تاثیر هیجان بر میزان مصرف تنقلات

بسیاری از ما عادت داریم تلویزیون که می‌بینیم یا چیزی می‌خوانیم، حتما تنقلاتی دم دستمان باشد و به قول معروف مشغول باشیم. اما احتمالا تا‌به‌حال متوجه نشده‌ایم که کیفیت برنامه‌های تلویزیونی یا مطالبی که می‌خوانیم، ممکن است بر میزان خوردن ما موثر باشند.
کد خبر: ۶۹۹۲۰۳
تاثیر هیجان بر میزان مصرف تنقلات

جام جم سرا: مجله «پروینشن»،‌ از نتایج پژوهش گروهی از محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد گزارشی در این زمینه چاپ کرده است.

این محققان از 18 خانم سوئدی خواستند برنامه‌های تلویزیونی خاصی که برایشان پخش می‌شد، تماشا و هنگام تماشای این برنامه‌ها تنقلات مصرف کنند. در واقع برای آنها قسمت هیجان‌انگیزی از یک سریال کمدی سوئدی و نیز یک سخنرانی ملال‌آور تلویزیونی درباره هنر پخش شد. علاوه بر آن،‌ از این خانم‌ها خواستند متنی درباره حشراتی که در سوئد زندگی می‌کنند، بخوانند و در حین خواندن آن نیز تنقلات مصرف کنند. (البته از آن متن‌هایی که واقعا بعد از خواندن یک پاراگراف از آن خوابتان می‌برد.) در همه این سه حالت، دانشمندان بدقت میزان مصرف تنقلات توسط شرکت‌کنندگان را بررسی کردند.

نتایجی که در پایان این مطالعه به دست آمد، نشان می‌دهد هرچه محتوای برنامه‌های تلویزیونی یا نوشته‌هایی که مطالعه می‌کنیم، خسته‌کننده‌تر باشد،‌ میزان مصرف تنقلات افزایش خواهد یافت. به عبارت دقیق‌تر، حین تماشای برنامه تلویزیونی خسته‌کننده،‌ این خانم‌ها 52 درصد بیشتر از زمانی که برنامه مفرح تماشا می‌کردند، تنقلات خورده بودند. از سوی دیگر، میزان مصرف تنقلات هنگام تماشای برنامه مطرح تلویزیونی، 35 درصد کمتر از مصرف آن حین خواندن متن خسته‌کننده بود. اما این اعداد هرگز به این معنا نیست که خواندن بیش از تماشای تلویزیون سبب افزایش مصرف تنقلات خواهد شد. آنچه از تحلیل نهایی این دانشمندان به دست می‌آید، این نکته است که به‌طور کلی میزان ملال یا هیجان است که بر میزان مصرف تنقلات تاثیر می‌گذارد؛ حال چه مشغول خواندن متن باشید، چه در حال تماشای برنامه‌ای تلویزیونی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها