«پسری ۱۵ ساله دارم. چند بار بدون اجازه از جیب و کارت بانکی پدرش و من پول برداشته است. خواهش می‌کنم من را راهنمایی کنید که چه کار کنم؟». «دختری ۱۳ ساله دارم. همیشه از ما درخواست پول می‌کند و پول‌هایش را بدون برنامه خرج می‌کند. اصلا به میزان درآمد پدرش توجهی ندارد. چگونه با او صحبت کنم؟».
کد خبر: ۷۰۶۰۰۳
راهکارهای رفع آویزانی از جیب باباجون

جام جم سرا: دوره نوجوانی دوره استقلال طلبی و کسب هویت است. بعضی از نوجوان‌ها برای پاسخ دادن به این دو نیاز، رفتارهای نامناسبی انجام می‌دهند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند به استقلال نوجوان کمک کند، دادن پول توجیبی به اوست. پولی که دست یک نوجوان است، چگونگی دریافت آن و روش نگرش او به آن پول، نه تنها بر توجه بیشتر او به چیزی که می‌تواند با آن پول بخرد یا پس انداز کند، تاثیر می‌گذارد که بر میزان اعتماد به نفس و مدیریت مسائل مالی او هم تاثیر گذار خواهد بود.


چرا بعضی نوجوانان از جیب پدرشان پول برمی‌دارند؟

متاسفانه بعضی والدین به پرداخت پول توجیبی به فرزندشان توجه ندارند و نمی‌دانند که محرومیت بچه‌ها از پول توجیبی سبب می‌شود تا نوجوان مجبور شود که خودش به این نیاز پاسخ دهد و متاسفانه تنها راهی که به ذهن نوجوان می‌رسد، برداشتن پول از جیب والدین است. اگر والدین به طور مثال، ابتدای هر ماه مبلغ مورد توافق را به عنوان پول توجیبی به فرزندشان بدهند، دیگر پولی در خانه کم و گم نخواهد شد.

با درخواست پولی بیشتر از پول توجیبی چه کنیم؟

والدین باید توجه داشته باشند که اگر نوجوانشان می‌خواهد پولی را برای خریدن چیزی خرج کند که مبلغش بیشتر از مقدار پول توجیبی اوست، نباید بدون دلیل پول اضافه تری به او بدهند. در چنین موقعیت‌هایی بهتر است پدر و مادر‌ها، فرزندشان را مجبور کنند تا منتظر زمانی شود که پول کافی برای خرید آن کالا را با پس انداز کردن به دست بیاورد. نوجوان در چنین وضعیتی می‌تواند هیجان خرید چیزی که خودش پولش را جمع کرده، تجربه کند و اگر آن وسیله را خراب کرد، پشیمانی را بهتر احساس کند.

پول توجیبی زیاد بهتر است یا کم؟

تجربه نشان داده است فرزندانی که در خانواده‌ای مرفه هستند و پول توجیبی بسیار زیادی دریافت می‌کنند، بیشتر به اسراف و ولخرجی روی می‌آورند چرا که میزان پولی که به آن‌ها داده می‌شود بیشتر از نیاز آنان است. البته‌‌ همان طور که گفته شد پرداخت پول توجیبی کم نیز باعث انجام رفتارهای اشتباه در نوجوان؛ مانند برداشتن پول بدون اجازه از جیب والدین می‌شود. ولی اگر مبلغ پول توجیبی اندازه باشد، فرزندان تدبیر چگونه درست خرج کردن آن را به کمک والدینشان می‌آموزند. اگر خانواده‌ای می‌ببیند که فرزندش پولی را که از آن‌ها می‌گیرد در راه درستی خرج می‌کند، باید او را تشویق کند و از او بخواهد که به تدریج به فکر پذیرفتن بخشی از مسئولیت‌های زندگی هم باشد تا پس از فراغت از تحصیل، به دنبال منبع درآمدی برود. خانواده باید به فرزند خود این نکته را هم بیاموزند که کم کم باید به استقلال مالی برسد و حتی اگر خانواده توان مالی خوبی داشته باشد، تا سن خاصی می‌تواند از او حمایت مالی کند.

نکاتی برای آموزش مدیریت بهتر پول توجیبی

مهارت مدیریت امور اقتصادی را باید به نوجوانان آموزش داد. در ادامه به چند نمونه از راهکارهایی که به تقویت این مهارت کمک می‌کند، اشاره می‌شود:

*سعی کنید از‌‌ همان سنین خردسالی میزانی معین از پول را در قالب یک مدت زمانبندی مشخص در اختیار فرزندتان قرار دهید. این میزان باید ثابت باشد و در ابتدای کار در زمان‌هایی با فاصله کوتاه به کودک داده شود به عنوان مثال هر سه روز یا در انتهای هر هفته.

* به قوانین مالی تعیین شده، پایبند باشید تا نوجوانتان در صورت ولخرجی و رعایت نکردن محدودیت‌ها با شرایط نامطلوب مالی مواجه شود و از عواقب رفتارش نکات جدیدی را بیاموزد. البته اگر مشکلات مالی نوجوانتان به بحران تبدیل شد بهتر است تسهیلاتی را برای او در نظر بگیرید تا آسیب نبیند.

*در ابتدای کار تاکید زیادی بر پس انداز نداشته باشید بلکه تاکید بر رساندن پول به سررسید بعدی پرداخت پول توجیبی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

*پس انداز کردن او را هدفمند کنید مثلاً در صورتی که به خرید وسیله‌ای تمایل دارد به او پیشنهاد دهید که اگر بخشی از هزینه‌های آن کالا را خودش پس انداز کند بقیه قیمت آن را شما پرداخت خواهید کرد. (دکتر هادی صدری- روان‌شناس و مشاور خانواده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها