رئیس سازمان صداوسیما در بازدید از پشت صحنه سریال سلمان‌فارسی در شاهرود

سلمان فارسی؛ کارگاه آموزشی برای اهالی‌هنر

نگاهی به آیین‌های «نقد» و «تجلیل» در صداوسیما

رسانه ملی‌جلسات نقد خود را احیا کند

نقش و سهم و تاثیر نقد‌های کارشناسانه، سازنده و منصفانه توسط منتقدان حرفه‌ای درکمیت و کیفیت برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی و ارتقای آثار وتولیدات صداوسیما بر هنرمندان، مخاطبان، منتقدان و به‌ویژه مدیران رسانه ملی پوشیده نیست.
کد خبر: ۱۳۸۳۰۰۵
نویسنده جبار آذین - مدرس و منتقد
کسب رضایت و توجه به نظر‌ها و سلیقه‌های بینندگان میلیونی سیما و شنوندگان برنامه‌های رادیویی، معیار اصلی تولیدات صداوسیماست و منتقد و نقد پل‌ارتباط دوستی میان هنرمندان، مدیران و مردم‌اند.

ازهمین رو نگاه هدفمند وعالمانه و فرهنگی به مقوله نقد از سوی ذینفعان و تکامل فرهنگی و اجتماعی رسانه ملی، یک ضرورت تام تلقی می‌شود. از دیرباز جلوه‌گاه شاخص بازتاب و بازخورد تاثیرات اجتماعی و فرهنگی تولیدات صداوسیما، رسانه‌ها بوده‌اند که در انعکاس نظرات مردم ونمودن راه‌های تعالی آثار رسانه ملی از طریق تحلیل و ارزیابی تخصصی، فعال بوده و هستند. از دو دهه قبل، خود صداوسیما هم به طور رسمی در اقدامی قابل تحسین وارد عرصه نقد و نقادی شد و به صورت پیگیر و منظم با برگزاری جلسات نقد و بررسی برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون در این راستا به نقش‌آفرینی پرداخت. این نشست‌ها که با اقبال منتقدان و مدیران ورسانه‌ها و هنرمندان و درنهایت جامعه روبه‌رو شد، تاثیرات خود را در درجه‌بندی سریال‌ها نشان داد و تولیدات متوسط و خوب سیما را در صدر تولیدات فاخر و مانا و جذاب و مخاطب‌پسند قرارداد. اما این روند و اقدام خوب و سازنده و تعاملی به دلایل مختلف تداوم نیافت و در لابه‌لای دغدغه‌ها و مشکلات کم و گم شد. گرچه بعد‌ها و به مناسبت‌ها، گاه جلساتی با عنوان نشست با عوامل فلان و بهمان سریال برگزار شد و می‌شود، اما این برنامه‌ها هیچ ارتباطی با نقد و بررسی و تحلیل علمی و کارشناسانه سریال‌ها ندارد و عمدتا مراسم تجلیل از سازندگان آنهاست.
درواقع این نوع نشست‌ها، شاید از نظر حمایت و تشویق تولیدکنندگان سریال‌ها موثر باشد، لیکن، چون با نقد و تعامل کارشناسی و تخصصی، همراه نیست و تاثیر چندانی بر رشد کمی و ارتقای کیفی آثار تلویزیونی ندارد. برنامه‌هایی مانند نقد اول و میز نقد در این مقال نمی‌گنجد و رویه‌ای دیگر دارند که خارج از چارچوب این بحث است. این نوع جلسات نقد و بررسی که به همت معاونت سیما و با حضور منتقدان حرفه‌ای و مختلف سینما و سیما، در داخل این سازمان برگزار می‌شد و گفت و شنود‌های تعاملی میان منتقدان و هنرمندان و مدیران بسیار مفید بود. به گونه‌ای که تاثیرات آن‌ها رامی‌شد در پیشرفت کار هنرمندان و آثار سیما دید. حیف است که دیگر رسانه ملی، چنین آیین‌هایی رابرگزار نمی‌کند و جای آن را برنامه‌های یک‌جانبه و مجری‌محور و تجلیل صرف ازعوامل سیما گرفته است. پیشنهاد می‌شود صداوسیما با تجدیدنظر در این ارتباط، برگزاری جلسات نقد و بررسی سیمایی را احیا کند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها