jamejamclick
کلیک وب کد خبر: ۱۲۷۲۹۸۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹  |  ۰۸:۱۰

"جولیچ-مغز"(Julich-Brain) نام اولین اطلس سه بعدی مغز انسان است که منعکس کننده تنوع ساختاری مغز با وضوح میکروسکوپی است.

این اطلس دارای نزدیک به ۲۵۰ ناحیه است که هر یک بر اساس آنالیز ۱۰ مغز ایجاد شده است. بیش از ۲۴ هزار نواحی بسیار کوچک مغز دیجیتالی شده و به صورت سه بعدی مونتاژ شده و توسط کارشناسان نقشه برداری شده است.

این اطلس به عنوان بخشی از زیرساخت‌های جدید "ای برینز" (EBRAINS) پروژه مغز انسان اروپایی، به عنوان واسطی برای پیوند دادن اطلاعات مختلف درباره مغز به روشی دقیق کاربرد دارد. محققان آلمانی به سرپرستی پروفسور "کاترین آمونتس"(Katrin Amunts) در حال حاضر اطلاعات اطلس جدید مغز را در مجله "Science "ارائه کردند. در زیر میکروسکوپ می‌توان دریافت که مغز انسان به طور یکنواخت ساخته نشده است اما به مناطق واضح و مرتب تقسیم شده است و هر کدام از آنها در توزیع و تراکم سلول‌های عصبی و عملکرد متفاوت هستند. با استفاده از "جولیچ مغز" محققان جامع ترین نقشه دیجیتالی معماری سلولی را ارائه می‌دهند.

کاترین آمونتس، مدیر مرکز تحقیقات آلمان و استاد دانشگاه دوسلدورف گفت: از یک طرف اطلس دیجیتال مغز به تفسیر نتایج آزمایش‌های تصویربرداری عصبی به طور دقیق به ما کمک خواهد کرد و از طرف دیگر ، به نوعی این اطلس همانند نوعی" گوگل ارث "مغز است زیرا اطلاعات بسیاری درباره جنبه های بسیار متفاوت مغز ارائه می‌دهد.

به این ترتیب، محققان سهم بسزایی در پروژه مغز انسان(HBP) دارند و این اطلس حاصل بیش از یک ربع قرن تلاش محققان است. متخصصان طی این سال‌ها تصاویر مغز بسیاری را آنالیز کردند و از الگوریتم‌های ریاضی برای ارزیابی بخش‌های بافت مغز انسان طی سالها استفاده کردند.

بنابراین جولیچ مغز موقعیت و شکل مناطق مختلف را به عنوان نقشه‌ای دقیق نشان می‌دهد. محققان طی ایجاد این اطلس دریافتند تفاوت‌های زیادی در ناحیه بروکا که با گفتار مرتبط است، وجود دارد. در مقابل، ناحیه بینایی اولیه بسیار یکنواخت‌تر به نظر می‌رسد.

ناحیه بروکا(Broca's area‎) ناحیه‌ای در لوب پیشانی نیمکره غالب(اغلب نیمکره چپ) در مغز انسان است که کارکردهایی مرتبط با تولید گفتار دارد. این اطلس در حال حاضر به پیوند داده‌ها در مورد بیان ژن، اتصال و فعالیت عملکردی کمک می‌کند، به عنوان مثال می‌توان از آن برای درک بهتر عملکرد مغز و مکانیسم آن و ایجاد بیماری‌ها استفاده کرد. این اطلس به محققان در درک بهتر سازمان پیچیده مغز و کشف ارتباط چگونگی نواحی مختلف با یکدیگر کمک می‌کند./ابسنا