jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۶۶۲۲۵۲   ۲۴ فروردين ۱۳۹۳  |  ۱۰:۰۰

فرا رسیدن بهار بهترین فرصت برای رساندن ویتامین د لازم به بدن است و در این راه نورخورشید شناخته‌شده‌ترین منبع تامین این ویتامین حیاتی محسوب می‌شود.

ویتامین «دی» را سربکشید!

جام جم سرا: ویتامین D نه تنها سبب تقویت استخوان‌ها می‌شود بلکه از ابتلا به سرطان و بروز بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری می‌کند. به طور حتم می‌توان این ویتامین را با مصرف مکمل‌های ویتامین د تامین کرد اما چرا آن را از راه‌های قدیمی و طبیعی یعنی تغذیه مناسب و کمی اشعه خورشید تامین نمی‌کنید تا بدین ترتیب هم بدنتان و هم کیف پولتان از شما تشکر کنند.

به نقل از شبکه ای‌بی‌سی، برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن چهار روش موثر و کم هزینه وجود دارند که به شرح زیر است:

ویتامین د را سربکشید

چرا ویتامین د مورد نیاز روزانه خود را سرنمی‌کشید؟ شیر سرشار از ویتامین د است و می‌تواند یک سوم از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند. ماست نیز به تنهایی قادر است ۲۰ درصد از ویتامین د مورد نیاز بدن را در روز تامین کند. اضافه کردن اندکی میوه به ماست یا شیر یک معجون گوارا و سرشار از ویتامین د خواهد شد.

صبحانه بخورید

خوردن صبحانه یک فرصت عالی برای جذب ویتامین D‌ مورد نیاز بدن است. خوراکی‌های محبوب صبح نظیر تخم مرغ، شیر، ماست، غلات و آب پرتقال سرشار از مواد مغذی هستند. در حقیقت یک پیاله غلات همراه با شیر به علاوه یک لیوان آب پرتقال می‌تواند بیش از ۷۵ درصد از نیاز روزانه بدن شما به این ویتامین را تامین کند. توصیه می‌شود از این رژیم غذایی به عنوان نیم چاشت نیز استفاده کنید.

کمی حمام آفتاب بگیرید اما زیاده‌روی نکنید

این توصیه که آفتاب، مواد شیمیایی پوست را به ویتامین د تبدیل می‌کند پایه علمی دارد. اما برای آفتاب گرفتن زیاده‌روی نکنید زیرا همین تشعشعات ماوراء بفنش که اثر جادویی در تولید ویتامین د دارند می‌توانند به همین نسبت خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش دهند.

۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید به صورت، بازوها، کمر یا پاها آن هم سه مرتبه در هفته کفایت می‌کند. پس اگر از این زمان تجاوز کردید بهتر است پوست خود را بپوشانید یا دنبال یک سایه یا سرپناه بگردید.

ماهیخوار شوید

اگرچه وعده صبحانه بسیار مفید است اما در بین موادغذایی هیچ چیز جای ماهی را برای تامین ویتامین د مورد نیاز بدن نمی‌گیرد. به طوری که با مصرف تنها ۸۵ گرم ماهی قزل آلا می‌توانید ۱۱۲ درصد یعنی فراتر از میزان مورد نیاز ویتامین د روزانه خود را تامین کنید. برای اینکه میزان ویتامین‌های آن‌ را افزایش دهید حتی می‌توانید در حیاط ماهی را کباب کنید. حتی اگر وقت پختن ماهی را ندارید نیز با مصرف تُن ماهی می‌توانید حدود ۴۰ درصد از ویتامین د مورد نیاز بدن را تامین کنید.|ایسنا

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چالش ایجاد شغل برای نخبگان

چالش ایجاد شغل برای نخبگان

مسائل مربوط به نخبگان از سال‌ها قبل مورد توجه من بود، به طوری که از سال ۱۳۸۰ به صورت جدی وارد این بحث شدم و دغدغه‌هایم را پیگیری کردم. علت اصلی‌اش هم این بود که در نمایشگاهی مطلع شدم از۱۵۰ دانش‌آموز المپیادی کشور، حدود ۹۰ نفرشان به خارج کشور مهاجرت کرده‌اند. این موضوع باعث شد تا من نظریه مهاجرت ژن‌ها را مطرح کنم و در مقاله‌ای به آن بپردازم.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر

نیازمندی ها