نمایشگرهای موبایل به شدت مستعد آسیب هستند و اگرچه شرکت‌هایی مانند کورنینگ در سال‌های گذشته با شیشه‌های مختلف امنیت آن‌ها را افزایش داده‌اند، اما همچنان تعمیرات آن‌ها هزینه زیادی از کاربران طلب می‌کند. حالا تیمی از دانشمندان یک نمایشگر موبایل خودترمیم‌شونده توسعه داده‌اند.
کد خبر: ۱۲۹۸۱۳۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو،سالانه کاربران در سراسر جهان مجموعا میلیون‌ها دلار برای تعمیر صفحه نمایش موبایل هزینه پرداخت می‌کنند که دستاورد جدید محققان کره‌ای می‌خواهد بخشی از این کابوس را کاهش دهد. این نمایشگر موبایل حاوی روغن کتان است و می‌تواند به صورت خودکار ترک‌ها را تنها در چند دقیقه ترمیم کند.

روغن کتان یا «بزرک» معمولا برای رفع مشکلات چوب «کریکت» استفاده می‌شود، اما حالا پژوهشگران میکروکپسول‌های حاوی این ماده را توسعه داده‌اند که می‌توانند با پلیمر مورد استفاده برای نمایشگر گوشی‌ها مخلوط شوند.

زمانی که نمایشگر موبایل ترک می‌خورد، این کپسول‌های داخلی هم ترک می‌خورند و روغن درون آن‌ها آغاز می‌شود. این روغن درون شیشه آسیب دیده نفوذ می‌کند و در نهایت به یک ماده جامد شفاف تبدیل می‌شود که بطور موثری ترک نمایشگر را برطرف می‌کند.

 

نمایشگر موبایل خودترمیم‌شونده
 

 

این تیم از محققان «موسسه علم و فناوری پیشرفته کره جنوبی» در مقاله خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که رفتارهای خودترمیم‌شونده ساده پلیمرها برای کاربردهای صنعتی بسیار مناسب هستند. طبق این مقاله، پژوهشگران توانسته‌اند ماده خودترمیم‌شونده بی‌رنگ توسعه دهند که می‌تواند مشکلات مربوط خصوصیات فیزیکی و طول عمر سطوح آسیب‌دیده را رفع کند.

نمایشگر موبایل خودترمیم‌شونده محققان کره‌ای می‌تواند برای گوشی‌های هوشمند کنونی کارآمد باشد چرا که این محلول روغنی می‌تواند در دمای اتاق بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های بالا، صفحه نمایش را تعمیر کند. اگر موبایل در معرض دمای بالا قرار بگیرد، سرعت این فرایند افزایش پیدا می‌کند و با کمک نور فرابنفش این محلول تنها در ۲۰ دقیقه سفت می‌شود.

محققان در مقاله خود که هنوز مورد تایید قرار نگرفته و در مرحله داوری قرار دارد، ادعا کرده‌اند که کپسول‌های حاوی روغن کتان تا ۹۱ درصد موارد موفق به تعمیر ترک‌ها شده‌اند. دستاورد اخیر پژوهشگران می‌تواند در بخش‌های دیگری مانند تولید و افزایش دوام پنل‌های خورشیدی و پوست مصنوعی برای اهداف پزشکی هم کارایی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها