جدیدترین قابلیت‌های نسخه آخر مرورگر گوگل

پوست‌ اندازی کروم

مرورگر کروم به‌لطف قابلیت‌هایی مثل صرفه‌جویی در مصرف داده، سرعت بارگیری بسیار سریع، رابط کاربری روان و البته یکپارچه‌سازی گسترده با سرویس‌ های گوگل به‌سرعت بین کاربران محبوب شد.
مرورگر کروم به‌لطف قابلیت‌هایی مثل صرفه‌جویی در مصرف داده، سرعت بارگیری بسیار سریع، رابط کاربری روان و البته یکپارچه‌سازی گسترده با سرویس‌ های گوگل به‌سرعت بین کاربران محبوب شد.
کد خبر: ۱۳۱۷۰۰۹

کروم تنها طی چهار سال به محبوب‌ترین مرورگر اینترنت تبدیل شد و از سال 2013 تاکنون موفق به حفظ این جایگاه شده است اما نوآوری‌های این مرورگر دیگر منحصر به کروم نیست، ایده‌های جدید و بهتر در حال خلق هستند، خود مرورگر کمی کند و سنگین شده و دیگر لبه فناوری به ‌شمار نمی‌رود.

به‌علاوه رشد رقبای جدید و خلاق باعث شده گوگل نتواند آن‌طور که باید از آینده خود در این بازار که برای درآمد آن نقش حیاتی دارد، مطمئن باشد.

نتیجه، تمرکز بیشتر گوگل روی توسعه کروم و احیای برخی از مزایای رقابتی آن بوده که بخشی از آن در قالب آخرین به‌روزرسانی این مرورگر با عرضه نسخه 90 کروم در اختیار کاربران قرار گرفته است. آنچه می‌خوانید نگاهی به برخی از این قابلیت‌ها و کاربردهای آنها برای کاربران کروم است.

چالش رقبا

همان‌طور که اشاره کردیم چالش‌های ایجاد شده برای کروم توسط رقبا در سال‌های اخیر به‌خصوص مرورگرهای توسعه‌یافته بر پایه موتور متن‌ باز کرومیوم، سهم این مرورگر اکنون قدیمی را از آینده بازار به‌خطر انداخته است.

به‌همین دلیل گوگل همواره در تلاش است با افزودن قابلیت‌های جدید یا بهینه‌سازی فناوری‌های محبوب قدیمی کفه ترازو را به‌نفع مرورگر خود سنگین‌تر کند. آخرین نسخه کروم یعنی 90 شامل بهینه‌سازی‌های بسیار و فناوری‌های جدیدی است که می‌تواند بار دیگر دایره رنگی گوگل را به انتخاب اول شما برای وبگردی یا هر کار دیگری در فضای آنلاین تبدیل کند.

برای دسترسی به این نسخه کافی است در قسمت بالا و راست مرورگر روی علامت سه‌نقطه عمودی کلیک کنید و از منوی نمایش داده شده Help و سپس About Google Chrome را انتخاب کنید.

در این قسمت می‌توانید ببینید آیا همان‌طور که باید مرورگر شما خود را به آخرین نسخه ارتقا داده یا باید خودتان این کار را انجام دهید.

با ارتقای مرورگر خود به آخرین نسخه می‌توانید از ویژگی‌هایی مثل قابلیت Copy و Paste بهبود یافته، فناوری FLOC برای جایگزینی کوکی‌های طرف‌سوم، نام‌گذاری زبانه‌های مرورگر و همچنین از قابلیت‌های جدید دیگری هم بهره‌مند شوید. در ادامه برخی از این قابلیت‌ها را شرح می‌دهیم:

ویدئوی باکیفیت‌تر با پهنای‌ باند مصرفی کمتر 

نیازی به تکرار نیست که استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین یا جلسات ویدئویی در مدت اخیر چقدر فراگیر شده است. آنچه تکراری نیست اما Codec جدید AV1 کروم است که به‌صورت اختصاصی برای بهبود کیفیت پخش آنلاین یا جلسات آنلاین ویدئویی بهینه‌سازی شده‌است و در سرویس‌هایی مثل Netflix هم به‌کار می‌رود. استفاده از این فناوری در کنار افزایش چشمگیر کیفیت ویدئوی در حال پخش، پهنای باند کمتری هم مصرف می‌کند که می‌تواند برای کاربران اینترنت موبایل بسیار مهم باشد.

به‌علاوه استفاده از این Codec به شما اجازه خواهد داد حتی با سرعت‌های پایین هم بتوانید با کیفیت قابل‌ قبولی به‌صورت آنلاین ویدئو تماشا کنید که در نوع خود برای کاربران ایرانی بسیار کاربردی خواهد بود. در نهایت باید به این هم اشاره کنیم که در صورت استفاده از سرویس Meet گوگل برای برگزاری جلسات مجازی خود، می‌توانید از ویژگی‌ صرفه‌جویی در مصرف اینترنت آن هم به‌صورت مضاعف استفاده کنید تا اگر خیلی در این نوع جلسات شرکت دارید مصرف اینترنت خود را کاهش دهید.

تاکید بر امنیت

جرایم سایبری و انواع کلاهبرداری‌های آنلاین به‌موازات رشد نفوذ اینترنت و سرویس‌های آنلاین در زندگی ما متنوع شده و گسترش یافته‌اند. آخرین نسخه کروم برای مقابله با این چالش‌ها تمهیداتی اندیشیده است که می‌تواند به بهبود امنیت تجربه وبگردی کاربران کمک قابل ‌توجهی کند.

یکی از مهم‌ترین این تغییرات، استفاده از پروتکل ایمن HTTPS به‌عنوان پروتکل پیش‌فرض برای دسترسی به وبسایت‌هاست. پیش از این به‌روزرسانی یا باید از افزونه‌های اختصاصی برای باز کردن نسخه ایمن وبسایت‌ها استفاده می‌کردید یا خودتان به‌صورت دستی با افزودن https به ابتدای آدرس این کار را انجام می‌دادید. اما با استفاده از آخرین نسخه به‌صورت خودکار هنگام وبگردی ایمن‌ترین نسخه از وبسایت موردنظر برای کاربران نمایش داده می‌شود.

درواقع این تاکید روی امنیت آنقدر افزایش یافته که حتی اگر خودتان عمدا از عبارت http در ابتدای آدرس استفاده کنید هم کروم کماکان پروتکل https را به‌کار گرفته و با بستن دسترسی به پورت TCP شماره 554 از شما در برابر هکرها و سارقان اطلاعات دیجیتال‌تان بهتر محافظت می‌کند.

اشتراک‌گذاری موثر

گاهی هدف ما از اشتراک‌گذاری یک صفحه با دیگران، قسمت خاصی از آن متن یا گزارش است ولی امکان اشاره به قسمت موردنظر در لینک اشتراک‌گذاری شده وجود ندارد. یکی از بهترین قابلیت‌های کروم جدید دقیقا برای رفع همین مساله توسعه یافته و به شما امکان می‌دهد تنها یک بخش یا چند پاراگراف از یک صفحه وب را با دیگران به اشتراک بگذارید.

این قابلیت که Copy link to highlight نام دارد در حال حاضر تنها در نسخه‌های دسکتاپ و اندروید قابل استفاده است، اما در آینده نزدیک در اختیار کاربران اپل هم قرار خواهد گرفت. برای این کار کافی است قسمتی از متن را که می‌خواهید انتخاب کرده و پس از کلیک راست گزینه Copy link to highlight را انتخاب کنید تا فرد مورد نظر با باز کردن لینک به همان جایی از صفحه که می‌خواهید هدایت شود.

مدیریت بهتر زبانه‌ها

اگر شما هم جزو کاربرانی هستید که دوست دارند در آن واحد ده‌ها و گاه صدها زبانه باز در مرورگر خود داشته باشند و با بستن صفحات وب بعد از تمام شدن کارتان با آنها بیگانه هستید، خبرهای خوبی برای شما داریم. یکی از مشکلاتی که باز کردن زبانه‌های متعدد همزمان ایجاد می‌کند، دشوار شدن پیدا کردن زبانه مورد نظر به‌صورت سریع و مؤثر است. با استفاده آخرین نسخه کروم می‌توانید بدون آن که نیاز داشته باشید تمام زبانه‌ها را به‌صورت دستی و یک به یک باز کنید تا به گزینه موردنظرتان برسید، به‌سادگی از قابلیت جست‌وجو در بین زبانه‌های باز استفاده کنید. برای این کار می‌توانید کلیدهای Ctrl+Shift+A را همزمان فشار دهید یا روی فلش عمودی کنار آدرس صفحه کلیک کنید تا به این قابلیت دسترسی پیدا کنید. حالا کافی است نام وبسایت یا عبارت موردنظرتان را در قسمت مشخص‌ شده وارد کنید تا تمام صفحات مرتبط در یک فهرست به شما نمایش داده شوند.

خشایار مریدپور - روزنامه‌نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها