حرف‌های کیمیا

روایت «کیمیا» دشوار بود، نه از این بابت که در بیش از 500 لوکیشن تصویربرداری شده، یا جمع بزرگی از بهترین بازیگران را گرد هم آورده و نه‌حتی به این دلیل که با بودجه سریال‌های عادی ـ نه‌ویژه ـ ساخته شده است.
کد خبر: ۸۴۰۳۷۴
حرف‌های کیمیا

تولید این سریال دشوار بود زیرا قرار است آینه‌ای در مقابل بخشی از تاریخ پرالتهاب این سرزمین باشد و تلاش می‌کند در بستر رویدادهای چند دهه اخیر، زندگی یک خانواده ایرانی و یک زن ایرانی را به‌نمایش بگذارد.

سریال کیمیا روایتگر داستان یک زن ایرانی است و شکل‌گیری شخصیت اجتماعی و اعتقادات او را به نمایش می‌گذارد؛ زنی که مثل میلیون‌ها زن در این سرزمین در سیر تحولات تاریخی نقش موثر داشته و با فراز و فرودهای سرنوشت دست و پنجه نرم کرده‌اند.

کوشیده‌ایم تصویری باورپذیر از این زن به نمایش بگذاریم و آنچه به تماشا درآمده، بیش از هر چیز یک سریال اجتماعی خانوادگی است که نه ادعای بازخوانی و تحلیل تاریخ را دارد و نه یک اثر سیاسی است، اما با این همه حرف‌های بسیار برای گفتن دارد.

این سریال خاطرات بخش قابل‌توجهی از مردم جامعه را زنده می‌کند و در لایه‌های زیرین به مسائل جامعه‌شناختی، روانشناختی، سیاسی و اقتصادی نیز توجه داشته است، اما از همه اینها مهم‌تر، کیمیا یک اثر قصه‌گوست که روابط و مناسبات یک خانواده ایرانی را به‌نمایش می‌گذارد. تلاش کردیم از همان ابتدا بدون مقدمه‌چینی و داستان‌سرایی، ماجراها را به تماشا بگذاریم و اثری پرکشش و جذاب به مخاطب ارائه کنیم.

به عنوان کارگردان، مهم‌ترین دغدغه‌ام ریتم سریال بوده است؛ قصه‌ای که در بیش از صد قسمت روایت می‌شود هر لحظه می‌تواند به دام کسالت و تکرار بیفتد. از این‌رو کوشیده‌ام با مدیریت ریتم، دکوپاژ و طراحی ساختار مناسب، شرایطی ایجاد کنم که مخاطب در میانه راه خسته و دلزده نشود. انتخاب بهترین بازیگران حتی برای نقش‌های کوتاه و بهره‌گیری از توانایی و محبوبیت‌شان از دیگر راهکارهایی بود که بتوانم مخاطب را پای سریال کیمیا بنشانم. در کنار همه اینها، به ماهیت اثر و آنچه مسعود بهبهانی‌نیا نوشته، وفادار بوده‌ام و از تکنیک‌ها و پیچیدگی‌هایی که در برخی ژانرها و برای برخی موضوعات رایج است، پرهیز کرده‌ام.

برای کارگردانی سریال کیمیا ساده‌ترین شیوه را انتخاب کردم تا بی‌پیرایگی آدم‌های هم‌عصرکیمیا در کل اثر انعکاس پیدا کند، اما با این همه روند صعودی سریال حفظ شده و حتما مخاطب همراه با قصه‌ها و ماجراها شاهد پختگی نماها و صحنه‌های سریال خواهد بود.

جواد افشار - کارگردان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها