گفت‌وگو با فاطمه آل‌عباس، گوینده برنامه‌های خانوادگی رادیو ایران

با «خانه و خانواده» زندگی می‌کنم

گزارش جام‌جم از یک برنامه رادیویی

«یک، دو، صدا» برای عشق گویندگی‌ها

خودم را به استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو می‌رسانم، مسابقه «یک، دو، صدا» با حضور علاقه‌مندان به حرفه گویندگی ضبط می‌شود. فاطمه آل‌عباس را می‌بینم که منتظر آمدن سعید توکلی است تا با کمک هم داوری این مسابقه را انجام دهند. «یک، دو، صدا» در گروه ورزش و تفریحات تولید شده و روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 و 45 دقیقه به تهیه‌کنندگی مهدی ساعی، گویندگی نسیم رفیعی، گزارشگری مهران حبیبی، هماهنگی سیما بلوری و بانو موسوی، نویسندگی مریم توفیقی و داوری فاطمه آل‌عباس و سعید توکلی، از رادیو ایران پخش می‌شود.
کد خبر: ۹۲۹۰۴۳
«یک، دو، صدا» برای عشق گویندگی‌ها

انتخاب صدایی خاص

جوانان زیادی فکر می‌کنند توانایی گویندگی را دارند؛ بنابراین رادیو ایران فرصتی ایجاد کرده تا این افراد توانایی خود را محک بزنند. فاطمه آل‌عباس معتقد است که علاقه به گویندگی نه تنها در کشور ما، بلکه در تمام دنیا وجود داشته و این شغل یا هنر برای خیلی‌ها جذابیت دارد.

این گوینده مجرب رادیو که به همراه سعید توکلی داوری مسابقه را برعهده دارد، درباره انتخاب گوینده برتر در برنامه «یک، دو، صدا» می‌گوید: در این مسابقه کسانی شانس برنده شدن دارند که صدای خیلی خاصی داشته باشند.

از نگاه این گوینده مجرب رادیو، حضور دو داور در این برنامه کمک می‌کند تا حق کسی ضایع نشود. او در این باره می‌گوید: ممکن است بخشی از قابلیت‌های صدای یک فرد برای داور اول مشخص شده و بخش دیگر را داور دوم مورد توجه قرار داده باشد. به این ترتیب صدا از دو منظر ارزیابی می‌شود.

اجرایی شاد

نسیم رفیعی، گویندگی برنامه «یک، دو، صدا» را برعهده دارد و می‌کوشد آن را شاد و با طراوت اجرا کند. رفیعی درباره مسابقه توضیح می‌دهد: سه شرکت‌کننده داریم که سعی می‌کنم قبل از شروع مسابقه کمکشان کنم، همچنین همزمان غیر از اجرا با دو داور مسابقه نیز در ارتباطم.

مهران حبیبی از گزارشگران رادیو ایران با شرکت‌کننده‌های این مسابقه درباره آمدنشان به مسابقه و نتیجه داوری‌ها گفت‌وگو می‌کند و این گفت‌وگوها در دل برنامه «یک، دو، صدا» به سمع شنوندگان می‌رسد.

این فقط یک مسابقه است

در پایان دور اول مسابقه «یک، دو، صدا»، صاحبان صداهای خاص و ویژه که مورد رضایت داوران قرار دارند، به فینال راه پیدا می‌کنند.

مهدی ساعی، تهیه‌کننده این برنامه می‌گوید: در هر برنامه 3 شرکت‌کننده حضور دارند که در چهار روز رقابتی تنگاتنگ خواهند داشت. در برنامه اول شرکت‌کننده‌ها در دو بخش به اجرای گویندگی برنامه بر اساس متن می‌پردازند. یکشنبه‌ها در بخش بداهه‌گویی با هم رقابت می‌کنند و روزهای دوشنبه به رقابت در زمینه گفت‌وگو با مهمان و کارشناس تلفنی برنامه اختصاص دارد. سه‌شنبه‌ها هم در زمینه سواد رسانه‌ای و ایجاد موقعیت رقابت می‌کنند و روز چهارشنبه که برنامه به صورت زنده از رادیو ایران روی آنتن می‌رود، امتیازات جمع بندی و برنده مسابقه مشخص می‌شود.

به انتخاب مردم

مخاطب برنامه «یک، دو، صدا» در این برنامه مشارکت دارد و در پایان هر مرحله به برترین صدا رای می‌دهد. به عبارتی، رای و نظر مخاطبان در انتخاب صدای برتر نقش دارد.

هر مرحله از مسابقه که اجرا می‌شود، نوبت به داوری فاطمه آل‌عباس و سعید توکلی می‌رسد. آل‌عباس درباره ویژگی‌های اجرای یک برنامه در ابتدا و انتهای آن اشاره می‌کند و سعید توکلی درباره ساختار فک و صورت و نقش آن در گویندگی توضیحاتی به شرکت‌کنندگان می‌دهد و از جایگاه صدا در حلق و بیان می‌گوید.

از ظرایف گویندگی تا داوری

سعید توکلی داوری این مسابقه را اقدامی ظریف و جدی می‌داند و اعتقاد دارد این مسئولیتی است که رادیو ایران بر عهده او گذاشته است.

توکلی توضیح می‌دهد: من و خانم آل‌عباس به عنوان گوینده‌های مورد اعتماد شبکه باید در داوری‌ها دقت کنیم. گویندگی از آن شغل‌هایی است که همه فکر می‌کنند، بسیار آسان است اما واقعا ظرایف زیادی را می‌طلبد. افرادی که تصور می‌کنند صدای خوبی دارند باید از سواد کافی، اشراف روی مطالب و از همه مهم‌تر هوش لازم برای گویندگی برخوردار باشند.

او تاکید می‌کند: وظیفه خودم می‌دانم با این تست جدی برخورد کنیم که اگر از طریق این مسابقه گویندگانی جذب سازمان شدند، ما رو سفید باشیم.

در بوته آزمایش

بخش دوم مسابقه بداهه گویی‌است، ساعی در حین این‌که تهیه‌کنندگی برنامه را بر عهده دارد، متوجه می‌شود که یکی از شرکت‌کننده‌ها متنی را برای مسابقه نوشته است. او از پشت اتاقک شیشه‌ای خطاب به شرکت‌کننده اشاره می‌کند و از او می‌خواهد که متن نوشته شده را کنار بگذارد.

به گفته سیما بلوری، مسئول هماهنگی برنامه، شرکت‌کنندگان این مسابقه، دوره‌های گویندگی را قبلا گذرانده‌اند و از بین حدود 60 نفر طی یک آزمون اولیه، برای شرکت در این مسابقه انتخاب شده‌اند.

امیر نوری و ایمان ساکی داوران مرحله اول این مسابقه بوده‌اند و مجوز حضور علاقه‌مندان را به مسابقه صادر کرده‌اند.

اهمیت کنترل صدا

وحید مهری، صدا‌برداری مسابقه «یک، دو، صدا» را برعهده دارد. به نظر می‌رسد صدابرداری چنین مسابقه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. مهری می‌گوید: در این مسابقه تعداد شرکت‌کننده‌ها و تعداد میکروفن‌ها از یک برنامه ساده، گفت‌وگو محور وکارشناسی بیشتر است. سرعت رفت و برگشت به استودیو و اتاق فرمان نیز با برنامه‌های معمولی قابل مقایسه نیست. نه تنها انرژی بیشتری می‌خواهد بلکه عکس‌العمل بیشتری از صدا بردار را می‌طلبد.

او توضیح می‌دهد: در حال حاضر چون شش میکروفن در استودیوی برنامه وجود دارد، خیلی دقت می‌خواهد که صدای میکروفن‌ها همپوشانی پیدا نکند؛ ضمن این‌که شرکت‌کننده‌ها حرفه‌ای نیستند و در نتیجه کنترل حجم و اندازه صدا بسیار اهمیت دارد. علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه رادیویی می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه پیامکی اختصاصی برنامه 300009090 حضور خودرا اعلام کرده یا با ارتباط با کانال تلگرامی برنامه به نشانی: radio iran_12seda@ از اخبار این مسابقه اطلاع یابند.

زهره زمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها