عده ای ما را هندجگرخوار می‌نامند

دلنوشته بهاره رهنما برای امام حسین(ع)

کربلا منتظر ماست، بیا تا برویم

قدم‌قدم تا بهشت

فقط چیزی حدود ۱۰روز تا اربعین حسینی باقی‌مانده است و این روزها همه مشغول آماده‌شدن برای شرکت در این حماسه بزرگ و مانور قدرتمند شیعیان و عاشقان حضرت اباعبدا...‌الحسین هستند. بگذریم از این‌که بعضی‌ها همین روزها راهی عراق می‌شوند و پیاده‌روی اربعین‌شان را آغاز می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۶۸۵۳۹
نویسنده زهرا احمدزاده - خبرنگار چاردیواری
 
مانور بزرگی که میلیون‌ها نفر از عاشقان و آزادگان را از اقصی‌نقاط جهان به مشایع می‌کشاند تا همچون پروانه‌هایی گرد شمع وجود حضرت‌عشق طواف کنند. هرکس به نیتی در این مسیر قدم می‌گذارد اما فارغ از این‌که نیتت چیست، همه آنهایی که در این مسیر عاشقی پا می‌گذارند، ره‌توشه‌ای برمی‌دارند و ذخیره زندگی یک سال که نه یک عمرشان را می‌سازند. به همین‌دلیل هم هرکسی یک‌بار در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده باشد، دیگر نمک‌گیر این مسیر می‌شود و شاید تمام طول سال را چشم‌انتظار رسیدن اربعین سال بعد و شرکت دوباره در راهپیمایی میلیونی اربعین‌حسینی باشد. همین مسأله هم موجب‌شده تا هرسال افراد بیشتری در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنند. به‌همین‌دلیل هم میلیون‌ها نفر همه‌ساله از نقاط دور و نزدیک دل از شهر و دیارشان می‌کنند و در مسیر عاشقی قدم می‌گذارند. مسیری که شاید خیلی هم ساده نباشد. ۸۰کیلومتر پیاده‌روی ازنجف تا کربلا سختی‌های خودش را دارد اما این سفر، سفر آسایش نیست. این سفر قرار است روح‌مان را جلا بخشد. حتی اگر از خستگی مسیر پاهای‌مان تاول بزند یا در طول راه، خسته شویم اما کم‌نمی‌آوریم . عشق به امام‌حسین می‌تواند، دوباره روح‌مان را جلا بخشد وخستگی‌های جسمی راازتن‌مان بیرون بیاورد و دوباره قدم برداریم و به عشق دیدن بارگاه حسینی عمودهارابشماریم وجلو برویم. این شرکت خانوادگی در اربعین‌حسینی حال‌و‌هوای دیگری دارد.

کسب آمادگی جسمانی
این روزها همه آنهایی که قرار است در راهپیمایی اربعین شرکت کنند، خودشان را برای این حرکت عظیم آماده می‌کنند. درست است که شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین‌حسینی بیش از هر چیز نیازمند آمادگی روحی است اما در کنار این آمادگی روحی باید آمادگی جسمانی لازم را هم کسب کنیم و برای بیش از ۸۰ کیلومتر پیاده‌روی تمرین‌های لازم را داشته باشیم تا در این مسیر طولانی دچار آسیب‌های جسمی نشویم و بتوانیم به سلامت، خودمان را به کربلا برسانیم. بنابراین بهتر است از مدتی قبل تمرین پیاده‌روی را شروع کنیم و ورزش روزانه و فعالیت‌های بدنی را در برنامه روزانه‌مان قرار دهیم. 

ثبت‌نام در سماح
اولین قدم برای شرکت درراهپیمایی اربعین ثبت‌نام درسامانه سماح است.سامانه سماح به آدرس اینترنتی samah.haj.ir در دسترس زائران اربعین قرار دارد. با وارد‌شدن به سامانه سماح در قدم اول شرایط اولیه ثبت‌نام نمایش داده می‌شود و بعد از تایید شرایط از سوی متقاضی، نوبت به وارد‌کردن اطلاعات شخصی می‌رسد. ثبت‌نام در سامانه سماح احتیاج به گذرنامه دارد. از طرفی باید حداقل شش‌ماه از اعتبار گذرنامه باقی‌مانده باشد . افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی دارند، تا پنج‌سال دیگر امکان استفاده خواهند داشت و بدون‌نیاز به هیچ اقدام خاصی می‌توانند، برای سفر اربعین ۱۴۰۳ از آن استفاده کنند. با ثبت‌نام در این سامانه هم می‌توانید  ارز عراقی دریافت کنید و هم بیمه ‌شوید و خیال‌تان هم راحت‌تر است. به‌خصوص اگر خانوادگی سفر می‌کنید و زن و بچه همراه شما هستند، اصلا از ثبت‌نام در سماح غافل نشوید.

همراه‌داشتن دینار عراقی
پول یکی از چیزهایی است که در سفر حتما لازم‌مان می‌شود حتی اگر سفر اربعین باشد! زائران باید درنظر داشته باشند که در منطقه، امکان برداشت پول از بانک‌ها وجود ندارد و باید پول‌نقد همراه خودداشته باشند.توجه داشته باشید که هم پول ایرانی و هم دینار عراقی با خود ببرید؛ زیرا برخی از افرادی که خدماتی را دراین مسیر ارائه می‌دهند، پول ایرانی قبول می‌کنند و بعضی‌ها دینار عراقی. اما باتوجه به تفاوت ریال ما و دینار عراق، بهتر است پول‌تان رابه دینار تبدیل کنید.شمامی‌توانید بعد از ثبت‌نام در سامانه سماح ۲۰۰هزار دینار ارز اربعین به نرخ مرکز مبادله ازهفت بانک عامل دریافت و برای خرید ۲۰۰ هزار دینار باید حدود هفت‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنید.

کوله‌پشتی مناسب
کوله‌پشتی یکی ازاصلی‌ترین نیازهای سفراربعین است.بهتر است کوله‌پشتی شما از انواع ارگونومیک باشد تا در طول مسیر پیاده‌روی اذیت نشوید. همین‌طور یادتان باشد قرار است ۸۰ کیلومتر پیاده‌روی کنید، پس کوله‌پشتی خودرااز وسایل سنگین پر نکنید و حواس‌تان به وزن آن باشد. در طول مسیر پیاده‌روی معمولا خوراکی به اندازه کافی هست. پس به خوراکی‌های کم‌حجم و پرانرژی همچون کشمش و خرما و مغزها بسنده کنید و جا را برای وسایل ضروری مانند گذرنامه و مدارک هویتی، ‌وسایل الکترونیکی مانند موبایل و پاوربانک و شارژر و داروها و دیگر چیزهای مهم باقی بگذارید.

لباس نخی خنک
توجه به جنس لباسی که برای این سفر انتخاب می‌کنید نیز بسیار حائز اهمیت است. لباس‌های مناسب برای پیاده‌روی اربعین باید خنک، راحت و قابل شست‌وشو باشند. به‌دلیل شرایط آب‌و‌هوایی منطقه، لباس‌های نخی، پنبه‌ای، گشاد و راحت بهترین گزینه برای زائران هستند.به خصوص این‌که امسال اربعین درفصل گرم سال است ودمای هوای عراق درروزهای منتهی به اربعین بسیار بالاست.خانم‌ها هم بهتراست ازچادرهای آستین‌دارمانندعربی، ‌لبنانی یا دانشجویی وملی استفاده کنند تا آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

کفش مناسب
یک کفش خوب، ‌سبک و راحت ضروری‌ترین چیزی است که در پیاده‌روی اربعین به آن نیاز دارید. پیاده طی‌کردن مسیر نجف تا کربلا چیزی در حدود ۱۵، ۱۶ساعت طول می‌کشد و به همین جهت باید در این مسیر کفش‌های مناسب و مخصوص پیاده‌روی همراه خود داشته باشید تا خدایی ناکرده در طول مسیر دچار مشکلی از ناحیه پا نشوید. کفش مناسب برای پیاده‌روی روز اربعین باید سطح زیرین صافی داشته باشد و دارای ضخامت مناسب باشد تا بتواند از خستگی و درد پا جلوگیری کند. همچنین اگر می‌خواهید برای اربعین کفش جدیدی بپوشید،‌ حداقل از دو هفته قبل آن را بپوشید تا از راحتی آن مطمئن شوید. هرچند توصیه می‌شود ریسک نکنید و از کفش‌های قدیمی خود که مطمئن هستید راحت هستند استفاده کنید.

آگاهی از مسیر حرکت
بهتر است پیش ازسفر به‌ کربلا بامسیر پیاده‌روی اربعین آشنا شوید. درواقع مسیر حرکت شما از باب‌الساعه، حرم مطهر امام علی(ع) شروع می‌شود. پس از آن در خیابان امام جعفر صادق و سرانجام در بزرگراه کربلا ادامه می‌یابد. یکی از نشانه‌هایی که بسیار به شما در مسیر کمک می‌کند، عمودها هستند که در تمام راه با آنها مواجه می‌شوید. به ‌عبارت ‌دیگر از ابتدا تا انتهای نجف ۱۸۲ عمود قرار گرفته است. سپس از انتهای شهر نجف تا پایان راه، هر ۵۰ متر یک‌ عمود وجود دارد که آخرین عمود شماره ۱۴۵۲ است و شما را به در ورودی کربلا می‌رساند. 

همراه‌داشتن داروهای ضروری
اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، فراموش نکنید که درکوله‌پشتی سفر اربعین بخشی را به داروهایتان اختصاص دهید و حتی کمی بیشتر از روزهایی که قرار است در سفرباشید، داروبردارید؛ چراکه سفرغیر قابل پیش‌بینی است وممکن است کمی بیشتر طول بکشد. در کنار اینها داروهایی که برای پیاده‌روی روز اربعین مناسب هستند، باید شامل داروهای ضددرد، داروهای ضدالتهاب و داروهای ضدحساسیت باشند. همچنین در صورت داشتن بیماری خاص، بهتر است قبل از شروع پیاده‌روی با پزشک معالج خود مشورت کنید و به‌طور خودسر و بدون مشورت با پزشک برای شرکت در پیاده‌روی اربعین کربلا اقدام نکنید.

مواد ضدعفونی‌کننده و وسایل بهداشتی
باتوجه به شرایط آب‌و‌هوایی و همچنین تراکم جمعیت، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده برای حفظ بهداشت شخصی و جلوگیری از ابتلا به بیماری در این سفر بسیار ضروری است. ازجمله لوازمی که باید به‌همراه داشته باشید، می‌توان به ماسک‌‌صورت، دست‌کش، ضدعفونی‌کننده دست و محلول ضدعفونی‌کننده اشاره کرد. در اغلب موکب‌های عراقی برای شست‌و‌شوی لیوان‌ها و استکان‌ها، یک ظرف پرآب وجود دارد که آب آن دیر‌به‌دیر تعویض می‌شود! به ‌همین‌دلیل در طول سفر، داشتن لیوان شخصی را فراموش نکنید.

مرزهای زمینی برای سفر اربعین
ایران و عراق چهار پایانه مرزی مشترک دارند که موقعیت و دسترسی هر یک به شهر نجف متفاوت است 
مرز مهران: مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مرز است که درجنوب استان ایلام قراردارد. ازاین مرز تا نجف حدود چهار تا شش ساعت راه در پیش دارید.
مرز شلمچه: در استان خوزستان قرار دارد و از این مرز تا شهر نجف پنج تا هشت ساعت راه، پیش روی شماست.
مرز چذابه: این مرز نیز در استان خوزستان قرار گرفته و با شهر نجف فاصله‌ای چهار تا ۷هفت ساعته دارد. 
مرز خسروی‌: این مرز در استان کرمانشاه است و با نجف فاصله‌‌ای پنچ تا هفت ساعته دارد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها