جام‌جم الزامات فعالیت در رادیو را بررسی می‌کند

گویندگی مساوی است با عشق

هرچند عصر رسانه‌های مختلف به مخاطب حق انتخاب داده و امروز رادیو دیگر رسانه دردانه و یکی یکدانه خانه‌ها نیست و ورود تلویزیون و سینما، ماهواره و اینترنت به خانواده ارتباطات، مجال شیرین‌کاری‌های گذشته را از این رسانه شنیداری گرفته است؛ اما با تمام این اوصاف این فرزند رشید خانواده ارتباطات ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که او را بین خانواده محبوب نگه داشته. در دسترس بودن، کم هزینه بودن، استفاده در حین انجام فعالیت‌های دیگر و ... از جمله این ویژگی‌هاست.
کد خبر: ۹۴۶۰۳۴
گویندگی مساوی است با عشق

به همین دلایل رادیو هنوز در سپهر رسانه می‌درخشد و در میان مردم جایگاه خودش را دارد. در خط مقدم این رسانه گویندگان رادیو حضور دارند که هر روز با دقت و حساسیت زیادی کارشان را انجام می‌دهند. به همین دلیل سراغ آنها رفتیم و این سوال را مطرح کردیم که کار در رادیو چه ویژگی‌هایی دارد و چه انگیزه‌هایی این‌چنین آنها را دلبسته و پایبند به کار در رادیو کرده است؟

متن، گوینده را هدایت می‌کند

بهروز رضوی: گوینده حرفه‌ای و موفق در رادیو نباید خودش را در برنامه به رخ مخاطب بکشد و باید تمام تمرکزش روی متنی باشد که اجرا می‌کند. بچه‌های رادیو همیشه با عشق و علاقه‌مندی کار می‌کنند. گرچه دستمزدهایشان پایین است، اما این مساله تاثیری بر کارشان نگذاشته است. کار گویندگی در رادیو راحت نیست و گوینده باید با حس و صدایش مباحث متعدد را به شنونده انتقال دهد. واقعیت این است که نزدیک به 40 سال تجربه در زمینه گویندگی به من کمک می‌کند هر برنامه‌ای را با توجه به محتوایی که دارد اجرا کنم. من همیشه به همکاران جوان و تازه‌نفسی که به رسانه می‌آیند و در کلاس‌هایی که دارم به گویندگان تاکید می‌کنم اگر می‌خواهند موفق شوند، خودشان را به حس متن بسپارند. حس متن، گوینده را خیلی صحیح هدایت می‌کند.

فعالیت دوباره بعد از بازنشستگی

فاطمه رکنی: من34 سال سابقه گویندگی در رادیو را دارم. بازنشست شدم و دوباره فعالیتم را شروع کردم. بعد از بازنشستگی به خاطر عشقی که به این رسانه دارم به فعالیتم در رادیو ادامه دادم. همکارانم در رادیو با عشق کار می‌کنند و اگر چنین انگیزه‌ای نداشته باشند، نمی‌توانند دوام بیاورند. جالب است برایتان دو خاطره تعریف کنم. یک بار خانمی وقتی جایی آرام نشسته بودم و متوجه شد که من گوینده رادیو هستم خیلی با تعجب به من نگاه کرد و خطاب به من گفت مگر شما همیشه با انرژی نیستید! من هم به او گفتم ما هم مثل بقیه مردم هستیم، گاهی خوبیم و گاهی غمگین؛ اما روی آنتن با انرژی صحبت می‌کنیم. روزی هم یک پسر بچه ده‌ساله بعد از این که متوجه شد من گوینده هستم، خطاب به مادرش گفت که این خانم پس یک دانشمند است. به همین دلیل ما باید مراقب جایگاه‌مان باشیم.

عاشقانه کار می‌کنم

حسن اسماعیل پور: راستش علاقه شخصی‌ام به رادیو بود که باعث شد فعالیت در آن را انتخاب کنم. نسبت به رادیو جوان حس و حال خوبی دارم. همیشه علاقه‌مند بودم در رادیویی کار کنم که نتیجه و بازتاب کارم را ببینم. به همین دلیل شبکه جوان را انتخاب کردم و در این سال‌ها عاشقانه کار کردم و برای حرفه ام انرژی و وقت گذاشتم. این حرفم به هیچ وجه شعاری نیست و به آن اعتقاد دارم. معتقدم یک گوینده باید به نوع، جنس و مخاطب برنامه‌اش توجه کند. این مساله اهمیت دارد که برنامه را با چه موضوعی و در چه ساعتی اجرا می‌کنیم و مخاطب‌مان چه کسانی هستند. اگر من به عنوان گوینده مخاطبم را بشناسم، می‌توانم با آنها ارتباط برقرار کنم، ولی اگر نوع اجرایم به گونه‌ای باشد که با فضای برنامه همخوانی نداشته باشد، طبیعی است که مخاطب برنامه هم به مرور کمتر می‌شود و دیگر کسی علاقه‌مند شنیدن برنامه‌های من نیست.

اصالت و جایگاه

فاطمه آل‌عباس: فاطمه آل‌عباس: من 23 سال از عمرم را در استودیوهای رادیو گذرانده‌ام و همیشه عاشقانه کار کرده‌ام. به نظرم گویندگان رادیو با عشق در رادیو کار می‌کنند وگرنه نمی‌توانند دوام بیاورند. گویندگان رادیو سعی می‌کنند هم سختی کار را تحمل کنند و هم این‌که دقت و حساسیت شان روی آنتن زیاد باشد. البته برخی گمان می‌کنند کار در رادیو راحت است، اما این طور نیست و گوینده باید از طریق صدا همه حس‌ها را به مخاطب منتقل کند. به نظرم رادیو همیشه جایگاه و اصالت خاص خودش را داشته و دارد، زیرا رسانه در دسترسی است و مردم هم از برنامه‌های آن استفاده می‌کنند.

نداشتن حس غریبی

سعید توکلی: سال 1379 وارد رادیو شدم و بعد از مدتی اجرای زنده را تجربه کردم. این طور نیست که مردم در عرض یک شب مرا با برنامه سلام ایران شناخته باشند. همیشه برای حرفه‌ام وقت و انرژی گذاشتم. به نظرم هرچه گوینده، توانمندتر اجرا کند به تبع آن رسانه دلچسب‌تری هم خواهیم داشت. همیشه از اجرای یکنواخت بیزار بوده‌ام، زیرا مخاطب را از همراهی با برنامه باز می‌دارد. همیشه با انرژی کارم را انجام داده‌ام و طوری با مردم صحبت کرده‌ام که آنها احساس غریبی نکنند. دوست دارم از جنس خود مردم با آنها حرف بزنم. مردم دوست دارند وقتی به رسانه‌ای اعتماد می‌کنند، حرف دلشان را بشنوند و احساس کنند یک نفر از جنس خودشان که اتفاقا با فضای جامعه غریبه نیست، برنامه را اجرا می‌کند که به لطف این مهم تا به امروز محقق شده است.

گوینده، محور است

سودابه آقاجانیان: من هم در تلویزیون کار کرده ام و هم در رادیو، اما با صراحت می‌گویم کار گویندگی در رادیو سخت‌تر است، چون در رادیو گوینده، محور است و از طریق صدا باید همه چیز را به شنونده منتقل کند، اما مجری در تلویزیون محور نیست و کارشناس، دکور و جذابیت‌های تصویری به کمکش می‌آید. من هم در طول این سال‌ها به خاطر عشق، علاقه، تجربه و الفتی که پیدا کردم رادیو را رها نکرده‌ام و این عشق باعث شده تا سختی‌های کار در رادیو به چشم نیاید. رادیو به لحاظ جایگاه و قدمت به نسبت دیگر رسانه‌ها مقدم است و چیزی کم ندارد. از سوی دیگر امواج رادیو در دورترین مناطق مرزی هم بخوبی قابل دریافت است، اما این اتفاق برای رسانه‌های دیگر نمی‌افتد.

کارمان شوخی‌بردار نیست

سعید بارانی: من از سال 1378 وارد رادیو شدم و دلیل ماندگاری‌ام در این رسانه عشق و علاقه است. در طول این سال‌ها همیشه با انرژی کارم را انجام دادم و خدا را شاکرم که کارم را دوسـت دارم. هنوز هم اجاره‌نشین هستم، اما به هیچ وجه نگذاشتم این مساله روی کارم تاثیر بگذارد. ضمن این‌که گویندگی جزو مشاغل سخت است و گوینده حتما باید مطالعه داشته باشد، چرا که در غیر این صورت از مخاطب عقب می‌ماند. اگر گوینده به کارش عشق داشته باشد، اما اطلاعاتش را به روز نکند منجر به دلزدگی در کار می‌شود. بنابراین حرفه گویندگی شوخی‌بردار نیست.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها