اولین لباس با یک بازوی رباتیک دوخته شد

خیاطی به سبک ربات‌ها

کارگاه‌های خیاطی و صدای چرخ کردن الگوهای مختلف از قدیم تا امروز، بخشی جدانشدنی از دوخت لباس بوده است. با وجود پیشرفت بالای فناوری، هنوز باید بخش‌هایی از الگوهای خیاطی با هنر دست انسان یا به کمک چرخ خیاطی دوخته شود. دوختن تکه‌های مختلف به یکدیگر با دقت سانتی‌متری و حتی گاهی میلی‌متری و شکل دادن به آنها کار حساس و دقیقی است.
کد خبر: ۹۴۹۶۳۷
خیاطی به سبک ربات‌ها

در طرحی ابتکاری، یک شرکت نوپای فناوری در ایالات متحده با ترکیب یک بازوی رباتیک، یک چرخ خیاطی خودکار و استفاده از دوربینی برای پردازش تصویر توانسته با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش تصاویر کاری کند که بازوی رباتیک مانند دستی ماهر تکه‌های مختلف پارچه را کنار هم قرار داده، با دقت به زیر چرخ خیاطی ببرد و به همدیگر بدوزد و الگوهای جالبی را مطابق درخواست تولیدکننده لباس آماده کند. سرعت بالا، دقت، عدم خستگی و کار سه شیفت از قابلیت‌های این ربات است. این کمپانی که در آغاز راه خود قرار دارد، در حال ارائه این فناوری به شرکت‌های بزرگ تولید لباس است.

البته این تنها کار ربات نیست بلکه سیستم طراحی شده، روشی نوین در استفاده عمومی از بازوهای رباتیک در کارهای روزمره است و می‌تواند الگوهایی با طرح‌ها و جنس‌های مختلف حتی از جنس فلز یا چوب را با دقت بالا به زیر وسایل و ابزارهای مختلفی که مانند این چرخ خیاطی با سیستم رایانه مرکزی آن در ارتباط باشند، برده و طرح‌های جالبی تولید کند. این بازوی رباتیک می‌تواند دارای سرها یا همان عملگرهای مختلفی باشد که به آن قابلیت بلند کردن و جابه‌جایی قطعات با جنس‌های متفاوت را می‌دهد. در تست‌های آخر، این سیستم رباتیک اقدام به دوخت کامل یک تی‌شرت کرده و حتی آن را بعد از قرار دادن در ظرف آب داغ، مورد تست و بررسی کامل قرار داده است و به این ترتیب، تبدیل به اولین رباتی شده که توانسته لباس بدوزد.

بازوهای رباتیک از دیرباز در کارخانه‌های خودروسازی به عنوان دست‌های ماهر مورد استفاده بوده و امروزه هر ایرانی به طور غیرمستقیم از محصولاتی مانند خودروها که با دقت عملکرد آنها ساخته می‌شود، استفاده می‌کند. کمپانی‌های مختلفی در سال‌های اخیر به دنبال ساخت بازوهایی کوچک و با عملکردی مناسب هستند تا از آنها در منازل و امور روزانه استفاده کنند. در سال‌های آینده شاهد خواهیم بود‌ محصولاتی از این نوع به آشپزخانه‌های منازل راه پیدا کرده و برای شست‌و‌شو و جابه‌جایی ظرف‌ها استفاده می‌شوند. نکته جالب این که این کمپانی، سازنده بازوی رباتیک نیست؛ بلکه از بازوی رباتیکی که کمپانی دیگری ساخته استفاده می‌کند و با ارتباط وسایل دیگر با این بازو و آماده کردن بسته‌ای نرم‌افزاری برای پردازش تصویر و دادن دستورهای مورد نظر تولید کنندگان لباس به بازو کسب درآمد می‌کند. در سیستم این شرکت، مجموعه‌ای از سیستم‌های مکاترونیکی که افراد و کمپانی‌های دیگر قبلا ساخته‌اند در کنار هم ترکیب و روش حل مساله جدیدی ارائه و به عنوان یک محصول خلاق به بازار عرضه می‌شود.

آریا صبوری

پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها