گل نازی که نازنازی نیست!
روش‌های نگهداری و تکثیر گل زیبای ناز

گل نازی که نازنازی نیست!

چه کنیم ترشی‌ فاسد نشود؟

کپکی که ترشی‌ را خراب می‌کند

شاید برای شما هم پیش آمده‌باشد ‌که بخواهید در کنار غذایی همچون آبگوشت یا دم‌پختک و لوبیاپلو یک کاسه ترشی خوش‌طعم بخورید اما وقتی با هزار امید و آرزو سراغ ظرف ترشی می‌روید، می‌بینید ترشی شما کپک زده‌ است.
شاید برای شما هم پیش آمده‌باشد ‌که بخواهید در کنار غذایی همچون آبگوشت یا دم‌پختک و لوبیاپلو یک کاسه ترشی خوش‌طعم بخورید اما وقتی با هزار امید و آرزو سراغ ظرف ترشی می‌روید، می‌بینید ترشی شما کپک زده‌ است.
کد خبر: ۱۴۰۵۱۶۷
نویسنده ساناز راد - خبرنگار چاردیواری

کپک‌ها بیشتر به شکل کرکی و پنبه‌ای طور بوده و سم خطرناک «مایکوتوکسین» تولید می‌کنند. این سم می‌تواند سبب پیدایش مسمومیت‌های خطرناک و حتی در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن، سبب سرطان شود. یکی از مشکلات اساسی در تهیه انواع شور و ترشی، کپک‌ها هستند.

استفاده از سرکه در ترشی، یکی از مهم‌ترین عوامل در جلوگیری از کپک‌زدن آن خواهدبود. همان‌طور که می‌دانید این نوع کپک‌ها در ترشی موجب نرم شدن آن و از بین رفتن طعم خوب ترشی خواهدشد. وجود سم‌های مضر در این ترشی‌ها نیز موجب شده آسیب به بدن وارد شود. یکی از راه‌های جلوگیری از کپک‌زدن ترشی در اولین گام استفاده از سبزیجات و مواد اولیه تازه در ترشی است. تمام مواد را به خوبی تمیز کنید و بشویید. همچنین آبکشی کردن این مواد نیز مهم است. در صورتی که مواد همچنان آب داشته‌باشند، زمینه کپک‌زدن ترشی ایجاد خواهدشد. هنگام استفاده از گل‌کلم میان ساقه‌ها را بررسی کنید تا آلودگی نداشته‌باشد.

بهترین روش برای جلوگیری از کپک زدن ترشی
استفاده از سبزی خشک طعم و مزه‌ای عالی به ترشی می‌دهد. نعنا، ترخون و مرزه در ترشی موجب پیشگیری از کپک زدن آن نیز می‌شود. سبزی خشک در ترشی احتمال کمتری در کپک زدن دارد. در صورتی که از سبزی تازه استفاده می‌کنید، حتما باید سبزی تمیز و تازه استفاده کنید.
یکی دیگر از تکنیک‌ها برای جلوگیری از کپک‌زدن ترشی، افزودن گلپر و نمک است. گلپر به نوعی خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و نمک نیز موجب ماندگاری بالای ترشی خواهدشد. افزودن سرکه نیز بسیار موثر بوده و به ازای هر یک لیتر سرکه یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. سرکه به حدی باید باشد که روی سطح مواد را به خوبی بگیرد.
برای جلوگیری از کپک‌زدن ترشی، بهتر است آن را در ظرف شیشه ای نگهداری کنید و در آن را محکم ببندید. هوا به هیچ عنوان از درون ظرف نباید وارد شود. یکی از مهم‌ترین عوامل کپک‌زدن در ترشی نیز قرار گرفتن آن در معرض هواست. قرار دادن یک تکه فویل روی در ظرف نیز موجب رفع این مشکل خواهدشد.
محیط و فضای خنک نیز برای نگهداری از ترشی بسیار مناسب خواهدبود. ظرف ترشی باید دور از نور خورشید باشد. همچنین در زمان استفاده از ترشی نیز باید از یک قاشق تمیز استفاده کنید. قرار دادن قاشق کثیف در ظرف موجب کپک زدن و وارد شدن آلودگی در آن می‌شود.

کپک ترشی را چه کنیم؟
بحث آلودگی ترشی‌ها به کپک‌زدن آنها بازمی‌گردد. وقتی شما کپک را روی ترشی دیدید، از خریدن یا خوردن این نوع ترشی پرهیز کنید. از آنجا که مصرف‌کننده خانگی قدرت تشخیص بیماری‌زا بودن یا نبودن کپک‌ها را ندارد، باید هر نوع مواد غذایی کپک زده را کاملا دور بریزد. به دلیل وجود سرکه، امکان منتشر شدن کپک‌های بیماری‌زا در همه آن وجود دارد.

 

ضمیمه چار دیواری
تیتر خبرها
کپکی که ترشی‌ را خراب می‌کند
شارژ ساختمان را چه کسی تامین می‌کند؟!
آیا هزینه تحصیل جزو نفقه زن است؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها