اگر پیگیر اخبار فناوری باشید، می‌دانید که سال گذشته میلادی اصلا سال خوبی برای بیت‌کوین نبود و ارزش بازار رمز ارزها 1.3تریلیون کاهش پیدا کرد. با شروع سال ۲۰۲۳ نیز تحلیلگران بازار رمز ارزها شروع به پیش‌بینی مسیر پیش روی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال کرده‌اند که عدد‌های مختلفی از ۵۰۰۰ دلار تا ۲۵۰ هزار دلار را دربر می‌گیرد. همین نکته نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری بدون معلومات و رعایت نکات فنی تا چه حد می‌تواند در این بازار پرریسک خطرناک باشد.
کد خبر: ۱۳۹۳۶۶۶
نویسنده مسعود شایگان - سردبیر کلیک
همان‌طور که می‌دانید، بیت‌کوین سال ۲۰۲۲ را با قیمت ۱۶ هزار دلار به پایان رساند. خبرگزاری CNBC برخی از جسورانه‌ترین پیش‌بینی‌های قیمت بیت‌کوین برای سال 2023 را جمع‌آوری کرده است.

 تیم دریپر: ۲۵۰هزار دلار
تیم دریپر، یکی از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌های سال 2022 را در مورد بیت کوین داشت و گفت ارزش این توکن تا پایان سال 250000 دلار خواهد بود. در نوامبر، این میلیاردر سرمایه‌گذار گفت که در حال تمدید جدول زمانی این پیش‌بینی تا اواسط سال 2023 است. حتی پس از فروپاشی FTX، او معتقد بود که این رمزارز به نقطه عطف یک‌چهارم میلیونی خواهد رسید. دراپر از طریق ایمیل به CNBC گفته است: «فرض من این است از آنجا که زنان 80 درصد از مخارج خرده‌فروشی را کنترل می‌کنند و تنها یک کیف از هر هفت کیف پول بیت‌کوین در حال حاضر توسط زنان نگهداری می‌شود، این سد در شرف شکستن است.»
بیت‌کوین باید 1400 درصد رشد کند تا بتواند در آن سطح معامله شود. به گفته دراپر، علی‌رغم کاهش قیمت‌ها و کاهش حجم معاملات، دلایلی وجود دارد که گمان کنیم بازار به کف رسیده است. او گفت: «من گمان می‌کنم که نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کویت در سال 2024 باعث روند مثبتی شود.» نصف شدن پاداش استخراج، رویدادی است که هر چهار سال یک‌بار اتفاق می‌افتد که در آن پاداش بیت‌کوین به ماینرها به نصف کاهش می‌یابد. برخی از سرمایه‌گذاران این موضوع را برای قیمت بیت‌کوین مثبت می‌دانند، زیرا عرضه را کاهش می‌دهد. نصف شدن بعدی قرار است در سال 2024 اتفاق بیفتد. استخراج‌کنندگان بیت‌کوین که از ماشین‌های پرمصرف برای تأیید تراکنش‌ها و تولید توکن‌های جدید استفاده می‌کنند، به دلیل افت قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های انرژی تحت فشار قرار گرفته‌اند.
این بازیگران، انبوهی از ارزهای دیجیتال را جمع‌آوری می‌کنند که آنها را به یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان  بازار تبدیل می‌کند. در شرایطی که ماینرها دارایی‌های خود را تخلیه می‌کنند تا بدهی‌ها را پرداخت کنند این امر باید بیشتر فشار فروش باقیمانده روی بیت کوین را از بین ببرد.
ویجی آیار، معاون توسعه شرکت در صرافی کریپتو لونو، گفت: از نظر تاریخی نشانه خوبی برای بیت‌کوین وجود دارد. آیار به CNBC گفت: «هزینه تولید آنها از ارزش بیت‌کوین بیشتر می‌شود، از این رو تعدادی ماینر یا ماشین‌های خود را خاموش می‌کنند یا باید بیت‌کوین بیشتری بفروشند تا تجارت خود را حفظ کنند. اگر بازار به نقطه‌ای برسد که فشار فروش این ماینر را به اندازه کافی جذب کند، می‌توان فرض کرد که دوره نزولی را شاهد هستیم.»

 اریک رابرتسون: ۵هزار دلار
برای برخی از فعالان بازار، بدترین اتفاق هنوز نرسیده است. در یادداشت تحقیقاتی در 5 دسامبر، اریک رابرتسون گفت که بیت‌کوین ممکن است تا 5000 دلار سقوط کند. این پیش‌بینی که یکی از فهرست‌های «غافلگیرکننده» است نشان‌دهنده افت 70 درصدی قیمت‌های فعلی است.
اریک رابرتسن گفت: «بازده در کنار سهام فناوری در سناریوی کابوس 2023 استاندارد چارترد سقوط می‌کند، و به بیت‌کوین هم آسیب وارد می‌شود».
او افزود: «شرکت‌ها و صرافی‌های رمزنگاری بیشتر و بیشتر با نقدینگی ناکافی مواجه می‌شوند که منجر به ورشکستگی بیشتر و سقوط اعتماد سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیجیتال می‌شود.»

 مارک موبیوس: ۱۰هزار دلار
مارک موبیوس، سرمایه‌گذار کهنه‌کار سال نسبتا موفقی را از نظر قیمتگذاری پشت‌سر گذاشت. در ماه می و زمانی که بیت‌کوین بالای ۲۸ هزار دلار معامله می‌شد، پیش‌بینی کرد که ارزش آن به ۲۰ هزار دلار کاهش خواهد یافت.
او گفت که بیت‌کوین در سال 2022 به 10 هزار دلار سقوط خواهد کرد اما این اتفاق نیفتاد. با این حال، موبیوس به CNBC گفت که به قیمت 10 هزار دلاری خود در سال 2023 پایبند است.
این سرمایه‌گذار که نام خود را در سرمایه‌گذاری فرانکلین تمپلتون بر سر زبان‌ها انداخت، به CNBC گفت که پیش‌بینی نزولی او برای بیت‌کوین ناشی از افزایش نرخ‌های بهره و سیاست‌های پولی سخت‌تر از سوی فدرال رزرو ایالات متحده است.
موبیوس گفت: «با نرخ‌های بهره بالاتر، جذابیت نگهداری یا خرید بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال کمتر می‌شود، زیرا صرف نگه‌داشتن بیت‌کوین سودی ندارد.»

 کارول الکساندر: ۵۰هزار دلار
کارول الکساندر، استاد امور مالی در دانشگاه ساسکس، با پیش‌بینی خود مبنی بر کاهش قیمت بیت‌کوین به ۱۰ هزار دلار در سال 2022 چندان بد پیش‌بینی نکرد.
اکنون او فکر می‌کند که می‌توان از بیت‌کوین سود برد اما نه به آن دلیل که شما فکرش را می‌کنید. 
الکساندر گفت که کاتالیزور دومینوها سقوط FTX خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد، او انتظار دارد که قیمت بیت‌کوین در سه ماهه اول به 30000 دلار و سپس در سه ماهه سوم یا چهارم به 50000 دلار برسد.
او به CNBC گفت: «در سال 2023 یک بازار صعودی مدیریت‌شده وجود خواهد داشت، نه یک حباب و بنابراین ما شاهد افزایش بیش از حد قیمت مانند قبل نخواهیم بود. ما شاهد یک یا دو ماه قیمت‌هایی با روند پایدار خواهیم بود که احتمالا با چند سقوط کوتاه‌مدت درهم آمیخته است.»
استدلال الکساندر این است که با کاهش حجم معاملات، دارندگان بزرگی که به نام «نهنگ» شناخته می‌شوند، احتمالا برای تقویت بازار وارد عمل خواهند شد. به گفته شرکت فین‌تک 
River Financial، ۹۷ ثروتمندترین آدرس‌های کیف پول بیت‌کوین، 14.15درصد از کل عرضه را تشکیل می‌دهند. 
برخی از سرمایه‌گذاران از تلاش برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین دست کشیده‌اند. برای آنتونی ترنچف، مدیرعامل کرپلتفرم وام‌دهی ypto Nexo، رویدادهای اخیر نگران‌کننده است.
ترنچف زمانی پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین تا اوایل سال 2023 به اوج ۱۰۰هزار دلار برسد. اکنون، او دیگر تلاشی برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین نمی‌کند.لیث خلف، تحلیلگر مالی در AJ Bell، گفت که تلاش‌ها برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین بیهوده است.
او به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «ما می‌توانیم سال آینده همین موقع اینجا بنشینیم و صحبت کنیم و قیمت آن می‌تواند 5000 یا 50000 دلار باشد و این من را شگفت‌زده نمی‌کند زیرا بازار به‌شدت تحت‌تأثیر احساسات است.»

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها