آیا بیماری‌های دهان و دندان می‌تواند سلامت عمومی بدن را به خطر بیندازد؟

سلامت بدن در گروی سلامت دهان

ارتباط بین سلامت دهان و سلامت عمومی بدن با مستندات و مقالات علمی متعددی ثابت شده است. بیماری‌ های لثه نه‌تنها باعث ایجاد مشکل برای دندان‌ها می‌شود بلکه می‌توانند مشکلات جدی برای سلامت عمومی در دیگر نقاط بدن ایجاد کنند و باعث افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته، دیابت، بیماری‌های قلبی و آرتریت روماتوئید شود.
کد خبر: ۱۳۰۱۶۲۳

همچنین ابتلا به بیماری‌ های لثه می‌تواند با بروز مشکلاتی در دوران بارداری و بیماری زوال عقل مربوط باشد و کنترل میزان قند خون را در افرادی که بیماری دیابت دارند با مشکل مواجه کند.

بیماری لثه، عفونت بافت حمایت‌کننده اطراف دندان است که عموما در اثر باکتری‌های موجود در پلاک دندانی ایجاد می‌شود.

در بعضی افراد که مستعد بیماری‌های لثه هستند، بدن به باکتری‌های داخل لثه عفونی واکنش بیش از حد نشان می‌دهد و التهاب بسیار زیادی ایجاد می‌کند. در صورتی که عفونت لثه درمان نشود، بدن نمی‌تواند عفونت و واکنش التهابی شدید ناشی از آن را از بین ببرد.

این امر باعث تورم شدید لثه می‌شود و بر سیستم خون‌رسانی بدن اثر می‌گذارد. اگر این شرایط به مدت طولانی ادامه پیدا کند باکتری‌ها و سلول‌های التهابی می‌توانند از طریق خون به سایر نقاط بدن مثل قلب و مغز منتقل شوند و باعث واردآمدن آسیب به عروق آن نواحی شوند.

چگونه از ایجاد این مشکلات جلوگیری کنیم؟

خبر خوب این است که مراقبت از دندان‌ها ولثه‌ها با مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن به‌طور منظم می‌تواند از ایجاد بیماری‌های لثه‌ای جلوگیری کرده و در نتیجه باعث بهبود سلامت عمومی و کاهش خطر ابتلا به مشکلاتی مثل بیماری‌های قلبی شود.

خبر بد این است که اگر دندان‌های شما جرم داشته باشد، مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن را مختل می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های لثه ای را افزایش می‌دهد. مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی و معاینه به رفع این مشکل کمک می‌کند.

دکتر نیکو اثنی‌ عشری - دندانپزشک / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها