برخی خانواده‌ها عادت دارند کف آشپزخانه را همچون کف سالن یا اتاق خواب موکت یا فرش می‌کنند و جلوی سینک ظرفشویی و در مدخل ورود به آشپزخانه پادری می‌اندازند. از آنجا که رعایت نظافت و بهداشت آشپزخانه یا به زبان قدیمی‌ها مطبخ اهمیت زیادی دارد و شستن مداوم فرش و موکت هم کار چندان ساده‌ای نیست استفاده از کفپوش برای آشپزخانه توصیه نمی‌‌شود.
کد خبر: ۹۰۴۰۸۷
بهداشت آشپزخانه را جدی بگیرید

البته اگر هم توان شست‌وشوی هفتگی کفپوش آشپزخانه را داشته باشید به دلیل آن که گرد و غبار فضای آشپزخانه همراه ذرات روغنی منتشر شده در هوا در زمان سرخ کردن مواد غذایی وارد پرز‌های کفپوش می‌شود شست‌وشو در حفظ بهداشت فرش آشپزخانه تاثیر چندانی ندارد.

پادری چطور؟

برای پیشگیری از خطر افتادن و لیز خوردن می‌توانید در قسمت‌هایی از آشپزخانه از پادری‌هایی با رنگ روشن که قسمت پشت آنها اصطکاک لازم را دارد، استفاده کنید. اما به محض رویت آلودگی آن را با آب گرم و صابون مایع بشویید و بگذارید جایی که هوا جریان دارد خشک شود.

باقی ماندن رطوبت در پادری‌ها به جذب بیشتر میکروب و رشد سریع‌تر انواعی از قارچ‌ها کمک می‌کند و منجر به بروز قارچ و ترک کف پا می‌شود. در ضمن هرگز از پادری‌های کهنه و فرسوده استفاده نکنید، زیرا منبع انواعی از میکروب‌ها هستند.

ردپای ماندگار سوسک!

چون سوسک‌ها از طریق چاه دستشویی و آشپزخانه رفت ‌و آمد دارند، امکان انتقال تخم انگل و باکتری توسط آنها بسیار بالاست و در صورت تماس بزاق، مدفوع و تمام قسمت‌های بدن سوسک بخصوص با پرزهای فرش آشپزخانه، آلودگی در آن نفوذ می‌کند و بر اثر تماس مستمر امکان ابتلا به بیماری‌های عفونی و انگلی در افراد بویژه کودکان وجود دارد. در ضمن ترشحات بدن سوسک آلرژن هستند و در افراد مستعد می‌تواند به بروز انواع حساسیت‌های پوستی و تنفسی منجر شود. در نتیجه همیشه آشپزخانه را پس از هر پخت و پز جارو بکشید و هر هفته کف آن را با آب‌گرم و مواد شوینده بشویید و سطح زیر کابینت‎ها، ظرفشویی، اجاق گاز و یخچال را تمیز و خشک نگه دارید.

در آشپزخانه با دمپایی راه بروید

سطوح صاف مانند سنگ برای کف آشپزخانه بهتر از سرامیک‌های کوچک، موج‌دار و بافت‌دار است. میکروب می‌تواند روی درز و شیارهای سرامیک جمع ‌شود و در صورت رفت و آمد با پای برهنه در محیط آشپزخانه، سبب انتقال آلودگی به قسمت‌های دیگر خانه شود. خانواده‌هایی که کودک نوپا و خردسال دارند بیشتر در معرض این آلودگی‌ها و بیماری‌های ناشی از آن قرار دارند.

برای رفت و آمد در آشپزخانه حتما از دمپایی‌های با رنگ روشن و تمیز استفاده کنید و بهتر است هر کدام از اعضای خانواده دمپایی شخصی داشته باشند. استفاده از دمپایی مشترک منجر به انتقال زگیل کف پا، قارچ زیر ناخن و لای انگشتان، ترک و زخم پاشنه پا و خارش انگشتان می‌شود.

توصیه می‌شود برای جارو کردن آشپزخانه از جاروهای دسته بلند استفاده ‌کنید و با حالت خم به جلو و قوز کرده این کار را انجام ندهید.

فاخره بهبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها