بهترین بازی سال ایران

شمشیر تاریکی

حدود دو سال پیش شرکت فن‌افزار شریف که در کارنامه خود عنوان گرشاسپ را دارد، با هدف انتشار بین‌المللی، یک بازی در سبک سکوبازی به نام Shadow Blade برای پلتفرم‌های موبایل تولید کرد.
کد خبر: ۸۴۷۶۹۳
شمشیر تاریکی

به گزارش جام جم کلیک ، کیفیت بازی آن‌قدر خوب و قابل قبول بود که شرکت Crescent Moon نشر آن در اپ استور را به عهده گرفت و در نهایت بازی به موفقیتی افتخارآفرین یعنی قرار گرفتن در زمره بهترین بازی‌های هفته فروشگاه اپل در زمان انتشار دست یافت.

مدتی پس از موفقیت بازی در پلتفرم‌های همراه، نسخه‌ای از بازی با پسوند Reload برای توزیع جهانی روی پلتفرم PC در بخش ارلی اکسس شبکه استیم قرار گرفت.

بازی بیش از یک سال در این بخش قرار داشت و در تمام این مدت با آپدیت‌های فراوان توسعه یافت، بهینه شد و از نظرات کاربران درخصوص روند بازی برای هرچه بهتر کردن Shadow Blade: Reload استفاده شد.

بازی ذاتا یک عنوان سکوبازی است که عناصر اکشن زیادی به آن اضافه شده است؛ در نتیجه گیم‌پلی از سرعت بالایی برخوردار بوده و آن‌قدر جذابیت دارد که این امکان را پیش روی عاشقان رکوردزنی و به اصطلاح Speedrun قرار می‌دهد تا از طریق لیدربرد مراحل بازی، خود و دیگر بازیکنان را به چالش بکشند.

دنیا و شخصیت‌های بازی در تم و اتمسفر قصه‌های ژاپنی قرار دارد و داستان نینجایی مبارز به نام Kuro را روایت می‌کند که یک روز در حین تمرین، افرادی ناشناس به مقر او و استادش حمله می‌‌کنند.

کورو پس از تلاش و عبور از محیط‌ها و موانع خطرناک و پشت سر گذاشتن دشمنانی که در طول مسیرش وجود دارند.

موفق می‌شود باز با استادش، Shiro ملاقات کند و آنجاست که از سوی او ماموریت می‌یابد لوحی باستانی را که منبع جادو و قدرتی فراوان است، پیدا کرده و از چنگ دشمن به درآورد.

داستان بازی تا حد زیادی از کلیشه‌های رایج نینجایی ـ مبارزه‌ای شرقی پیروی می‌کند و اگر مقداری با آنها آشنا باشید حتی از جایی به بعد می‌توانید روند داستان را به‌درستی حدس زده و نقش واقعی شخصیت‌های قصه را پیدا کنید.

Shadow Blade: Reload برای روایت داستان به طور عمده از میان‌پرده‌هایی در شروع، میانه و پایان هر فصل از فصول هفتگانه‌ بازی بهره می‌برد.

ساختار میان‌‌پرده‌ها کمیک یا داستان مصور است و صحبت‌ شخصیت‌ها بدون صداپیشگی و فقط به صورت متنی، در دیالوگ باکس‌ها به نمایش درمی‌آید.

داستان‌های مصور بازی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده، به زیبایی کارگردانی شده و از تکنیک‌های مرسوم اما در عین حال بسیار جذابی برای متحرک‌سازی و جذاب‌تر کردن تصاویر بهره گرفته شده است.

در داستان‌های مصور، صدا، آواها و نحوه برش تصاویر نقش بسیار پررنگی در روایت قصه دارند و Shadow Blade: Reload هوشمندانه آواهایی مثل صدای ضربات کاراکتر و دشمنان یا صداهای محیطی را به کار گرفته است.

از رنگ و سایه بسیار خوبی در تصویرسازی قاب‌های تصاویر بهره گرفته و تقسیم‌بندی صفحه با برش‌های گوناگون را به زیبایی به انجام رسانده است.

با شروع بازی یک نقشه کلی از جهان بازی پیش روی شما قرار داده می‌شود که به هفت بخش تقسیم شده و هر کدام بین پنج تا هفت مرحله دارد.

البته شما ابتدا به تمام مراحل دسترسی ندارید و با پیشبرد داستان، دیگر بخش‌ها در دسترستان قرار می‌گیرد. مراحل بازی تنوع خوبی دارند و از محیط معبد گرفته تا فضاهای شهری و کوهستان سرد و سیاهچال را شامل می‌شوند.

هدف اصلی در هر مرحله، رسیدن به نقطه‌ای است که با نشان خاصی مشخص شده است که برای نائل شدن به این موفقیت باید به توانایی‌ها و قدرت‌های کاراکتر تکیه کنید.

کورو می‌تواند از امکان پریدن عادی و پرش دوگانه یا همان دابل جامپ، سر خوردن روی سطح عمودی صاف یا دویدن روی آنها و همچنین حرکت بسیار کاربردی Dash یا حرکت سریع در یک جهت برای پشت سر گذاشتن موانع محیطی مثل تیغ‌های ثابت و چرخان، لیزرها، مین‌ها و... بهره ببرد.

اما در Shadow Blade: Reload محیط تنها دشمن شما نیست، نگهبان‌هایی نیز در هر مرحله وجود دارد که شمشیر کورو و شوریکن‌های نینجایی او اصلی‌ترین ابزار برای مقابله با آنها به شمار می‌رود.

نگهبان‌ها تنوعی خوب به نسبت مقیاس بازی دارند و به‌خوبی از قابلیت‌های نزدیک‌ برد یا دوربرد بودن آنها، قوی یا سریع و چالاک بودنشان علیه کاراکتر استفاده شده است.

نکته درخشان بازی، ترکیب شدن مکانیک‌های بازی با یکدیگر برای انجام مقاصد مختلف گیم‌پلی است.

کورو، سه شوریکن در اختیار دارد که دشمنان دوربرد و آنهایی که پشت‌شان به شماست، در برابر پرتاب آنها بسیار آسیب‌پذیر هستند.

این‌ شوریکن‌ها با گذشت زمان مشخصی به صورت پیش‌فرض دوباره قابل استفاده می‌شوند و نیازی به جمع‌آوری آنها نیست.

ولی گاهی باید از آنها برای پشت سر گذاشتن موانع محیطی مثل فعال کردن کلید‌های چرخ‌دنده‌ای بعضی از درهای قفل شده یا منفجر کردن مین‌هایی که راهتان را سد کرده‌ استفاده کرد.

در طول بازی سه باس فایت یا مبارزه با غول نیز وجود دارد که روی هم رفته بسیار خوب و جذاب طراحی شده‌اند.

ولی متاسفانه ایرادی مشخص گریبان تمام دشمنان عادی و غول‌های بازی را گرفته و آن هم ضعف در معرفی درست الگوهای رفتاری آنهاست. هنگام مواجهه با یک دشمن جدید، بازی لحظه‌ای متوقف شده و اسم دشمن به مخاطب معرفی می‌شود.

اما شما تا آزمون و خطا نکنید و احتمالا کشته نشوید، به‌خوبی متوجه نمی‌شوید که این دشمن چگونه به شما حمله می‌کند. تکرار همین صفحه معرفی دشمن به‌خصوص در باس فایت‌ها که بیشتر کشته می‌شوید، پس از مدتی تکراری و خسته‌کننده می‌شود.

در Shadow blade، اهداف جانبی مثل جمع کردن نشان‌های باستانی، کشتن دشمنان و آیتم‌های امتیازی نیز در هر مرحله وجود دارد که با توجه به توفیق‌تان در جمع‌آوری آنها و زمان تمام کردن مرحله، در انتهای رتبه‌ای به شما تعلق می‌گیرد.

بازی به‌سادگی می‌تواند حداقل سه تا چهار ساعت شما را سرگرم کند و تازه پس از آن می‌توانید مراحل درجه سخت سپس خیلی سخت همان مراحل داستانی را نیز تجربه کنید که با تفاوت‌های محسوسی نسبت به نسخه‌ عادی خود همراه هستند.

انجام کارهایی مثل دویدن از روی دیوار در حالی که مرتب تیغ‌هایی همسو با آن حرکت می‌کنند و دیگر فعالیت‌های نینجایی دشوار و سخت یا ادیتور طراحی مرحله بازی نیز از دیگر امکاناتی است که می‌تواند تجربه بازی را برایتان لذت‌بخش‌ و طولانی‌تر کند.

Shadow blade: Reload به جرات از بهترین بازی‌های سکوبازی اکشن امسال در کلاس جهانی است که توصیه می‌کنیم تجربه‌اش را از دست ندهید.

Shadow Blade: Reload

پلتفرم : PC

ناشر: Dead Mage

سازنده : Dead Mage

سبک: سکوبازی

امتیاز: 9

قیمت: 15 دلار

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها