توسط یک دانشجوی ایرانی طراحی شد؛ سامانه فکس از طریق تلفن همراه

ارسال و دریافت فکس با موبایل بدون اینترنت

یک دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ارائه نخستین سامانه تبادل فکس از طریق تلفن همراه شد.
کد خبر: ۸۰۷۳۶۲
ارسال و دریافت فکس با موبایل بدون اینترنت

به گزارش جام جم کلیک: مهدی بلورساز مشهدی- دانشجوی دکترای مخابرات دانشگاه صنعتی شریف و مخترع طرح« فکس همراه» گفت: سامانه فکس همراه به صورت اپلیکیشنی قابل نصب بر روی تلفن همراه است که امکان تبادل فکس با سایر تلفن‌های همراه و همچنین دستگاه‌های فکس سنتی را بدون نیاز به اینترنت فراهم می کند.

وی با بیان سه ویژگی اساسی فکس همراه اظهار داشت: امنیت، در دسترس بودن بیشتر فکس همراه در مقایسه با سرویسهایی که از اینترنت جهت ارسال استفاده می کنند، توانایی برقراری ارتباط آن با دستگاههای فکس اداری متداول «Backward Compatibility» از ویژگی هایی است که این محصول را از سرویسهای انتقال اسناد توسط تلفن همراه متمایز می کند.

بلورساز با بیان اینکه امروزه با گسترش شبکه های تلفن همراه، امکان استفاده از انواع مختلف سرویسهای مخابراتی مانند مکالمه، پیامک، اینترنت و... در همه جا و در حین حرکت فراهم شده که در میان انواع مختلف این خدمات فقدان امکان تبادل امن اسناد از طریق گوشی های تلفن همراه به چشم می خورد، اضافه کرد: در حال حاضر این خدمت توسط دستگاههای فکس اداری و با استفاده از خطوط تلفن ثابت ارائه می شود.

به گفته وی، فکس همراه، امکان تبادل اسناد بین گوشیهای تلفن همراه با یکدیگر و همچنین با دستگاههای فکس اداری متداول را از طریق کانال صدای شبکه تلفن همراه ایجاد می کند و به مدیران پر مشغله این امکان را میدهد که از زمانهای مرده و بی استفاده در حین سفر و ماموریتهای کاری حداکثر استفاده را کنند.

بلورساز با بیان اینکه با استفاده از فکس همراه صرفه جویی در وقت بازده کاری مدیران افزایش می یابد، افزود: بنابراین مدیران پر مشغله میانی و رده ­بالای سازمانهای دولتی و خصوصی، بازار هدف محصول پیشنهادی هستند و مشتریان بالقوه فکس همراه محسوب می شوند.

وی در ارتباط با نحوه کارکرد این محصول گفت: روند ارسال اسناد از طریق گوشی تلفن همراه و دریافت آن توسط دستگاه فکس اداری به این صورت است که ابتدا تصویر سند مربوطه توسط دوربین گوشی گرفته شده و سپس این تصویر توسط نرم افزار و با رعایت استاندارد و پروتکل های فکس به بوق تبدیل شده و از طریق کانال صحبت موبایل ارسال و به دستگاه فکس اداری منتقل و نهایتا چاپ می شود.

وی در ادامه گفت: با اجرای معکوس عملیات فوق توسط نرم افزار، امکان دریافت فکس از دستگاههای فکس اداری و همچنین از سایر گوشیهای تلفن همراه وجود خواهد داشت، با این تفاوت که در این حالت نمی توان فکس دریافتی را چاپ کرد و تنها می توان آن را مشاهده کرد. همچنین عملیات چاپ را می توان با انتقال فایلهای دریافتی از گوشی به دستگاه چاپگر انجام داد.

بلورساز در ارتباط با جنبه نوآورانه این محصول اضافه کرد: نوآوری این محصول مبتنی بر ارائه کاربردی جدید «تبادل امن اسناد» برای استفاده از تکنولوژی نو ظهور (Data over Voice DoV) است که این فناوری تبادل داده از طریق کانالهای ارسال صحبت را ممکن می سازد.

وی با بیان اینکه نخستین مقالات مربوط به این نوآوری در سال ۲۰۰۳ ارائه و آخرین آنها نیز در سال ۲۰۱۳ و در راستای پایان نامه کارشناسی ارشدم ارائه شده است، عنوان کرد: در این مقالات هدف از ارسال داده در کانالهای صحبت عموما دستیابی به بستری برای مکالمه امن در کاربردهای ضد جاسوسی و یا بستری برای تبادل اطلاعات مربوط به تراکنشهای پولی در ساختارهای پرداخت الکترونیک توسط گوشی همراه در نقطه فروش « (» Point Of Sale (POS بیان شده و به کاربرد احتمالی آن برای ارسال و دریافت فکس توجهی نشده است.

وی افزود: طبق بررسی های انجام گرفته، تا کنون کاربرد فکس همراه در مقالات و پتنتهای بین المللی برای تکنولوژی DoV پیشنهاد نشده و محصول پیشنهادی از این لحاظ در سطح بین المللی نوآورانه محسوب می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر، محصول پیشنهادی در مرحله ساخت نمونه اولیه و ثبت مالکیت فکری است و پس از طی این مراحل و جذب سرمایه گذار وارد مرحله ارائه گسترده اپلیکیشن در بازار خواهد شد.

این طرح با دستیابی به نرخ بازده سرمایه­ ۶۰% در دوره­ ۵ساله و شاخص سودآوری ۳.۶۵ و همچنین دوره بازگشت سرمایه­ ۲.۶ ساله در جشنواره شیخ بهایی حائز رتبه سوم در بخش نخستین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی، شده است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها