توسط یک دانشجوی ایرانی طراحی شد؛ سامانه فکس از طریق تلفن همراه

ارسال و دریافت فکس با موبایل بدون اینترنت

درد دندان امانش را بریده بود و در جستجوی یک دندانپزشک باتجربه بود؛ اما نمی‌دانست از چه کسی بپرسد و به کجا مراجعه کند. طبق عادت در اینترنت جستجو کرد، ولی نتیجه مفیدی نداشت. مانده بود چه بکند که به یاد یکی از دوستانش افتاد و از او پرسید دندانپزشک خوبی می‌شناسد یا نه. در نهایت کارش راه افتاد، اما نیازی اساسی در ذهنش پدید آمد و به این فکر می‌کرد چه خوب بود مردم با استفاده از فناوری می‌توانستند از طریق اینترنت دکتر خوب پیدا کنند.
کد خبر: ۸۰۱۴۰۹
با این سایت ایرانی می‌توانید پزشک موردنظر را پیدا کنید

ایده

با کمی جستجو فهمید این حوزه جای کار زیادی دارد، زیرا هیچ سایت یا سرویسی نبود که از طریق آن بتوان پزشک خوب پیدا کرد. نوید متوجه شد اصلا سایتی در کشور نداریم که از طریق آن بتوان آنلاین وقت ملاقات با دکتر گرفت. پافشاری او روی این موضوع باعث شد با یک سایت خارجی آشنا شود که تمام امکاناتی را که دنبالش بود، داشته باشد. نوید دریافت سیستم نظردهی و نقد پزشکان در فضای آنلاین در کشورهای دیگر رایج است که باعث شده کیفیت و نحوه ارائه خدمات بهبود پیدا کند.

او حالا ایده‌اش را پیدا کرده بود؛ این‌که سایتی شامل اطلاعات همه پزشکان راه بیندازد تا بیماران بتوانند پس از مراجعه به آن، نظراتشان را به اشتراک بگذارند. اسم ایده را «شفاجو» گذاشت تا بی‌ارتباط با کار نباشد.

تلاش

تحقیق و جستجو تمام شد و نوبت به کار عملی رسید. نوید باید دست به کار می‌شد و استارت پروژه را می‌زد. او بر این باور بود که در یک فرصت سه‌ماهه باید محصول اولیه‌ای از ایده‌اش آماده شود، وگرنه رفتن سراغ چنین کاری فایده‌ای نداشت. او که در رشته مهندسی نرم‌افزار تحصیل کرده، به کارهای فنی پروژه اشراف داشت، بنابراین کار را شروع کرد و توانست ظرف مدت کوتاهی یک وبسایت راه‌اندازی کند. زیرساخت کار به نحو مطلوبی انجام شده بود، اما راه درازی برای کارآمد کردن آن وجود داشت. با محاسباتی که نوید انجام داد به این نتیجه رسید به پول فراوانی برای عملیاتی کردن چنین سایتی احتیاج دارد که بخشی از آن مربوط به حقوق کارمندان مورد نیازش بود. در همین حین با یک مرکز رشد خصوصی آشنا شد و تصمیم گرفت ایده‌اش را به آنجا ببرد و شانس‌اش را امتحان کند.

مرکز رشد، مکانی است که افراد صاحب ایده به آن مراجعه می‌کنند و در صورت قبول شدن در آزمون‌ به آنها فضای کار، پول و مشاوره‌های لازم داده می‌شود تا ایده رشد کند و آرام‌آرام به یک شرکت تبدیل شود.

در آنجا ایده نوید، رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت و توانست مسیر صحیح را برای پیشرفت پیدا‌‌‌کند. در آن مرکز او بنا بر اصرار مربیان، نخستین اعضای تیمی را که نیاز داشت انتخاب کرد. حالا گروه آنها سه نفره شده بود و باید کار روی ایده را شروع می کردند، با این تفاوت که این بار غیر از خودش تخصص‌های دیگری هم کنارش بود.

چالش‌ها

تیم شفاجو در مسیر پیشرفت کار متوجه شد شیوه کار پزشکان در کشورمان به صورت سنتی بوده و چندان کارآمد نیست. برای عملی کردن ایده شفاجو باید مطب هر پزشک به رایانه و اینترنت پرسرعت متصل می شد و مهم‌تر از آن حضور یک منشی آشنا با فناوری بود.

نام: نوید حسینی

سن: 34 سال

تحصیلات: مهندسی نرم‌افزار

نام ایده: شفاجو

سایت: shafajoo.com

در این مرحله، نخستین چالش جدی راه‌اندازی ایده نمایان شد، زیرا بسیاری از دکترها بخصوص آنها که شناخته شده هستند، به روش سنتی تلفنی نوبت دادن و ثبت در دفتر مربوط به این کار بسنده کرده و نیاز به استفاده از وسایل ارتباطی جدید را احساس نمی‌کنند. با این حال نوید و اعضای تیمش سراغ پزشکانی رفتند که از آخرین ابزار فناوری بهره می‌برند تا اهمیت پیوستن به جامعه شفاجو را برای آنها شرح دهند. خوشبختانه استقبال مثبت بود و توانستند عده قابل ملاحظه‌ای را برای شروع کار با خود همراه کنند.

مرحله نخست ایده اجرا شد و کاربران توانستند به صورت آنلاین فهرست پزشکان را مشاهده و از میان آنها دکتر مورد نیازشان را انتخاب و وقت ملاقات رزرو کنند. کار داشت بخوبی پیش می‌رفت که تصمیم گرفتند سیستم نقد و نظردهی درباره هر پزشک را هم به شفاجو اضافه کنند. کاربران استقبال بی‌نظیری کردند، اما این کار به مذاق جامعه پزشکان خوش نیامد و با اعتراض‌ها و ایرادهایی که از کار گرفتند نوید و اعضای تیمش مجبور شدند این قابلیت را حذف کنند.

ایده به کجا رسید؟

اکنون 8 ماه از ورود نوید به مرکز رشد می‌گذرد و او یک تیم 7 نفره برای شفاجو دارد. شفاجو توانسته با موفقیت مراحل و دوره‌های مرکز رشد را پشت سر بگذارد و به یک شرکت نوپا تبدیل شود که پله پله در حال گسترش است. نوید و دوستانش در حال کار روی افزایش پزشکان موجود در سایت هستند و می‌کوشند یک بانک اطلاعاتی قدرتمند و جامع تشکیل دهند.

نوید، بزرگ‌ترین مشکل در راه ایده شفاجو را آشنایی محدود از فضای کسب و کار می‌داند و می‌گوید بیشتر تیم‌های استارت‌آپی چون در بحث فنی قوی هستند تمرکزشان را روی این مورد می‌گذارند و از چیزهای دیگر غافل می‌مانند. او بر این باور است بیش از مسائل فنی به مهارت بازاریابی و جذب مشتری برای ایده نیاز است.

توصیه او به کسانی که می‌خواهند یک ایده را شروع کنند این است که راه‌اندازی یک استارت‌آپ جدید مشکلات و چالش‌های زیادی دارد و اعضا باید خطر شکست را قبول کرده و هرچه زودتر پروژه‌شان را اجرایی کنند و جزئیات را در آینده بهبود دهند.

شفاجو چیست؟

شفاجو یک وبسایت پزشکی است که برای پزشکان و مردم بستری را فراهم می‌کند تا از طریق اینترنت با هم در ارتباط باشند. در این سایت دکترها و مراکز درمانی معرفی شده‌اند و از این طریق می‌توان آنلاین از پزشکان مورد علاقه نوبت گرفت و مشاوره آنلاین هم وجود دارد که برخی رایگان است و بعضی نیز پولی. غیر از این امکانات، شفاجو اطلاعات پزشکی و سلامت هم برای کاربرانش منتشر می‌کند.

در شفاجو می‌توانید نزدیک‌ترین مطب پزشک متخصص به محل اقامت خود را پیدا کنید و با در نظر گرفتن زمان موجود، به صورت آنلاین وقت بگیرید.

رامین فتوت

کیوسک تلاش

کسب و کار نوپا مانند یک ارکستر سمفونی است

موسیقیدان‌ها استاد برقراری ارتباط هستند. شیوه کاری گروه‌های موسیقی مدل بسیار خوبی برای کسب وکارهای نوپاست؛ زیرا هر ثانیه از کارشان بر پاشنه کار گروهی می‌چرخد. برای روشن شدن این قضیه از یک مثال استفاده می‌کنیم. 2 گروه موسیقی سمفونی (با رهبر ارکستر) و یک گروه معمولی را در نظر بگیرید. در گروه ارکستر سمفونی این رهبر است که گروه را هدایت می‌کند و نت‌ها را یادآوری می‌کند، اما در گروه موسیقی معمولی (بدون رهبر) تک‌تک اعضای گروه هستند که ریتم، سبک و روش خود را برای اجرا دارند و هر کدام روی کیفیت موزیکی که اجرا می‌کنند به صورت مستقیم تاثیر می‌گذارند. در اینجاست که نقش مدیر در کار بخوبی جلوه می‌کند و باعث بالا رفتن بازده کار گروهی می‌شود.

در گروه‌های موسیقی بزرگ، نوازنده‌ها گاهی با یکدیگر جابه‌جا می‌شوند؛ این روش دقیقا در یک شرکت نوپا هم صادق است. بد نیست اعضای شرکت گاهی جاهایشان را با هم عوض کنند تا دید بهتری از نمای کارشان به دست بیاورند. حتی می‌توان رهبر تیم را از بیرون انتخاب کرد.

اعضای گروه موسیقی فقط به نت‌هایی که روی کاغذ نوشته شده اکتفا نمی‌کنند. در یک استارت‌آپ نباید فقط به وظایفی که به شما محول شده بسنده کنید، پا را فراتر بگذارید و گاهی برداشت خود را از کار عنوان کنید.

مقایسه نکنید. اعضای یک گروه موسیقی مهارت خود را با دیگری مقایسه نمی‌کنند. هر کدام از ما الگوهایی داریم که خواسته یا ناخواسته رویمان تاثیر می‌گذارند. زندگی ما تمرینی برای زیستن به روش شخص دیگری تبدیل شده است. بد نیست خودمان را با دیگران مقایسه کنیم، اما تنها برای درک جایگاه و موقعیت صحیح خودمان، نه نابود شدن.

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف‌های شما را به گوش نوید حسینی می‌رساند. شاید در آینده نه‌چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید. علاوه بر این، کلیک دست افرادی که توانسته‌اند ایده دانش‌بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی می‌فشارد. ما را از شنیدن ایده‌های خود محروم نکنید، کلیک بی‌صبرانه منتظر شماست.

شماره پیامک: 300011226 آدرس ایمیل: Click@jamejamonline.ir

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها