در وقت صبحگاهی روی آنتن می رفت.

در خصوص فیلم های مستند و مستندسازی، گروه تولید مرکز بسیج صداوسيما چه فعالیت های دارد؟ 

تا حالا ما تولید چند مستند فاخر را داشتیم که بسیار هم پرمخاطب بود؛ از جمله مستند《فراخوان خونین》بود که تازه ترین مستند تولیدی ما است که در خصوص قائله سال گذشته ایذه بود که بسیار پرمخاطب شد و در فضای مجازی بین کاربران موافق و و ضدانقلاب شبکه های مجازی مثل توییتر و تلگرام و اینستاگرام در موردش بحث و گفت وگو درگرفت و همچنین توییت هایی له و علیه اش زده و مطالبی منتشر شد. مستند《فرمانده جنگ》الان تولیدشده و برای هفته دفاع مقدس آماده پخش است. سال های گذشته مستند《گل آقایی》در مورد کیومرث صابری فومنی طنزپرداز فقید مشهور به گل آقا ، مجموعه مستند 《لامکان》در خصوص آسیب های اجتماعی و در خصوص شهدا هم گروه مستند بسیج صداوسيما یکی از پرکارترین گروه های صداوسيما بوده است.  به لحاظ حجم و تعداد تولیدات می توان گفت که مرکز بسیج سازمان صداوسيما،  دومین مرکز تولید آثار مستند بعداز شبکه مستند سیما است. از طرفی گروه نماهنگ را داریم که آثار شاخصی داشته مثل نماهنگ《ایران دخت》 که بسیار درخشش داشت و پرمخاطب  بود ،‌ نمآهنگ《قول مردانه》راجع به حاج قاسم ، نماهنگ《مامان》برای روز مادر، نماهنگ《بابا》 برای روز پدر، نماهنگ《رج به رج》برای میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و... باید بگویم که تنها گروه نماهنگ صداوسيما را در حال حاضر بسیج صداوسيما دارد. این گروه تنها گروه نماهنگ است که  تولیداتش رقابت دارد با مراکز نماهنگی که در خارج سازمان صداوسيما در حال تولید هستند و رقابت خوبی است و به نظر من کیفیت آثار ما خیلی خیلی بالاتر از نماهنگ های تولیدی خارج از صداوسيما ست .

در خصوص همکاری تهیه کنندگان و برنامه سازان تلویزیونی بفرمائید تا چه انداره با مرکز بسیج سازمان صداوسيما و گروه های تولیدی همکاری داشته و دارند؟

مرکز بسیج رسانه ملی تاکنون توانسته با ۲۵۰ نفر از تهیه کنندگان در عرصه و رده های  مختلف همکاری داشته باشد ودرواقع نگاه ما نگاه حرفه ای به موضوع تولید است. ما با تهیه کننده های حرفه ای و نام آشنا و دارای تجربه کار کردیم. البته با تهیه کننده هایی که تجربه کمتری هم داشتند و آنهایی هم که تجربه اول بودند هم تولید برنامه داشتیم. این باعث شده که ما یک گستره زیادی از شبکه تولید کنندگان را در مرکز بسیج رسانه ملی داشته باشیم که حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر از تهیه کنندگان هستند و همین تعداد هم کارگردان و دوستان هنرمند که با ما ارتباط دارند. در مجموع حدود ۵۰۰ نفر تهیه کننده و کارگردان در این سال ها با بسیج صداوسیما همکاری داشتند و همچنان هم همکاری داریم. در عرصه های مختلف و در این مسیر هم از تهیه کنندگان و کارگردان ها حمایت و از همه این عزیزان قدردانی و حمایت می کنیم.

نوع تعامل و همکاری شبکه های تلویزیونی با مرکز بسیج سازمان صداوسيما چگونه هست؟ 

تولیدات مرکز بسیج رسانه ملی از همه شبکه های تلویزیونی سازمان صداوسيما پخش می شود و تعامل بسیار خوبی با همه شبکه ها داریم. لازم هست که از همه مدیران شبکه ها تشکر کنیم که با همکاری، سعه صدر و تعامل سازنده باعث می شوند که تولیدات مرکز بسیج دیده شود. چون مرکز بسیج سازمان صداوسيما آنتن و پخش جداگانه ای ندارد و این تعامل باعث می شود که امکان پخش تولیدات از شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی فراهم شود و فکر می کنم بیشترین تولیدات ما از شبکه اول پخش شده است .

بفرمایید تاکنون سازمان صداوسيما چه حمایت هایی از گروه تولید و برنامه سازی مرکز بسیج سازمان صداوسيما کرده است  و رسانه ملی چقدر در این مسیر یار و یاور گروه های تولیدی مرکز  بسیج سازمان صداوسيما بوده است؟ 

با توجه به شرایط بودجه سازمان صداوسيما و مسئله اصلی که در تولیدات مان چگونه مدیریت کنیم تا بتوانیم ان‌شالله سطح کیفی و کمی تولیدات را افزایش دهیم،  صداوسيما حمایت های بسیار خوبی داشته است. ما هم علاوه بر افزایش سطح کمی تولیدات ، توانستیم سطح کیفی را هم افزایش دهیم و البته باوجود فشارهای زیاد مالی که این سال ها در مرکز بسیج سازمان صداوسيما بوده اکنون باید عرض کنم که با مدیریت خوب آقای دکتر رمضان نژاد رئیس مرکز بسیج  رسانه ملی و روسای مرکز بسیج صداوسيما و مدیران تولید مرکزبسیج، اتفاق های خوبی رقم خورده و تقریبا می شود گفت که خوشبختانه به لطف الهی با این بودجه کم و محدود توانستیم چنین تولیدات فاخری داشته باشیم که روی آنتن شبکه های تلویزیونی رسانه ملی برود . 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها