نگاهی به پنج فناوری پوشیدنی برتر که در سال 2015 معرفی خواهند شد

5 فناوری پوشیدنی هیجان‌انگیز که در سال جاری عرضه خواهند شد

مرکز کنوانسیون شهر لاس‌وگاس ایالات‌متحده طبق سنتی دیرینه، میزبان پرسروصداترین نمایشگاه سالانه فناوری جهان بود. نمایشگاه CES (نمایشگاه بین‌المللی محصولات مصرفی الکترونیکی) امسال که از شانزدهم تا نوزدهم دی برگزار شد، موج بزرگی از دستگاه‌های جدید را وارد دنیای فناوری کرد؛ به‌طوری‌که بسیاری از دستاورد‌هایی که در این رویداد بزرگ به‌نمایش در‌آمدند، محصولات مورد استفاده مصرف‌کنندگان را در ماه‌های آینده تعریف می‌کنند.
کد خبر: ۷۶۱۶۴۳
با 7 محصول مهم نمایشگاه CES 2015 آشنا شوید

مرکز کنوانسیون شهر لاس‌وگاس ایالات‌متحده طبق سنتی دیرینه، میزبان پرسروصداترین نمایشگاه سالانه فناوری جهان بود. نمایشگاه CES (نمایشگاه بین‌المللی محصولات مصرفی الکترونیکی) امسال که از شانزدهم تا نوزدهم دی برگزار شد، موج بزرگی از دستگاه‌های جدید را وارد دنیای فناوری کرد؛ به‌طوری‌که بسیاری از دستاورد‌هایی که در این رویداد بزرگ به‌نمایش در‌آمدند، محصولات مورد استفاده مصرف‌کنندگان را در ماه‌های آینده تعریف می‌کنند.

امسال باتوجه به گرایش‌های موجود در بازار فناوری، منتظر دیدن دستگاه‌های خانگی هوشمند، تلویزیون‌هایی با وضوح تصویر فوق‌العاده و خودروهای بدون راننده به‌عنوان پدیده‌های اصلی CES 2015 بودیم که چنین نیز بود، اما موارد غافلگیرکننده دیگری نیز وجود داشت که CES امسال را به یک ماشین زمان شبیه کرده بود. اگر نمایشگاه امسال را معیار قرار دهیم، به‌نظر‌می‌رسد مانیتور رایانه‌های شخصی به لطف وضوح تصویر 4k و انحنای زیبایشان دوباره جذاب شده‌اند. از طرف دیگر، اینترنت اشیا که تصور می‌شد اصلی‌ترین جریان CES 2015 باشد، فقط با چند دستگاه مجزا در نمایشگاه حاضر شد. خودروهای بدون راننده نیز که بازیگران معدود اما قدرتمندی دارد، در حال اوج گرفتن است. با این حال، این تازه شروع یک سال میلادی است و محصولات آخرین مدل و جنجالی این نمایشگاه حتما رقبای جدی‌تری پیدا خواهند کرد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به هفت محصول مهم که در CES امسال معرفی شده‌اند.

1. جادوی پیکسل‌ها در تلویزیون 4k

CES درباره پیشرفت فناوری‌های مختلف است و جدیدترین تلویزیون شارپ، نماینده پیشرفت تلویزیون‌ها در این نمایشگاه محسوب می‌شود. از نظر فنی، تلویزیون شارپ در گروه 4k قرار می‌گیرد، اما جادوی پیکسلی که در فناوری این تلویزیون به‌کار رفته باعث می‌شود با کیفیت تصویری فراتر از 4k روبه‌رو شوید. این تلویزیون 66 میلیون زیرپیکسل دارد که 42 میلیون بیشتر از یک تلویزیون 4k معمولی است و تمام این زیرپیکسل‌ها به‌صورت مجزا قابل کنترل است. تلویزیون هوشمند شارپ این توانایی را دارد که به پیکسل‌ها اجازه دهد از پیکسل‌های کناری خود زیرپیکسل قرض بگیرند و دقت کلی تصویر را افزایش دهند. به این فناوری «تقسیم پیکسل» نیز گفته می‌شود و نتیجه، نمایشگری است که وضوح تصویر مفید آن برابر ۷۸۶۰ در ۴۳۲۰ یا تقریبا 8k است. البته از نظر فنی وضوح تصویر این تلویزیون دقیقا برابر با 8k نیست و به همین دلیل شارپ از این عبارت برای معرفی این محصول استفاده نکرده، اما ادعا می‌کند این تلویزیون بالاترین وضوح تصویر در رده 4k UHD TV را دارد.

2. مانیتور 34 اینچی منحنی

باوجود علاقه شرکت سامسونگ به نمایشگرهای منحنی، معمولا این محصولات چنگی به دل نمی‌زنند، اما مانیتورهای منحنی داستان دیگری دارند، به‌طوری‌که از لحظه‌ای که چشمتان به خطوط چشم‌نواز مانیتور منحنی SE790C می‌افتد، دلبسته‌اش می‌شوید. این مانیتور نسبت تصویر فوق واید 21:9 دارد که تقریبا با دو مانیتور قدیمی با نسبت تصویر 4:3 که کنار یکدیگر قرار گرفته باشند برابری می‌کند. شعاع انحنای 3000 میلی‌متری آن نسبتا زیاد است، اما برای یک مانیتور که معمولا کمتر از یک متر با چشمان شما فاصله دارد، بویژه با چنین اندازه بزرگی کاملا منطقی است.

3. پخش‌کننده موسیقی با استفاده از تجربه شخصی

شرکت Bang & Olufsen در رابط کاربری BeoSound Moment نوآوری مهمی به نمایش گذاشته است؛ یک پخش‌کننده موسیقی با یک اهرم چرخشی لمسی خازنی که در یک سطح از جنس چوب واقعی کار گذاشته شده است. هنگامی‌که برای اولین بار از آن استفاده می‌کنید، تاثیری مانند جادو دارد. می‌توانید آن را به آیفون یا پخش‌کننده موسیقی خود متصل کرده یا با استفاده از بلوتوث از سرویس‌های متعدد ازجمله Spotify، Deezer یا YouTube به‌صورت استریمینگ استفاده کنید. این رابط کاربری همچنین امکانی به نام mood wheel را به شما می‌دهد؛ یک اهرم چرخشی رنگی که در آن رنگ‌ها متناسب با حال‌و‌هوای موسیقی‌ای است که دوست دارید بشنوید. این دستگاه با این هدف طراحی شده که از تجربه شخصی شما در پخش موسیقی استفاده کند تا آن‌که شما را وادار کند طرز کار یک رابط کاربری پیچیده دیگر را فرا گیرید.

4. نازک‌ترین تبلت دنیا

نازکی و طراحی مینیمالیستی (کمینه‌گرا) همواره در تبلت‌ها مطلوب بوده و شرکت Dell با تبلت Venue 8 7000 به این انتظار پاسخ خوبی داده است. ضخامت این تبلت فقط شش میلی‌متر یا 24/0 اینچ است؛ یعنی تار مویی باریک‌تر از تبلت مشهور آیپد ایر 2. دوربین عقب این تبلت فقط برای ثبت عکس‌های زیبا نیست، بلکه توانایی ضبط حالت سه‌بعدی داده‌های مورد نظر را داشته و به شما اجازه می‌دهد اشیا و حتی صورت‌ها را اسکن کرده و مدل‌هایی ایجاد کنید که قابلیت انتقال به دیگر نرم‌افزارها (مانند بازی‌ها) یا بازسازی در دنیای واقعی به وسیله پرینترهای سه‌بعدی را دارند.

5. بهترین مربی پوشیدنی

Garminاز شرکت‌های شناخته شده که در زمینه محصولات ناوبری و اویونیک پروازی است، با عرضه ساعت جدید Fenix 3 می‌خواهد حوزه خود را گسترش دهد. این ساعت مانند یک مربی در تمرینات ورزشی ازجمله اسکی، کوهنوردی و اسنوبردسواری به شما یاری می‌رساند. علاوه بر آن، توانایی تحمل شرایط سخت را دارد. همچنین این محصول از زیبایی خاصی برخوردار است، طراحی ظریف این محصول یک ساعت کلاسیک اما پیشرفته را نمایش می‌دهد. علاوه بر اینها این ساعت می‌تواند به تلفن شما متصل شود تا نوتیفیکشن‌ تماس‌ها، پیامک‌ها و ایمیل‌ها را به مچ دستتان انتقال دهد. ساعت فنیکس ۳ در سه رنگ و با قیمت پایه 499 دلار عرضه می‌شود. یک مدل به رنگ یاقوت کبود نیز موجود است که صد دلار گران‌تر است.

6. خانه مفهومی هوشمند

خانه هوشمند Life Space UX شرکت سونی در نمایشگاه سال قبل رونمایی شد، اما در CES 2015 ارتقایی همه‌جانبه یافته است. این طرح بسیار فراتر از خروجی‌های برق متصل به اینترنت است. بلندگوهای حبابی LED زیبا، ویدئو پروژکتورهایی که دیوارها را به صفحه‌نمایش تبدیل می‌کنند و میزکار تعاملی، این ایده را به یکی از بهترین پیش‌نمونه خانه‌های هوشمند مبدل ساخته است. هنوز کاملا روشن نیست تمام این عناصر مجزا چگونه کنار یکدیگر کار خواهند کرد و تا زمانی‌که محصولات و ایده‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند به‌سطحی نرسند که برای مردم عادی جذابیت داشته باشند، بازاری برای خود دست‌و‌پا نخواهند کرد. البته به‌نظرمی‌رسد سیستم مینیمالیستی سونی از پس این چالش بر خواهد آمد.

7. خودروی الکتریکی بدون راننده

خودروهای بدون راننده سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و توجه زیادی را نیز به خود جلب کرده‌اند. همان‌طور‌که انتظار می‌رفت در نمایشگاه امسال نیز شرکت‌کنندگان قابلی در این زمینه حضور داشتند، هرچند به دلیل نیاز به هزینه گزاف و دانش بسیار پیشرفته برای ساخت این خودروها، شرکت‌های زیادی توان رقابت در این زمینه را ندارند. در نمایشگاه امسال شرکت Delphi با همکاری آئودی یک خودروی SUV با توانایی هدایت خودکار را به نمایش گذاشت که سواری نرم و امکانات بسیار آن جالب توجه بود. شرکت مرسدس بنز نیز با خودروی مفهومی مستقل (به معنی بدون‌راننده) خود، یعنی F 015 لوکس و زیبا، بار دیگر چشم‌ها را به خود خیره کرد.شرکت مرسدس به جهان پس از 2030 می‌اندیشد، زمانی که خودروها به نوع جدیدی از فضای زندگی با قابلیت تحرک تبدیل خواهند شد. خودروی F 015 نسبت‌های ابعادی نامعمول دارد و دو ردیف چراغ LED بزرگ در جلو و پشت که برای ارتباط با دیگر خودروها و محیط اطراف به کار گرفته شده، ظاهر آن را بیش از پیش آینده‌نگرانه و غیرمتداول نشان می‌دهد. این خودرو به چهار صندلی چرخان مجهز است که به سرنشینان اجازه می‌دهد، رو در رو بنشینند. همچنین پنجره‌های این خودروی زیبا و تجملاتی مانند یک صفحه‌نمایشگر عمل می‌کند.

آرش جهانگیری / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها