هشدارهای خاطره‌انگیز

اگر سریالی بتواند تا ۵۰ فصل ادامه پیدا کند ودر۳۸۶ اپیزود ماجراجویی‌هایش را با تماشاگران تقسیم کند، حتما مجموعه‌ای جذاب، دیدنی و با‌کیفیت عالی بوده که توانسته چنین موفقیت عظیمی کسب کند. به همین دلیل منتقدان تلویزیونی در آلمان و هم منتقدان غیر‌آلمانی‌، «هشدار برای کبرا ۱۱» را یکی از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ارزیابی و معرفی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۴۶۶۸۹۶
نویسنده مهکامه درودی- گروه رسانه
 
درتاریخ فعالیت جهانی قاب جادو، کمتر پیش آمده سریالی بتواند تا این حد تماشاگران را جذب خود کند و تولید و پخش آن تا سال‌ها سال ادامه داشته باشد. اهل فن در کشور آلمان هم هشدار برای کبرا ۱۱ را یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین سریال‌هایی معرفی می‌کنند که توانسته لقب یکی از طولانی‌ترین مجموعه‌های تاریخ این کشور اروپایی را به خود اختصاص دهد. هشدار برای کبرا ۱۱ این شب‌ها ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه تماشا بازپخش می‌شود و یادآور خاطراتی شده که برای نخستین بار با دیدن آن از شبکه تهران برای‌مان خلق شد. 
   
قصه هشدارها
داستان سریال بسیار ساده و در یک خط تعریف می‌شود: یک تیم دونفره پلیس (با بازی یوهانس براندراپ و رینر استریکر) که حوزه فعالیت‌شان در بزرگراه‌هاست، در محیط کار خود با انواع و اقسام اتفاقات پلیسی روبه‌رو می‌شوند. این درام اکشن ماجراجویانه با حال و هوای پلیسی خود، خون تازه‌ای در رگ‌های ژانر پلیسی تزریق کرد و بعد تازه‌ای به این گونه محبوب و مورد‌پسند تماشاگران داد. زمانی که پایلوت این سریال در اواسط ماه مارس سال ۱۹۹۶ روی آنتن رفت، کمتر کسی تصورش را می‌کرد که هشدار برای کبرا ۱۱ بتواند تا چند دهه بعد، همچنان داستان‌های شیرینش را برای مردم تعریف کند و آنها را پای صفحه‌های کوچک تلویزیون بنشاند. این پایلوت در ۹۰ دقیقه تولید شده بود و حکم یک فیلم سینمایی تلویزیونی داشت. بقیه اپیزودهای سریال در مدت زمان ۴۵ دقیقه‌ای داستان‌های خود را به تصویر می‌کشیدند.
     
پایان غم‌انگیز
زمانی که آخرین اپیزود مجموعه در۱۲آگوست ۲۰۲۱ روی آنتن رفت، عموم تماشاگران مجموعه امیدوار بودند توقف تولید آن طول نکشد و سازندگانش از تولید فصل‌ جدید آن خبر بدهند. بااین حال،درطول چند سال گذشته،هیچ یک از دست‌اندرکاران تولید این سریال صحبت یا مصاحبه‌ای مبنی بر ادامه تولید فصل‌ جدید آن نکرده‌اند.  این در حالی است که خود سازندگان سریال علاقه‌ای به خداحافظی با تماشاگران نداشتند و دلیل اصلی پایان دادن به ماجراجویی‌ کاراکترهای دوست‌داشتنی آن را ته کشیدن داستان‌های جذاب و دیدنی برای تولید فصل‌های تازه عنوان کردند.درحقیقت ۳۸۶ قسمت مجموعه، هر نوع داستانی که قرار بود برای شخصیت‌های ماجرا اتفاق بیفتد، رخ داده وحتی بعضی اپیزودهای سریال با داستان‌هایی تکراری و مشابه داستان‌ قسمت‌های قبلی مجموعه به دیدار مردم علاقه‌مند رفتند.
   
رعایت اصولی عناصر ژانر
به گفته منتقدان،دلیل اصلی موفقیت مجموعه ورمز ماندگاری آن، در رعایت کردن درست تمام آن عناصری است که یک سریال اکشن پلیسی شالوده‌اش را براساس آن بنا می‌کند. مهم‌ترین عنصر در این ژانر جذاب و پربیننده، حل مسائل و ماجراهایی است که در طول داستان اتفاق می‌افتد و پلیس‌های عاقل و باهوش سریال باید آنها را حل کنند و با کنار هم قرار دادن پازل‌ها، به یک نتیجه مشخص و تماشاگر‌پسند برسند.  این شیوه جذاب حل مسائل به عناصری چون تعقیب و گریز با ماشین‌ها، تیراندازی‌های متعدد، انفجارهای باشکوه و نبردهای تن به تن و جنگ خیابانی دو گروه از کاراکترهای مثبت و منفی گره می‌خورد تا با خلق اکشنی ناب، تماشاگران را اسیر خود کند. در حقیقت، موضوع بدلکاری و بدلکاری‌های جذاب از مهم‌ترین عناصر هشدار برای کبرا ۱۱ بیان شده و بخش عمده موفقیت سریال در بهره‌گیری ازاین عناصر خلاقه وجذاب است.  حجم انبوه صحنه‌ها و سکانس‌های غیرواقعی تماشاگران را با نوع تازه‌ای از سریال‌های پلیسی آشنامی‌کند.این درشرایطی است که سکانس‌های تعقیب و گریز مجموعه در چشم‌اندازهایی بزرگ و باشکوه فیلمبرداری شده تا بیننده را در بالاترین و شدیدترین حد خود درگیر ماجراجویی‌ شخصیت‌های قصه کند. به‌طور متوسط در هر قسمت در این سریال دو تا سه نفر کشته می‌شوند و پنج تا شش خودرو نابود می‌شود که با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان به تعداد آنها در کل قسمت‌ها رسید. 
     
لوکیشن‌های بدیع
در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ لوکیشن‌های مختلف شهر برلین به عنوان مکان‌های فیلمبرداری مورد استفاده قرار گرفتند.  در سال ۱۹۹۸ با اضافه شدن تهیه‌کنندگان جدید به مجموعه، داستان آن گسترش یافت و مکان‌های تازه‌ای به عنوان لوکیشن به سریال افزوده شد و دیگر برلین تنها مکان فیلمبرداری آن نبود. در این بین، مکان‌های زیبای شهر دوسلدورف توانست نظر سازندگان سریال را بیشتر از بقیه به خود جلب کند و این شهر موفق شد تعداد تماشاگران مجموعه را باز هم افزایش دهد!
     
میراث پلیسی
‌هشدار برای کبرا ۱۱ ازآن دسته سریال‌هایی است که میراث بسیار زیادی ازخودبه جا گذاشت.یکی از آنها انتشار بازی‌های کامپیوتری است که نه فقط در آلمان که در بقیه کشورهای دنیا هم طرفداران بسیار زیادی را جذب خود کرد. در کنار آن، یک اسپین‌آف هم بر ماجراهای سریال تولید شد که داستانش را با همراهی تعدادی از کاراکترهای نسخه اصلی ادامه داد. این اسپین‌آف بعد از دو فصل به کار خود پایان داد و نتوانست موفقیت سریال را تکرار کند.چند سریال و برنامه تلویزیونی به بهانه کاراکترهای مجموعه تولید و در آنها به شوخی بااین شخصیت‌ها پرداختند.حتی یکی ازشبکه‌های تلویزیونی کشورسوئیس هم اقدام مشابهی انجام داد که با استقبال تماشاگران داخلی روبه‌روشد.تلویزیون لیتوانی هم دراقدامی مشابه به شوخی با کاراکترهای سریال دریک برنامه کمدی مستقل پرداخت. چندین نمایش رادیویی هم براساس داستان هشدار برای کبرا ۱۱ در آلمان تولید و پخش شد. 

نامی ابدی در یک پروژه ماندگار 
در پروژه هشدار برای کبرا۱۱یک نام در میان افراد پشت صحنه بسیار به چشم آمد.این نام ایرانی زنده‌یاد پیمان ابدی بود.  این طراح صحنه‌های اکشن ومتخصص جلوه‌های ویژه میدانی که با فعالیت در این سریال درآلمان به شهرت رسیده بودسال۱۳۸۸ در پشت‌صحنه یک تله فیلم ایرانی بر اثرسانحه درگذشت.اردوغان آتالای، بازیگر نقش«سمیر» این مجموعه،مدتی بعد و در رثای پیمان ابدی نامه‌ای به همسر این ورزشکاروهنرمند‌نوشت.متن این نامه که با کمی تاخیر به دست همسرپیمان رسید،به این شرح است: دوست دارم بدانی که دوست عزیزم پیمان به دلیل شورواشتیاق واستعداد شگرفش دراجرای حرکات وبدلکاری‌های خارق‌العاده، همواره مورد تحسین و ستایش من بوده و هست. او بارها ازمن دعوت کردتا به ایران بیایم واو را ببینم؛ ولی متاسفانه به دلیل مشغله و فشردگی کار نتوانستم به این سفر بیایم و خوشحال می‌شوم در اولین فرصت بتوانم جبران کنم. برایت بهترین‌ها و آینده‌ای روشن را آرزو می‌کنم و بدان، غم و اندوه عمیق این فاجعه تکان‌دهنده در وجود من باقی می‌ماند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها