بهترین گیمبال‌ های تصویربرداری با کیفیت در حال حرکت

ثابت مثل کوه

فرقی ندارد برای تصویربرداری از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنید. این روزها گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های ورزشی و عکاسی همگی توانایی ضبط ویدئو با کیفیت بسیار بالا را دارند.
کد خبر: ۱۳۰۵۶۹۷

اما این‌که بتوانید دوربین خود را حین تصویربرداری جابه‌جا کنید، جذابیت بصری و درنتیجه کیفیت کلی کار شما را بسیار بالا خواهد برد، هرچند حرکت دادن دوربین حین تصویربرداری کار راحتی نیست.

به‌ویژه آن‌که تجهیزاتی که ما معمولا با آنها تصویربرداری می‌کنیم وزن بسیار پایینی دارند و در نتیجه هرگونه حرکتی منجر به لرزش، محو شدن و در یک کلام غیرقابل‌استفاده شدن ویدئو می‌شود. اینجاست که گیمبال‌های پایدارکننده ارزش خود را نشان می‌دهند.

این تجهیزات به‌کمک سه موتور داخلی خود، حرکت دوربین در سه‌محور چرخش را کنترل کرده و تاثیر حرکات ناخواسته بر تصویر نهایی را خنثی می‌کنند.

درنتیجه می‌توانید با خیالی راحت ویدئوهای جذاب و حرفه‌ای تولید کرده یا خاطرات ماجراجویی‌های خود را بهتر ثبت کنید. در ادامه انواع این محصول و برخی از بهترین گزینه‌های فعلی بازار را معرفی ‌می‌کنیم.

فناوری قدیم برای نیازهای جدید

پایدارکننده‌های حرکت دوربین فناوری جدیدی نیستند. درواقع پایدارکننده‌‌ مخصوص دوربین‌های سینمایی یا استدی‌کم‌ بیش از دو دهه پیش وارد بازار شد اما با گسترش روزافزون محبوبیت تصویربرداری با گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های ورزشی و داغ‌ شدن بازار تولید محتوای ویدئویی توسط مردم معمولی، چند سالی است پای این تجهیزات به دنیای تصویربرداری آماتوری هم باز شده‌است.

پایدارکننده‌های تصویر یا گیمبال‌ ها برای گوشی‌ های هوشمند، دوربین‌ های ورزشی، دوربین‌ های عکاسی و حتی به‌صورت دوربین سرخود تولید شده‌اند.

گیمبال‌ های مخصوص گوشی مثل یک مونوپاد فوق‌العاده پایدار عمل می‌کنند و تنها باید گوشی را روی آنها قرار دهید تا با دوربین گوشی تصویری بدون لرزش و جهش ضبط کنید.

گیمبال‌های مخصوص دوربین‌های ورزشی، به‌عنوان مکملی برای فناوری پایداری اپتیکی تصویر عمل کرده و باعث می‌شوند بتوانید تصاویری فوق‌العاده باکیفیت و حرفه‌ای از صحنه‌های پرتحرک ثبت کنید. البته برخی از انواع گیمبال‌ها نیازی به نصب گوشی یا دوربین خارجی ندارند و به شما اجازه می‌دهند تمام تصویربرداری خود را با یک دستگاه کوچک و جیبی ‌انجام دهید.

درنهایت باید به گیمبال‌های مخصوص دوربین‌های DSLR و بدون آینه اشاره کنیم که معمولا توسط تصویربرداران حرفه‌ای برای کارهای جدی‌تر استفاده می‌شوند البته این دسته از کاربران معمولی نیازی به راهنمایی برای خرید تجهیزات‌شان ندارند، درنتیجه در ادامه تنها بهترین گیمبال‌های مخصوص گوشی، دوربین‌های ورزشی و دوربین‌دار امسال را بررسی می‌کنیم.

برای گوشی‌های هوشمند

گیمبال‌ های سری Osmo شرکت DJI در یکی دوسال اخیر به یکی از محبوب‌ترین محصولات این حوزه تبدیل شده‌اند.

نگاهی به نسل سوم این گیمبال، دلایل این محبوبیت را بیشتر روشن می‌کند. گیره فنری این گیمبال به‌خوبی قابلیت نگهداری بزرگ‌ترین گوشی‌ها را دارد. به‌علاوه، بازوی متصل به دوربین می‌تواند به‌صورت خودکار و بدون قطعی بین وضعیت عمودی و افقی تغییر وضعیت دهد تا بهتر بتوانید از دوربین گوشی استفاده کنید.

این محصول با وجود داشتن بدنه پلاستیکی، حس یک محصول باکیفیت را به شما می‌دهد و رعایت اصول ارگونومی در طراحی آن کار کردن با Osmo Mobile ۳ را بسیار راحت کرده است. کلیدهای فیزیکی معدودی روی بدنه دیده می‌شوند و برای مثال می‌توانید با استفاده از دکمه‌های روی دسته، زوم دوربین را کنترل کنید. اما بیشتر تنظیمات را باید با کمک اپلیکیشن اختصاصی انجام دهید.

به این ترتیب می‌توانید از قابلیت‌های متنوع این گیمبال ازجمله دنبال کردن خودکار سوژه‌های متحرک با حساسیت قابل‌ تنظیم یا تغییر میزان پایدارسازی با یک لمس نام برد.

این گیمبال همچنین می‌تواند به‌صورت خودکار تشخیص دهد کی قصد حرکت دادن دوربین را دارید تا با خنثی‌ کردن حرکات ناخواسته، روان‌ترین تصویر ممکن را در دسترس شما قرار دهد. به تمام اینها بازوی متحرک تاشو، وزن ۴۰۰چهارصد گرمی و قیمت بسیار مناسب این محصول را اضافه کنید تا بهتر به ارزش خرید بالای آن پی ببرید.

چرا بخریم: ارزش خرید بالا، عمر باتری فوق‌العاده، ساختار محکم و خوش‌ساخت ولی تاشو، پایدارسازی موثر و قابل تنظیم.

چرا نخریم: عدم امکان تغییر دوربین حین فیلمبرداری، دشواری راه‌اندازی و تنظیمات اولیه.

برای دوربین‌های ورزشی

این محصول تقریبا هرآنچه را از پایه یک دوربین ورزشی می‌خواهید در خود دارد. طراحی ضدآب، کنترل‌های فیزیکی روی دسته، طراحی ارگونومیک و راحت، کنترل عملکردها از اپلیکیشن اختصاصی و عمر باتری بالا در کنار قیمت معقول باعث می‌شوند این محصول را پیشنهاد کنیم.

نمایشگر OLED کوچک این گیمبال اجازه کنترل سریع وضعیت و تنظیمات را به کاربر می‌دهد. همچنین امکان استفاده از آن با تمام مدل‌های جدید GoPro و سایر دوربین‌های ورزشی با ابعاد مشابه، انعطاف‌پذیری بالایی به آن داده است.

نکات‌ منفی این محصول، ناسازگاری کامل اپلیکیشن با تمام مدل‌های دوربین و صدایی است که هنگام حرکت‌ موتورهای گیمبال ممکن است در ویدئوی شما شنیده شود البته این مشکل بزرگی نیست و می‌توانید از میکروفن‌های خارجی استفاده کنید و کماکان هزینه نهایی کمتر از قیمت خرید گیمبال‌های اختصاصی GoPro یا سایر انواع گران‌قیمت‌تر موجود در بازار خواهد شد.

چرا بخریم: دارای نمایشگر وضعیت، کنترل کامل روی دوربین، سازگاری با دوربین‌های GoPro.
چرا نخریم: اپلیکیشن با دوربین‌های غیر از GoPro کاملا سازگار نیست، صدای حرکت موتورها گاهی شنیده می‌شود.

برای راحتی بیشتر

هرچند سری Pocket از شرکت DJI معروف‌ترین اسم در بین گیمبال‌های دوربین سرخود به‌شمار می‌رود، گزینه‌های اقتصادی‌تری هم وجود دارند.

گیمبال Snoppa Vmate مثل رقیب خود Pocket۲ نمی‌تواند تصاویر ثابت ۶۵ مگاپیکسلی تهیه کند و سنسور دوربین آن تنها ۱۲ مگاپیکسل حساسیت دارد. اما در صورت استفاده از فرمت RAW یا تصویربرداری با کیفیت ۴K ناامیدتان نمی‌کند.

به‌خصوص که قیمت پایین‌تر آن نسبت به محصول DJI کنار آمدن با این مشکل و مسائلی مثل ایرادهایی را که گاه در نحوه حرکت دوربین دیده می‌شود ساده‌تر می‌کند. ابعاد و وزن این دوربین به شما اجازه می‌دهد آن را همیشه و در هر شرایطی همراه خود داشته باشید و بتوانید از لحظات مهم، تصاویری با کیفیت قابل ‌قبول تهیه کنید.

چرا بخریم: اندازه جیبی و فوق‌العاده قابل‌حمل، حاوی پایه اتصال به گوشی، کیفیت ساخت خوب و تصویر مناسب با وضوح ۴K.
چرا نخریم: نبود امکان کنترل سرعت شاتر، نیاز به گوشی برای دسترسی به امکانات کامل.

خشایار مریدپور - روزنامه نگار فناوری / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها