در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین، تیتر یا عنوان تأثیر بسیاری روی موفقیت یک متن دارد؛ به عبارتی مهمترین بخش زیادی از مسئولیت جلب توجه خواننده با تیتر است. گاهی یک تیتر نامناسب و بیرمق ممکن است منجر به دفن نوشتهای ارزشمند شود.
سرمایه گذاری روی مهارت تیترنویسی یکی از هوشمندانهترین تصمیمهای یک نویسنده و تولیدکننده حرفهای محتوا حرفهای است.حتی تیترها میتوانند در ایده یابی به شما کمک کند.
وقتی میخواهید نوشتن را شروع کنید اولین چیزی که باید بدانید این است که شما با قلم برداشتن باید وارد دنیای داستان بشوید...
نباید از بیرون به آن نگاه کنید باید کاملا وارد آن شوید مخصوصا اگر از زاویه اول شخص مینویسید.
همچنین اگر تیپ مورد علاقه تان سوم شخص است هم باید خودتان را راوی ای تصور کنید که دارد تمام ماجراهای داستان را عینا میبیند تا جزئیات کاملا برایتان قابل نگارش باشد.
برای اینکار باید وسعت خیال پیدا کنید.
یعنی باید قدرت تجسم و تصویر سازی ذهنی قوی و خیال سیال داشته باشید.
یک راهکار برای پرورش قوه خیال اگر به اندازه کافی کارآمد نیست:
هر از گاهی بنشینید و یک اتفاق در زندگی خودتان را دوباره بازسازی کنید.
مثلا قبل از خواب یا وقتی که زمان دارید چشمان تان را ببندید و یک اتفاق در کودکی تان را به یاد بیاورید.
با کوچکترین جزئیات و حتی رنگ و کیفیت اجزا و محیط اون اتفاق میتواند کمک کننده باشد.
تمرینات تمرکز را انجام بدهید.
در یک فضای آرام و ساکت یک جای راحت که نور و رنگ قابل توجه ندارد بنشینید و چشمان تان رو ببندید و یک تصویر زیبا مثلا خط نوشته الله یا نام علی یا هر چیزی که دوست دارید را در ذهن بیاورید و کاملا به آن شکل بدهید و سعی کنید بدون توجه به افکار درونتان فقط به آن تصویر توجه کنید.
کمی سخت است ولی با تمرین مستمر می توان به هدف رسید.
به مرور تمرکزتان خیلی بالا میرود که نه تنها برای داستان نویسی بلکه کلا یک مهارت مهم است که برای زندگی لازم میباشد.
برای نوشتن اگر انتخابتان اول شخص است؛سعی کنید حتما یک شریک مناسب برایش طراحی کنید.
اول شخصی که دارد داستان خود را روایت میکند اگر در نقل تمام ماجراها تنها باشد جذابیت داستان کاهش پیدا میکند.
مثلا یک دوست یا خواهر و برادر که حتیالمقدور پتانسیل ساخت موقعیت های طنز جذاب رو هم داشته باشد.
اگر سوم شخص استفاده میکنید روی روایت حالات یک نفر تمرکز نکنید.
دیدگاه شما به شما این قدرت را میدهد که حالات و جزئیات تک تک شخصیت ها را به دقت پردازش کنید.یعنی اصولا مهمترین مزیت این روش همین است.
نهایت استفاده را از آن بکنید.
اگر میخواهید داستان تان جذابیت بیشتری داشته باشد تک بُعدی و تک موضوعی ننویسید و چند قصه را به صورت موازی با هم پیش ببرید.ولی در صورتی که قصه ها به یکدیگر مرتبط باشند.
البته اگر قلم توانا و تاثیرگذار باشد و قصه گیرا حتی یک موضوع هم میتواند مخاطب رو جذب کند که داستان را دنبال کند.
گاهی برای نویسندگی خلاق باید دست به کارهای نامعمول زد. نوشتن با چشمهای بسته یکی از همین کارهاست. اگر هرازگاهی ده دقیقه با چشمهای بسته بنویسیم شکل تازهای از نوشتنِ بیتکلف را تجربه میکنیم. پنداری این نوع از تاریکی ترس ما را میریزد: ترس ما از بد نوشتن.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم