۶ راهکار برای خوشبخت کردن خود و همسرتان

چه کنم تا قلب شوهرم را در دست گیرم؟!

عشق‌ و محبت‌ بین‌ زن‌ و شوهر از ارکان‌ اصلی‌ نظام‌خانواده‌ است‌ اما با گذشت‌ زمان‌ و سپری‌ شدن‌ شور و شوق‌ دوران‌ نخستین‌ ازدواج‌، گاه‌ این‌ فکر به‌ ذهن‌ همسران‌ می‌آید که‌ بعد از چند سال‌ زندگی‌ میزان‌ علاقه‌ آنان‌ به‌ هم‌ چقدر تغییر کرده‌ است‌.
کد خبر: ۵۵۵۱۸۸

 

هدف‌ از ارائه‌ توصیه‌های‌ زیر، آموزشی آسان برای ارتقای‌ سازگاری‌ و توجه‌ کردن‌ به‌ ویژگی‌های‌ مثبت‌ یکدیگر، افزایش‌ اعتماد به‌ نفس‌، کاهش‌ اضطراب‌ و تنش‌های‌ موجود در جهت‌ افزایش بهداشت‌ و سلامت‌ روانی‌ است‌. 
 
۱ - خانواده‌ یک‌ مجموعه‌ است‌
خانواده‌ زمانی‌ موفق‌ خواهد بود که‌ همه‌ اعضای‌ آن‌ در یک‌ محفل‌ با کمال‌ صمیمیت‌ و شادی‌ زندگی‌ کنند. چون‌ وجود هر نوع‌ مشکل‌ و ناهماهنگی‌ حتی‌ از سوی‌ یک‌ عضو، کل‌ خانواده‌ را دچار ناراحتی‌ می‌کند؛ پس‌ از انجام‌ هر رفتاری‌ نظیر مقایسه‌کردن‌، تحقیر، طعنه‌ زدن‌ و... پرهیز کنید.
 
۲ - زندگی‌ مشترک‌ عرصه‌ کمال‌ است‌ نه‌ صحنه‌ پیکار
در رفع بحران‌ها مانند یک‌ تن‌ واحد عمل‌ کنید. یار و یاور هم‌ باشید. کوشش‌ نکنید بر دیگری‌ تسلط بیابید، با هم‌ و در کنار هم‌ باشید نه‌ رودروی‌ هم‌. 
 
۳ - از ابراز محبت‌ به‌ یکدیگر دریغ‌ نکنید
ابراز محبت‌ بموقع‌ در زندگی‌ مشترک‌، علاقه‌، نشاط و طراوت‌ به‌ وجود می‌آورد. این‌ امر فقط لازمه‌ روزهای‌ نخستین‌ ازدواج‌ نیست‌، بلکه‌ با گذشت‌ زمان‌ نهال‌ نوپای‌ زندگی‌ به‌ درختی‌ تناور تبدیل‌ می‌شود که‌ نیاز بیشتری‌ به‌ آبیاری‌ دارد. با ابراز محبت‌ و نشان‌ دادن‌ عشق‌ و علاقه‌ به‌ هم‌، می‌توان‌ این‌ درخت‌ تناور را برای‌ همیشه‌ با نشاط، بارور و باطراوت‌ نگه‌ داشت‌. 
 
۴ - عاشقانه‌ به‌ هم‌ نگاه‌ کنید
نحوه‌ نگریستن‌ هریک‌ از ما به‌ دیگری‌ به‌ «چگونه‌ بودن‌ ما» بستگی‌دارد، نه‌ به‌ «چگونه‌ بودن‌ او». زبان‌ نگاه‌، زبان‌ موثری‌ است‌. شما با نگاه‌ کردن‌ به‌ طرف‌ مقابل‌، به ‌او می‌فهمانید که‌ به‌ صحبت‌ کردن‌ با او علاقه‌مندید. اگر او سخن‌ می‌گوید، شما همچنان‌ که ‌تبسمی‌ بر لب‌ دارید به‌ صورت‌ و چشم‌ او نگاه‌ کنید. این‌ حالات‌ شما، اثر معجزه‌ آسایی‌ در ایجاد صمیمیت‌ و عشق‌ دارد.
 
۵ - در پنهان‌ کردن‌ راز خود پافشاری‌ نکنید
وقتی‌ یکی‌ از شما اشتباه‌ کردید، صادقانه‌ و صمیمانه به‌ آن‌ اعتراف‌ کنید. مراقب‌ باشید که‌ احساسات‌ همسرتان‌ را جریحه‌دار نکنید. صداقت‌ و اظهار پشیمانی‌ و ندامت‌ تنها راه‌ علاج‌ واقع‌ است‌ زیرا قبول‌ نکردن‌ اشتباه‌ و نپذیرفتن‌ خطا اختلاف‌ را دامن‌ می‌زند و تا زمانی‌ که‌ به‌ اشتباه‌ خود معترف‌ نشوید و صمیمانه‌ از همسرتان‌ پوزش‌ نخواهید، رابطه‌ زناشویی‌ ترمیم‌ نمی‌شود.
 
۶ - هر موضوعی‌ را به‌ شیوه‌ای‌ خاص‌ با همسر خود در میان‌ بگذارید
اگر فکر می‌کنید گفتن‌ آن‌ ضرورتی‌ ندارد و نگفتن آن‌ آینده‌ شما را تهدید نمی‌کند، اصراری در برملا کردن‌ آن‌ موضوع نداشته باشید اما هنگام‌ بیان‌ مسئله‌ای‌ که‌ در گذشته‌ داشته‌اید، ابتدا بخشی‌ از آن‌ را فاش‌ کنید. به‌ این‌ معنی‌ که‌ از مسائل‌ کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر شروع‌ کنید. اگر همسرتان‌ ظرفیت‌ پذیرش‌ آن‌ را داشت‌ بتدریج‌ مسائل‌ مهم‌تر را پیش‌ بکشید.
 
۷ - در مطرح‌ کردن‌ مسائل‌ ناخوشایند سعی‌ کنید خود را هم‌ دخالت‌ دهید
به‌ جای‌ این‌ که‌ بگویید چرا با فلانی‌ این‌ طور برخورد کردی‌؟ بگویید: کاش‌ با او این‌ طور برخورد نمی‌کردیم‌. 
 
۸ - ادبیات مناسب داشته باشید
هنگام‌ طرح‌ مسئله‌ با همسر خود هرگز جمله‌‌هایی شبیه به این که «تو با هیچ‌ کس‌ نمی‌توانی‌ کنار بیایی‌» را به‌ کار نبرید زیرا همین‌ جملات باعث‌ می‌شود که‌ او دیگر هیچ‌ گاه‌ مسائل‌ خود را با شما در میان‌ نگذارد. 
 
۹ - پیشداوری نکنید
به‌ جای‌ جست‌وجو در اعمال‌ و رفتار همسرتان‌ و پیشداوری کردن، سعی‌ کنید مستقیماً و از خود او سوال‌ کنید. گفت‌وگوی مستقیم‌ و بدون کنایه یا پیچیده در لفافه با همسر سبب‌ می‌شود که‌ شک‌ و تردید از بین برود و مشکل‌ آسان‌تر حل‌ شود.
 
۱۰ - اشتباه‌های‌ یکدیگر را به‌ رخ‌ هم‌ نکشید
به رخ کشیدن و منت گذاشتن پایه‌های‌ زندگی‌ مشترک‌ را سست‌ می‌کند، از این کار در هر زمینه‌ای بشدت پرهیز کنید.
 
۱۱ - سفره دلتان را پیش غریبه‌ها باز نکنید
اگر خطایی‌ از همسر خود دیدید، زود از کوره‌ در نروید. سفره‌ دلتان‌ را نزد هر کسی، خصوصا نزد پدر و مادرتان‌، باز نکنید زیرا این‌ کار سبب‌ سرافکندگی‌ همسرتان‌ می‌شود و امکان‌ آشتی‌ را بسیار ضعیف‌ می‌کند. زمانی‌ که‌ رابطه‌ شما با همسرتان‌ تیره‌ شده، آرامش‌ خود را حفظ کنید، متین‌ و خونسرد باشید، وگرنه‌ رفتارتان‌ غیرمنطقی‌ می‌شود و ممکن‌ است‌ دست‌ به‌ کاری‌ بزنید یا حرفی را بگویید که‌ سبب‌ پشیمانی‌ شود. 
 
۱۲ - برای هم وقت بگذارید
اگر می‌خواهید عشق‌ و علاقه‌ خود را به‌ همسرتان‌ تداوم‌ بخشید، باید زمان‌ کافی‌ را برای‌ با هم‌ بودن‌ و ابراز محبت‌ کردن‌ اختصاص‌ دهید. روزهای‌ نخستین‌ ازدواجتان و خاطرات زمان آشتی‌تان‌ را به یاد آورید و برای یکدیگر بازگو کنید.
 
۱۳ - تلافی‌جو نباشید
اگر بخواهید به‌ تلافی‌ اشتباه‌ خود لجبازی‌ کنید، همه‌ پل‌های‌ رابطه‌ با همسرتان‌ را خراب‌ کرده‌اید. با گذشت‌ و فداکاری‌ همسرتان‌ را برای‌ همیشه‌ مدیون‌ بزرگمنشی خود سازید.
 
۱۴ - انعطاف‌پذیر باشید
با چشم‌پوشی‌ و نرمش‌ می‌توان‌ از بروز تنش‌های‌ بی‌دلیل‌ پیشگیری‌ کرد. موارد اختلاف‌ را صرفا به‌ نیت‌ رسیدن‌ به‌ دیدگاه‌ مشترک‌ طرح‌ کنید، نه‌ برای‌ تکرار و تثبیت‌ کدورت‌ و دشمنی‌. 
 
۱۵ - متین باشید
صبر و بردباری‌ همسر خود را به‌ عنوان‌ وظیفه‌ او قلمداد نکنید بلکه‌ شما نیز با گذشت‌ و متانت‌ و نکته‌سنجی‌ قدردانی‌ خود را از در نظر داشتن متانت و بردباریهایش به‌ او ثابت‌ کنید. 
 
۱۶ - یکدیگر را نیازارید
همسر آزرده‌ شریک‌ خوبی‌ برای‌ زندگی‌ نیست‌؛ پس اجازه‌ ندهید یکنواختی‌ و کسالت‌، غبار غم‌ را بر زندگی‌تان‌ بیفشاند و هر دو را آزرده خاطر کند.
 
۱۷ - درباره همسرتان‌ احساس‌ مسئولیت‌ کنید
این‌ احساس‌ پاسخ ارادی‌ آدمی‌ است‌ به‌ نیازهای‌ یک‌ انسان‌ دیگر، خواه‌ این‌ نیاز‌ها بیان‌ شده‌ باشد یا بیان‌ نشده‌ باشد.
 
۱۸ - به‌ همسرتان‌ احترام‌ بگذارید
احساساتش‌ را درک‌ کنید. منظور از درک‌ احساسات‌ آن‌ است‌ که‌ همسر خود را آن‌ طور که‌ هست‌ بشناسید (از نظر خصوصیات‌ اخلاقی‌، عقلانی‌، ایمانی‌، ایده‌ها، آرزو‌ها، احساسات‌ و عواطف‌...). احترام‌ گذاشتن‌ به‌ همسر عبارت‌ است‌ از پذیرش‌ وی‌ آن‌ طور که‌ هست‌ و ارزش‌ گذاشتن‌ به‌ شخصیت‌ و کمالات‌ او که‌ مظاهر آن‌ در گفتار و کردار و در فرهنگ‌های‌ مختلف‌ متفاوت‌ است‌. ضمن‌ تبعیت از وحدت‌ فرهنگی‌ که از مصادیق‌ احترام‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ است، آن‌ها را در مورد همسر خود به‌ کار ببندید. 
>> سیمرغ

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد مهدی از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
۰
۰
سلام. من سه ساله ازدواج كرده ام. اما من و همسرم هیچ كدوم با هم نمی سازیم. من فكر می كنم اون پرتوقع است. او فكر می كنه من به او بی توجهم و خلاصه مدام با هم جدل می كنیم . لطفا ما را راهنمایی كنید. ممنون از جام جم

نیازمندی ها