یكی از روش های بسیار مناسب برای ثبت خاطرات، تصویربرداری است كه نوع ثابت آن یعنی عكاسی از جمله قدیمی ترین و مهمترین روش ها به حساب می آید. همان طور كه عكاسی هنری است كه انجام آن به طور حرفه ای نیازمند داشتن دانش كافی پیرامون این تكنیك نه چندان ساده است، مرحله بعدی یعنی نگهداری از این خاطرات كاغذی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
کد خبر: ۱۲۷۸۴۱۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ویستا، البته امروزه با پیشرفت علم و تكنولوژی، تصویربرداری نیز در همه انواع آن دچار تحولاتی عمده گشته و دوربین های عكاسی معمولی جای خود را به دوربین های دیجیتالی داده و كارت های حافظه، جایگزین حلقه های فیلم شده اند ولی این تغییرات هنوز گسترده نبوده و كماكان دوربین های سبك قدیم كاربرد بسیاری را در سطح جهان دارا هستند. در كشور ما نیز از آنجا كه روزهای نوروز را سپری كرده ایم، به جهت كثرت مسافرت ها و همچنین دید و بازدیدها، این روزها بازار عكاسی از هر نوع (معمولی و دیجیتالی) بسیار داغ بوده و به هر آتلیه عكاسی كه سری بزنید شاهد انبوهی از فیلم ها، كارت های حافظه یا CD خواهید بود كه برای چاپ سفارش داده شده اند ولی نكته اینجاست كه پس از انجام عكاسی و تحویل عكس های چاپ شده برای حفظ این خاطرات كاغذی چه باید كرد؟

پس از گرفتن عكس ها از عكاسی با تطبیق آنها با نگاتیوهایشان شماره هر عكس را پیدا كرده و در پشت آن یادداشت كنید. با این كار، هنگامی كه بخواهید هر یك از آنها را دوباره چاپ كنید، به راحتی شماره آنها در دسترس بوده و نگاتیوها بارها و بارها با انگشتان دستان تماس پیدا نمی كند. البته این مسئله در مورد عكاسی معمولی صدق می كند در عكاسی دیجیتالی تنها كافی است شما در كامپیوتر و یا صفحه نمایش دوربین خود، عكس ها را انتخاب كرده و چاپ نمایید در ضمن به جهت آنكه امكان ذخیره عكس های بسیاری با توجه به ظرفیت كارت حافظه دوربین شما وجود دارد، شما می توانید تعداد زیادی عكس گرفته و تنها عكس های دلخواه را برای قرار دادن در آلبوم یا قاب عكس چاپ كرده و بقیه را به عنوان یادگار بر روی لوح فشرده ای (CD) ذخیره كنید.


به این ترتیب دسترسی به عكس ها و همچنین چاپ مجدد آنها همواره امكان پذیر خواهد بود. البته به طور كلی انتقال كلیه عكس ها چه چاپ شده و یا چاپ نشده، در یك و یا چند CD ضروری است زیرا این CDها در واقع نقش همان نگاتیو را برای دسترسی های بعدی ایفا خواهند كرد.


- در پشت هر یك از عكس ها برچسبی حاوی مكان، تاریخ (روز، ماه و سال) و مختصر توضیحات لازم در مورد آن مكان و افراد موجود در عكس و همچنین شماره خود عكس با توجه به نگاتیوها بچسبانید. عوامل مهم آسیب رساننده به عكس شامل رطوبت و دمای بالا، نور، حشرات و حتی خاك و آلودگی هوا هستند. البته عكس های سیاه و سفید نسبت به عكس های رنگی حساسیت كمتری دارند ولی به هر حال تركیب آنها به طور قطع باعث صدمه رسیدن به عكس ها می شود. لذا آنها را همواره در مكانی خشك، خنك و تاریك نگهداری كنید. این شرایط در مورد نگهداری فیلم های خام و نگاتیو هم صدق می كند كه البته در مورد فیلم های خام موضوع تعیین كننده، تاریخ انقضای حك شده روی فیلم است.
- هرگز عكس هایتان را در كمد آشپزخانه، زیرزمین، اتاق زیرشیروانی یا پاركینگ نگهداری نكنید. این مكان ها معمولاً چندین عامل آسیب رساننده شامل گرما، رطوبت، خاك و حشرات را همزمان دارا هستند.


- بهترین محل برای نگهداری عكس ها، آلبوم است. این روزها اغلب عكاسی ها به همراه عكس های چاپ شده، آلبوم های موقتی را دراختیار مشتریان خود قرار می دهند ولی اگر به هر دلیلی آلبومی در دسترس نداشتید، می توانید از جعبه های لوازم مختلف مانند جعبه كفش یا هر جعبه دیگری كه به لحاظ ابعاد با عكس ها متناسب باشد، استفاده كنید.
- در مرحله نگهداری عكس های بدون آلبوم، رعایت دو نكته ضروری است. اول آنكه در لابه لای هر عكس كاغذی قرار داده تا عكس ها با یكدیگر تماس پیدا نكنند، دوم آنكه هیچ گاه عكس ها را بر روی هم با كش و یا باند پارچه ای به طور محكم نبندید زیرا به مرور زمان به هم چسبیده و آسیب می بینند.



علاوه بر عكس ها، نگاتیوها و CDها نیز به عنوان منابع اصلی ذخیره، نیازمند نگهداری هستند. برای آنها نیز جایگاهی مخصوص در قالب آلبوم و یا كیف و یا جعبه فراهم كرده و برچسبی حاوی اطلاعات كافی پیرامون موضوع، مكان و زمان عكاسی بر روی آن نصب كنید. در مورد CDها هم می توانید توضیحات لازم را بر روی هر یك نوشته و آنها را در كیف مخصوص و یا جعبه ای متناسب نگهداری نمایید.


- روش نگهداری عكس ها در CD تنها خاص عكس هایی كه به طریقه دیجیتالی گرفته می شود، نیست بلكه شما می توانید با اسكن كردن از روی عكس های قبلی و یا جدید چاپ شده تان، علاوه بر آلبوم معمولی، آلبومی دیگر در قالب CD شامل انبوهی از عكس های مورد نظر نیز داشته باشید.


- امروزه با استفاده از نرم افزارهای كامپیوتری می توانید عكس های قدیمی و صدمه دیده را ترمیم كرده و یا حتی شرایط عكسبرداری شامل نور، رنگ و حتی موقعیت افراد را تغییر دهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها