جام جم سرا: مجله «پروینشن»، از نتایج پژوهش گروهی از محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد گزارشی در این زمینه چاپ کرده است.
این محققان از 18 خانم سوئدی خواستند برنامههای تلویزیونی خاصی که برایشان پخش میشد، تماشا و هنگام تماشای این برنامهها تنقلات مصرف کنند. در واقع برای آنها قسمت هیجانانگیزی از یک سریال کمدی سوئدی و نیز یک سخنرانی ملالآور تلویزیونی درباره هنر پخش شد. علاوه بر آن، از این خانمها خواستند متنی درباره حشراتی که در سوئد زندگی میکنند، بخوانند و در حین خواندن آن نیز تنقلات مصرف کنند. (البته از آن متنهایی که واقعا بعد از خواندن یک پاراگراف از آن خوابتان میبرد.) در همه این سه حالت، دانشمندان بدقت میزان مصرف تنقلات توسط شرکتکنندگان را بررسی کردند.
نتایجی که در پایان این مطالعه به دست آمد، نشان میدهد هرچه محتوای برنامههای تلویزیونی یا نوشتههایی که مطالعه میکنیم، خستهکنندهتر باشد، میزان مصرف تنقلات افزایش خواهد یافت. به عبارت دقیقتر، حین تماشای برنامه تلویزیونی خستهکننده، این خانمها 52 درصد بیشتر از زمانی که برنامه مفرح تماشا میکردند، تنقلات خورده بودند. از سوی دیگر، میزان مصرف تنقلات هنگام تماشای برنامه مطرح تلویزیونی، 35 درصد کمتر از مصرف آن حین خواندن متن خستهکننده بود. اما این اعداد هرگز به این معنا نیست که خواندن بیش از تماشای تلویزیون سبب افزایش مصرف تنقلات خواهد شد. آنچه از تحلیل نهایی این دانشمندان به دست میآید، این نکته است که بهطور کلی میزان ملال یا هیجان است که بر میزان مصرف تنقلات تاثیر میگذارد؛ حال چه مشغول خواندن متن باشید، چه در حال تماشای برنامهای تلویزیونی.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با جام جم آنلاین:
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
جواد فروغی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگو با منوچهر آذری، بازیگر،گوینده،مجری وصداپیشه پیشکسوت رادیو و تلویزیون
فاطمه مجلل در گفتوگو با «جامجم»:
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین: