همواره بسیاری از کاربران هنگامی که قصد دارند رایانه جدیدی خریداری کنند، سر یک دوراهی قرار می‌گیرند که لپ‌تاپ بخرند یا رایانه‌ رومیزی (پی‌سی)؟ نظر شما در این باره چیست؟ فکر می‌کنید لپ‌تاپ‌ها با وجود سبکی و قابل حمل بودن بهترند یا رایانه‌های رومیزی با صفحات نمایش بزرگ و قدرت پردازش عالی؟
کد خبر: ۷۶۱۰۶۱
لپ‌تاپ‌ها بهترند یا رایانه‌های رومیزی؟

همواره بسیاری از کاربران هنگامی که قصد دارند رایانه جدیدی خریداری کنند، سر یک دوراهی قرار می‌گیرند که لپ‌تاپ بخرند یا رایانه‌ رومیزی (پی‌سی)؟ نظر شما در این باره چیست؟ فکر می‌کنید لپ‌تاپ‌ها با وجود سبکی و قابل حمل بودن بهترند یا رایانه‌های رومیزی با صفحات نمایش بزرگ و قدرت پردازش عالی؟

گزینه‌ مناسب برای انتخاب میان لپ‌تاپ و رایانه‌ رومیزی را عوامل مختلفی مشخص می‌کند. اولین و مهم‌ترین عامل در هر انتخابی کاربرد و نیازهای شماست. به‌عبارت دقیق‌تر، نیاز شما می‌تواند روی تمام عوامل خط بکشد و شما را مجبور کند یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید.

به‌عنوان مثال چنانچه قصد داشته باشید رایانه را با خود به دانشگاه ببرید، مطمئنا تنها گزینه‌ انتخابی شما لپ‌تاپ است، اما چنانچه بخواهیم چنین شرایطی را در نظر نگیریم و نیاز به رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ به یک اندازه اهمیت داشته باشد، می‌توانیم موارد زیر را به‌صورت مقایسه‌ای اجمالی از لپ‌تاپ و رایانه‌ رومیزی بیان کنیم. انتخاب میان این دو گزینه را پس از مطالعه‌ موارد زیر به شما محول می‌کنیم.

قیمت

پی‌سی: برای خرید یک رایانه رومیزی تنوع زیادی از قطعات وجود دارد که می‌توانید باتوجه به بودجه و نیاز شرایط فعلی خود، نسبت به خرید هریک از قطعات اقدام کنید. شما می‌توانید نمایشگر ارزانی بخرید و در مقابل حافظه رم، کارت گرافیک و پردازشگر مرکزی را از بهترین نوع تهیه کنید. انتخاب با شماست و طیف وسیعی از قطعات نیز می‌توانند در کنار یکدیگر رایانه‌ جدید شما را بسازند.

لپ‌تاپ: لپ‌تاپ‌ها بسیار محدود هستند. شاید بظاهر تنوع در لپ‌تاپ‌ها و برند آنها زیاد باشد، اما در عمل قطعاتی بسیار شبیه هم دارند و تفاوت آنها بیشتر در ظاهرشان است. شما نمی‌توانید هر قطعه‌ای را برای لپ‌تاپتان انتخاب کنید و مجبور هستید باتوجه به قطعات موردنیاز، ‌دنبال لپ‌تاپی باشید که آن مشخصات را داشته باشد.

قابلیت حمل

پی‌سی: کاملا مشخص است که یک رایانه‌ رومیزی برای حمل مداوم طراحی نشده است. شما می‌توانید آن را هر چند وقت یک‌بار جابه‌جا کرده و از اتاقی به اتاق دیگر ببرید، اما همواره باید محلی ثابت روی میز را به آن اختصاص دهید.

لپ‌تاپ: بهترین گزینه برای حمل و جابه‌جایی از مکانی به مکان دیگر است. براحتی می‌توان لپ‌تاپ را در کیف حمل آن قرار داد و به مهمانی، دانشگاه، محل کار یا بخش‌های مختلف منزل برد و در کنار دیگر اعضای خانواده از آن استفاده کرد.

قدرت پردازش

پی‌سی: رایانه‌های رومیزی همواره برای انجام کارهای نیازمند پردازش‌های بالا مناسب‌تر هستند، زیرا پردازشگر و دیگر قطعات این رایانه‌ها، عملکرد بهتر با سرعت بیشتری دارند و در بیشتر موارد فناوری‌های جدید ابتدا برای رایانه‌های رومیزی عرضه می‌شود.

لپ‌تاپ: شاید برخی لپ‌تاپ‌ها به پردازشگرهای مرکزی قدرتمندی مجهز باشند، اما در مقایسه با پی‌سی، باز هم حرفی برای گفتن ندارند. البته رایانه‌های مخصوص بازی می‌توانند به پای پی‌سی‌ها برسند، اما اختلاف قیمت یک لپ‌تاپ حرفه‌ای مخصوص بازی با یک رایانه‌ همسطح آن بسیار زیاد است.

نصب و راه‌اندازی

پی‌سی: شاید هنوز هم راه‌اندازی یک پی‌سی برای برخی کاربران دشوار باشد. اتصال کابل‌ها به برق، متصل کردن صفحه‌کلید و ماوس، اتصال کابل نمایشگر و... جزو مراحل نصب و راه‌اندازی رایانه رومیزی به‌شمار می‌رود. البته می‌توان گفت انجام این کار فقط برای یک‌بار نیاز است.

لپ‌تاپ: لپ‌تاپ جدید خود را از کارتن خارج می‌کنید، شارژر آن را به برق متصل می‌کنید و در حین شارژ شدن باتری یا پس از آن، لپ‌تاپ را روشن کرده و از آن استفاده می‌کنید. لپ‌تاپ نسبت به پی‌سی، مراحل بسیار ساده‌تر و کمتری دارد.

صفحه‌کلید و ماوس

پی‌سی: همیشه داشتن صفحه‌کلید با کلیدهای بزرگ و نشانگر ماوسی که براحتی در دست جای می‌گیرد و آن را از این‌طرف به آن طرف می‌برید، لذت بخش است. یکی از محاسن رایانه‌های رومیزی مجهز بودن به صفحه ‌کلید بزرگ است. اگر رایانه را برای تایپ کردن یا انجام کارهای گرافیکی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم رومیزی‌ها را جزو گزینه‌های انتخابی خود در نظر بگیرید.

لپ‌تاپ: می‌توانید به لپ‌تاپ‌ها نیز صفحه‌کلید و ماوس‌های یو.‌اس.‌بی را متصل کنید، اما توجه داشته باشید اولین مزیت لپ‌تاپ کوچک و قابل حمل بودن آن است. پس نمی‌توان لپ‌تاپ گرفت، اما همیشه یک صفحه‌کلید بزرگ را نیز با آن حمل کرد. کار کردن با صفحه‌کلید برخی لپ‌تاپ‌های 14 اینچی واقعا زجرآور است.

اندازه نمایشگر

پی‌سی: نمایشگر بزرگ با وضوح و زاویه دید عالی از دیگر محاسن رایانه‌های رومیزی است. گاهی می‌توانید یک نمایشگر بزرگ را برای تجربه‌ هرچه بیشتر لذت بازی‌ها تهیه کنید یا حتی رایانه‌ را برای مشاهده‌ کانال‌های دیجیتال تلویزیونی برگزینید و از نمایشگر به‌جای تلویزیون استفاده کنید.

لپ‌تاپ: همان‌طور که گفتیم لپ‌تاپ‌ها برای حمل راحت تولید می‌شوند. پس نباید نمایشگر آنها نیز بزرگ باشد تا حمل آنها دشوار نشود. در بیشتر موارد لپ‌تاپ‌ها نمایشگر ده تا 17 اینچ دارند که نسبت به نمایشگرهای رایانه‌های رومیزی خیلی اندازه کوچکی به‌شمار می‌رود.

ارتقای سخت‌افزار

پی‌سی:همان‌طور که ابتدا گفتیم شما می‌توانید طیف وسیعی از قطعات مختلف را کنار یکدیگر قرار داده و رایانه رومیزی موردنظرتان را اسمبل (مونتاژ) کنید. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد هر زمان که نیاز داشتید با تعویض و ارتقای یک یا دو قطعه، رایانه‌ خود را به‌روز کنید.

لپ‌تاپ: متاسفانه لپ‌تاپ‌ها تقریبا تا دو سال پس از تولید جزو گزینه‌های خوب و جدید به‌شمار می‌روند و پس از آن از رده خارج محسوب می‌شوند. در بیشتر موارد هارددیسک و حافظه رم لپ‌تاپ‌ها قابل ارتقاست و این ارتقا نیز محدودیت‌هایی دارد. برای مثال شما نمی‌توانید رم DDR2 را به DDR3 ارتقا دهید، زیرا مادربورد لپ‌تاپ قابل ارتقا نیست و از رم جدید پشتیبانی نمی‌کند. در صورتی‌که انجام این کار با ارتقای مادربورد رایانه‌ رومیزی براحتی امکان‌پذیر است.

اجرای بازی

پی‌سی: رایانه‌های رومیزی بزرگ هستند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند، اما همین بزرگ بودن گاهی یک مزیت است. یکی از این موارد زمانی است که شما نیازمند کارت گرافیک حرفه‌ای و قدرتمند برای اجرای بازی‌ها هستید. رایانه‌های رومیزی به شما این امکان را می‌دهند تا حرفه‌ای‌ترین کارت‌های گرافیک را استفاده کنید و از منبع تغذیه هزار واتی برای تامین برق دستگاه نیز کمک بگیرید.

لپ‌تاپ: شاید برخی مدل‌های لپ‌تاپ‌ها به کارت‌های گرافیک قدرتمندی برای اجرای مناسب بازی‌ها یا نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی همچون تری‌دی‌مکس مجهز باشند، اما محدودیت فضا و حجم این لپ‌تاپ‌ها همواره مانع به‌کارگیری کارت‌های گرافیک قدرتمند می‌شود؛ زیرا به‌دلیل این محدودیت‌ها نمی‌توان از خنک‌کننده‌های بزرگ استفاده کرد و اجرای پردازش‌های سنگین روی کارت گرافیک نیز موجب افزایش دما می‌شود. پس بناچار باید این افزایش دما را کنترل کرد و این کنترل نیز هیچ راهی ندارد جز استفاده محدود از کارت‌های گرافیک.

تعمیر و نگهداری

پی‌سی: وقتی می‌گوییم تعویض یا ارتقای قطعات در پی‌سی براحتی انجام می‌گیرد، پس تعمیر و نگهداری آن نیز بسیار ساده است. چنانچه نمایشگر رایانه‌ رومیزی شما به‌طور کل خراب شود یا بسوزد براحتی می‌توانید با خرید یک نمایشگر جدید این مشکل را رفع کنید. همچنین هنگام بروز خرابی در هریک از قطعات می‌توانید از قطعات جایگزین کمک گرفته یا قطعه را تعمیر کنید.

لپ‌تاپ: متاسفانه خاص بودن بسیاری از قطعات لپ‌تاپ‌ها مانع تعمیر یا تعویض آسان آنها می‌شود. به‌عنوان مثال چنانچه نمایشگر لپ‌تاپ شما بسوزد، ممکن است نتوانید همان نمایشگر را در بازار پیدا کنید و در چنین شرایطی اگر لپ‌تاپتان کاملا نو باشد نیز باید آن را کنار گذاشته یا آن‌قدر آن را در کنج خانه نگهداری کنید تا بتوانید از یکی از مراکز تعمیرات لپ‌تاپ، دستگاه اسقاطی مشابه لپ‌تاپ خود را پیدا کرده و نمایشگر آن را با نمایشگر دستگاه خودتان تعویض کنید. گاهی نیز تعویض یک قطعه نیازمند سفارش از شرکت سازنده و پرداخت هزینه‌های سنگین وارداتی است.

امیر عصاری / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ابوالقاسم رخشانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
۰
۰
جون سخت بودنpc بهم ثابت شده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها