اپلیکیشنی برای کمک به کوررنگ‌ها

کوررنگی نوعی اختلال ارثی است که بر اثر آن فرد قادر به تشخیص یک یا برخی رنگ‌ها نیست. سلول‌های مخروطی چشم افراد کوررنگ فاقد رنگدانه‌هایی است که موجب دیدن رنگ‌ها می‌‌شوند و به همین دلیل این افراد، برخی رنگ‌ها را به شکل طیفی از رنگ‌های خاکستری و سیاه می‌‌بینند. البته توجه به این نکته مهم است که کور‌رنگی به معنای وجود دو رنگ سیاه و سفید یا طیفی از آنها نیست، بلکه ممکن است در بعضی موارد حتی فرد مورد نظر در دیدن رنگ خاصی با مشکل مواجه باشد. این بیماری هر ‌چند در زن‌ها کمتر دیده شده، اما آمار نشان می‌دهد 8 درصد مرد‌ان به آن مبتلا بوده و از کوررنگی رنج می‌برند.
کد خبر: ۹۷۸۵۲۵
اپلیکیشنی برای کمک به کوررنگ‌ها

اگر چه زندگی برای افراد مبتلا به کوررنگی در گذشته با مشکلات زیادی همراه بوده است، اما در سال‌های اخیر و به لطف فناوری‌های نوینی که برای این دسته بیماران ارائه شده، زندگی آنها به مراتب آسان‌تر از قبل ادامه دارد.

یکی از فناوری‌های کاربردی برای افراد مبتلا به کوررنگی عینک‌هایی است که استفاده‌کنندگان این محصولات همواره از قیمت بالای آن شکایت دارند. اکنون و به لطف نوآوری مهندسان مایکروسافت، اپلیکیشن جدیدی ارائه شده که مشکل افراد کوررنگ در تشخیص رنگ‌ها را در محیط اطرافشان برطرف می‌کند.

افراد کوررنگ به‌طور معمول توانایی دیدن رنگ‌ها را دارند، اما در تشخیص آنها به مشکل برمی‌خورند. عینک‌های اصلاح‌کننده این ناتوانی تا حد زیادی به افراد کوررنگ کمک می‌کند رنگ‌ها را بخوبی تشخیص دهند، اما صدها دلار قیمت دارند و این مشکلی بزرگ به حساب می‌آید. محدودیت ناشی از قیمت بالای این عینک‌ها موجب شده تا دو مهندس مایکروسافت اپلیکیشن جدیدی موسوم به Color Binoculars ارائه کنند که فعلا به طور رایگان در گوشی‌های آیفون قابل استفاده خواهد بود. یکی از دو مهندسی که این اپلیکیشن را ارائه کرده‌اند، مبتلا به کوررنگی است. حالا آنها امیدوارند فناوری جدیدشان کمک زیادی به مبتلایان به کوررنگی کند. اکنون این اپلیکیشن در App Store در دسترس است.

این اپلیکیشن قابلیت به‌کارگیری برای جبران سه نوع کوررنگی در افراد مختلف مبتلا به این عارضه را دارد. به طور کلی عملکرد این فناوری به این ترتیب است که از فیلترهای دیجیتالی برای ایجاد تغییر در ترکیبات رنگی مشکل‌ساز برای افراد کوررنگ بهره می‌برد.

تصویر تغییریافته‌ای که از این طریق تولید می‌شود در نمایشگر گوشی همراه کاربر نمایش داده می‌شود و او می‌تواند رنگ آن را بدرستی تماشا کند. نکته جالب اینجاست که این فرآیند به صورت لحظه‌ای روی می‌دهد. یکی از ارائه‌کنندگان این اپلیکیشن می‌گوید: با استفاده از این نوآوری حالا تشخیص دقیق رنگ‌ها برای افرادی که از کوررنگی رنج می‌برند کار راحتی خواهد بود. در حالی که این اپلیکیشن برای سیستم‌های همراه مبتنی بر سیستم عامل iOS ارائه شده اما فعلا خبری از امکان استفاده از آن در سیستم‌های همراه مبتنی بر اندروید نیست.

منبع: newatlas.com

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها