چین ممکن است بازار کوچکی برای تراشه‌های TSMC در محصولات نهایی خود باشد اما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نیمه‌هادی در جهان در زمینه محصولات نیمه‌تمام است. به عنوان مثال، تامین‌کننده اپل، فاکسکان، تراشه‌های TSMC را از تایوان به سرزمین اصلی چین وارد می‌کند. این تراشه ممکن است در آیفون‌های فروخته شده در ایالات متحده به کار رود. تایوان در دهه 60 و 70 تصمیمی استراتژیک برای توسعه صنعت الکترونیک خود گرفت. بسیاری از کارهای اولیه تحقیقاتی بود که با شرکت‌ها و موسسات آمریکایی انجام شد اما آنها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی کردند که شرکت‌های آمریکایی تمایلی به انجام آن نداشتند. تا به امروز، اکثر شرکت‌های نیمه‌رسانای ایالات متحده فقط به طراحی محصول خود می‌پردازند و تولید را به تایوان برون‌سپاری می‌کنند. تایوانی‌ها علاقه زیادی به بهبود و ارتقای صنعت خود دارند. صنعت نیمه‌هادی تایوان در حال حاضر نتیجه یک تلاش 50ساله است که کل کشور را درگیر خود کرده‌ است.
کد خبر: ۱۳۸۰۶۲۰
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار

 اکثر نیمه‌هادی‌‌های دنیا در کجا تولید می‌شوند؟ 
صنعت جهانی نیمه‌هادی‌ تحت سلطه شرکت‌هایی از ایالات متحده، تایوان، کره‌جنوبی، ژاپن و هلند است. 
چه کسی در دنیا نیمه‌هادی‌ها را می‌سازد؟
 شرکت تولید نیمه‌هادی‌ تایوان (TSMC)، بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین تولیدکننده نیمه‌هادی‌ در جهان است.
چند درصد تراشه‌های نیمه‌هادی‌ در چین ساخته می‌شوند؟
امروزه 75 درصد تولید نیمه‌هادی‌ها در چین و شرق آسیا انجام می‌شود.
اکثر نیمه‌هادی‌ها کجا ساخته می‌شوند؟
بر اساس داده‌های سازمان ملل، چین بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه‌های نیمه‌هادی‌ در جهان است. زنجیره ارزش الکترونیک، از جمله لوازم الکترونیک مصرفی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، در سال‌های اخیر منطقه‌ای شده و چین به یک مرکز تولید بین‌المللی بزرگ برای میکروالکترونیک تبدیل شده‌است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده نیمه‌هادی‌هاست. بر اساس آخرین گزارش انجمن صنایع نیمه‌هادی‌، این کشور 24درصد تولید نیمه‌هادی‌ جهان را تشکیل می‌دهد و پس از آن تایوان 21درصد و کره‌جنوبی 19درصد قرار دارند. سال 2018، صادرات نیمه‌هادی‌های آسیا که تقریبا در تمام محصولات الکترونیک استفاده می‌شود، حدود 70 درصد ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده ، در حالی که این رقم در سال 2005 حدود 50 درصد بوده‌است. برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های IC / نیمه‌هادی در تعداد کمی از کشورها مستقر هستند که می‌توانند به تمرکز فعالیت‌های تولیدی و صادرات در برخی کشورها کمک کنند. مهم‌تر از همه، چین در حال تبدیل شدن به یک مرکز تولید عمده برای قطعات الکترونیک کلیدی است. بین سال‌های 2005 تا 2018، سهم جهانی چین از کل ارزش صادراتی مدارهای چاپی و نیمه‌هادی‌ها به دوبرابر افزایش پیدا کرد. 
بزرگ‌ترین تولیدکننده نیمه‌هادی‌ها در جهان کیست؟
تایوان بزرگ‌ترین شرکت ساخت نیمه‌هادی‌ در جهان را دارد. بسیاری از شرکت‌های نیمه‌هادی‌ تولید تراشه خود را به تایوان نیمه برون‌سپاری می‌کنند. شرکت تولید نیمه‌هادی‌ تایوان(TSM) بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌هادی‌ است. اگرچه اینتل درآمد بیشتری کسب می‌کند، TSM تقریبا 90 درصد تراشه‌های پیشرفته تولید شده در جهان را تولید می‌کند. TSM همچنین بیش از نیمی از بازار جهانی نیمه‌هادی‌ها را بر اساس معیار درآمد کنترل می‌کند.
آیا هیچ نیمه‌هادی‌‌ای در ایالات متحده ساخته شده‌ است؟
هیچ‌یک از تراشه‌های پیشرفته در ایالات متحده ساخته نمی‌شوند و این موضوع باعث نگرانی مقامات این کشور می‌شود.
چه مقدار از نیمه‌هادی‌های جهان محصول تایوان است؟
تایوان حدود 50 درصد کل نیمه‌هادی‌های جهان را تولید می‌کند. درگیری بین چین و تایوان تأثیر زیادی بر اقتصاد جهان خواهدداشت. 
چرا آمریکا نمی‌تواند تراشه برای ماشین بسازد؟
در حالی که کمبود تراشه را می‌توان به عوامل بسیاری نسبت داد، همه‌گیری کرونا علت اصلی آن است. در ابتدای بحران، خودروسازان کارخانه‌ها را تعطیل و خط تولید خودرو را موقت متوقف کردند. از طرفی قرنطینه و کار و مدرسه غیرحضوری نیاز به وسایل الکترونیک دیگر را در پی داشته‌ است.
چرا قطعات جدید خودرو در حال حاضر ساخته نمی‌شود؟
 همه‌گیری کرونا پیش‌بینی عرضه و تقاضا را مختل کرده‌است. تقاضا برای خودروهای جدید در واقع کاهش یافته‌است اما فقط به طور موقت. وقتی خودروسازان متوجه شدند آمریکایی‌ها همچنان می‌خواهند خودروهای جدید بخرند، سازندگان تراشه شرکت‌های دیگری را برای جایگزینی سفارش‌های لغو شده خود استخدام کردند.
چرا آمریکا نمی‌تواند تراشه‌های نیمه‌هادی‌ به اندازه کافی بسازد؟
دلیل اصلی کمبود ظرفیت تولید است: اکثر کارخانه‌های تولید نیمه‌هادی‌ در حال حاضر با بیش از 90 درصد بهره‌برداری کار می‌کنند. نیمه‌هادی‌ها چهارمین صادرات بزرگ آمریکا در سال 2020 به ارزش 47 میلیارد دلار بودند.
آیا ایالات متحده تراشه‌های نیمه‌هادی‌ می‌سازد؟
سهم ایالات متحده از تولید تراشه‌های جهانی نیز در دهه‌های اخیر به شدت کاهش یافته‌است، در حالی که چین و دیگر کشورها سرمایه‌گذاری زیادی در این صنعت کرده‌اند. ایالات متحده چند نوع از پیشرفته‌ترین نیمه‌هادی‌ها را می‌سازد که بیشتر در تایوان تولید می‌شوند.
چرا ایالات متحده نیمه‌هادی‌ها را تولید نمی‌کند؟
یارانه‌های زیاد، همراه با هزینه‌های پایین نیروی کار، آن را برای چین و تایوان ارزان‌تر کرده‌است. شرکت‌های آمریکا برای تولید نیمه‌هادی‌ها در خارج از کشور کل تجارت خود را به جای ساختن تراشه‌ها، روی تحقیق و طراحی متمرکز کرده‌اند.
آیا میکروچیپ‌هایی در ایالات متحده ساخته شده‌اند؟
صنعت تراشه‌های کامپیوتری در دهه‌های 60-1950 در آمریکا ایجاد شد اما دهه‌ها از زمانی که ایالات متحده بر تولید تراشه تسلط داشت، می‌گذرد. در طول 30 سال گذشته، سهم ایالات متحده از تولید جهانی نیمه‌هادی‌ها از نزدیک به 40 درصد به 12 درصد کاهش یافته‌است.
چه شرکتی ریزتراشه‌ها را در ایالات متحده تولید می‌کند؟
 شرکت اینتل. تراشه‌ها در ایالات متحده اختراع شدند اما اکنون، تنها 12درصد در این کشور ساخته می‌شوند. میزان تولید پیشرفته‌ترین تراشه‌ها در ایالات متحده، صفردرصد است. این تراشه‌ها ساخت تایوان و چین هستند.

منبع:‌ ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها