نقد و بررسی 4 بازی‌ موبایلی ایرانی

از چالش تا سرگرمی را تجربه کنید

نقدی بر پنجمین قسمت Tales from the Borderlands

پایان سفر

یک سال پیش که اولین قسمت از بازی سریالی Tales from the Borderlands منتشر شد، تصور می‌کردیم اگر قسمت‌های بعدی بازی نیز بتواند همین کیفیت را حفظ و تقویت کند، قطعا نام بازی در تاریخ بازی‌‌های ماجرایی مدرنی که شرکت Telltale بنیان آنها را نهاد، ماندگار خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۳۹۸۷
پایان سفر

به گزارش جام جم کلیک ،حالا نوبت به نقد پنجمین و آخرین قسمت بازی رسیده و خوشبختانه می‌‌توانیم بگوییم بازی همان روند جذاب و کیفیت بالا، داستان و روایت هوشمندانه و لحظات احساسی و تاثیرگذار زیبا را در طول پنج قسمت خود ادامه داده است.

شکی نیست از این پس نام این بازی در بین بازی‌‌های برتر ماجرایی قرن‌21 ثبت خواهد شد و شاید بهترین بازی سریالی شرکت Telltale تا امروز باشد.

اگر قسمت قبل را بازی کرده باشید، با انتهای آن پرسش‌های بسیاری در ذهنتان شکل گرفته که منتظر جواب آنها هستید.

چه بلایی سر Felix آمد؟ Vaughn کجاست؟ Rhys چه طور می‌خواهد با Handsome Jack مقابله کند؟ آن فرد بیگانه‌ای که Rhys و Fiona را ربایید و تمام ماجراها را آغاز کرد چه کسی است؟ اینها پرسش‌‌هایی است که خوشبختانه همگی در قسمت آخر کامل پاسخ داده می‌‌شود.

در جریان قسمت‌‌های بازی تقریبا متوجه می‌‌شدیم این بیگانه در واقع فردی شناخته شده است، ولی بعضی از حدسیات ما با مرگ تعدادی از کاراکترها از بین می‌‌رفت تا این‌که سرانجام در این قسمت به ماهیت واقعی او پی خواهید برد و شگفت‌زده خواهید شد.

البته هنر نویسندگان بازی آنجاست که اگر خوب به گذشته نگاه کنید، می‌‌بینید سرنخ‌‌هایی برای حدس درست در اختیار بازیکن قرار داده بودند.

پرسش مهم دیگری که پیرامون داستان بازی وجود دارد، اتفاقی است که برای Gortys رخ داده است. بیشتر داستان بازی با فلش‌بک روایت می‌شود که در آنها این ربات را سالم و سرحال می‌بینیم.

ولی مقاطعی از داستان که به روایت زمان حال بازمی‌گردیم، Rhys، Fiona و آن فرد بیگانه را مشاهده می‌کنیم که در حال جمع‌آوری تکه‌های پراکنده شده Gortys هستند.

چه اتفاقی برای او افتاده است؟ پاسخ این پرسش حتما برای بسیاری از طرفداران بازی اهمیت دارد؛ زیرا این ربات آن قدر عالی و هوشمندانه شخصیت‌پردازی شده است که کاملا ظرفیت این را دارد تا به محبوب‌ترین شخصیت شما در کل دنیای مجموعه بازی‌های Borderlands تبدیل شود.

خوشبینی بی‌‌حد و حصر آن و رفتار و منش کودکانه‌اش در سیاره خشن و جنایت محوری چون پاندورا کاملا مخاطب را سرحال می‌آورد، زیرا بار بخش عمده‌ای از کمدی و طنز قصه بر دوش این ربات دوست‌داشتنی است.

بعضی از دیالوگ‌های Gortys آنقدر خنده‌دار و عالی است که شما را به قهقهه و شلیک خنده وا می‌‌دارد، اما از طرف دیگر موضوع قابل افسوس این است که به دلیل سبک روایت و قصه‌گویی سازنده ممکن است تعدادی از بازیکنان موفق به شنیدن این دیالوگ‌های عالی نشوند.

نویسندگی و دیالوگ‌های بازی آن قدر استادانه و پخته نوشته شده‌اند که شاید پس از تمام کردن بازی مایل باشید یک بار دیگر هم آن را ادامه دهید مبادا چیزی را از قلم انداخته باشید یا از دست بدهید.

این قسمت بازی انگیزه دیگری هم برای تجربه مجدد آن به بازیکن می‌دهد و آن آماده شدن برای رودررویی نهایی است.

برای این کار باید تیمی تشکیل دهید که علاوه بر شخصیت‌های اصلی، تمام شخصیت‌های مکمل بازی از قسمت اول تاکنون نیز می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

شرکت Telltale در این قسمت کاری کرده که شاید بد نباشد آن را در دیگر بازی‌‌هایش نیز انجام دهد؛ بازی دقیقا به شما می‌‌گوید بسته به کدام تصمیم‌هایتان در طول قسمت‌های قبلی، چه شخصیت‌هایی در دسترس هستند یا نیستند.

مثلا اگر بعد از تعقیب و گریز در Hollow Point که Janey مشکوک می‌شود پشت Athena دربیایید، او مشتاق خواهد بود تا یک بار دیگر در کنار شما بجنگد.

یا اگر هنگام مواجهه با Zer0 در Vault Hunter خواندن خود تردید داشته باشید، سرنوشت شما برای Zer0 دیگر چندان اهمیتی ندارد و در نتیجه برای رویارویی نهایی در دسترس نخواهد بود.

اگر مایل هستند در نبرد نهایی Zer0 را در کنار خود داشته باشید، باید نه تنها یکی دو قسمت بلکه کل بازی را از ابتدا آغاز کنید که با توجه به جذابیت و قدرت داستانی بازی موضوع ناراحت‌کننده‌ای به شمار نمی‌رود.

یکی از مسائلی که از همان ابتدا من را شگفت‌زده می‌‌کرد، تاثیری بود که وقایع و رخدادهای بازی می‌توانست بر جهان و مجموعه Borderlands بگذارد.

داستانی که ابتدا با قصه یک مدیر میان رده و جیب‌بری سطح پایین شروع می‌شود، در نهایت به ناچار کل دنیای پاندروا را دربر می‌گیرد.

بازی در حالی که بازی Borderlands: The Pre-Sequel ما را با پیش‌زمینه داستانی شرکت Hyperion و شخصیت Handsome Jack بیشتر آشنا می‌کند، به نظر می‌رسد Tales from the Borderlands با مقدمه‌چینی ما را برای ورود به Borderlands 3 که بی‌شک عرضه خواهد شد، آماده می‌کند.

این حدس و گمان با توجه به چند نقطه برای نتیجه‌گیری باز از حوادث داستان در همین آخرین قسمت گفته می‌شود که به قول معروف راه را برای ادامه دادن بازی باز می‌گذارند.

Tales from the Borderlands را دو قشر حتما باید تجربه کنند، یکی طرفداران مجموعه Borderlands که حالا می‌‌توانند طنز تاریک و وقایع جالبی را از سیاره پاندورا دنبال کنند و قشر دیگر دوستداران بازی‌‌های ماجرایی شرکت Telltale Games که تشنه شنیدن داستان جذاب، دنبال کردن روایت هوشمندانه و ساختار انتخاب تصمیمات روایی هستند.

البته افرادی که جزو هیچ کدام از این دو قشر نیستند نیز می‌توانند از بازی لذت ببرند، زیرا عنوان بسیار خوب و ارزشمندی است که با بخش‌های اکشن، درام و کمدی خود لبخند رضایت از صرف کردن وقت بر لبان شما خواهد نشاند.

Tales from the Borderlands: The Vault of the Traveler

پلتفرم Xbox One، PC، X360

PS3، PS4 ،iOS، Vita، MAC

ناشر Telltale Games

سازنده Telltale Games

سبک ماجرایی

امتیاز 9

قیمت نسخه اورجینال استیم:

4.99 دلار (24.99 دلار کل قسمت‌ها)

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها