کد خبر: ۱۲۷۴۳۵۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت،سال گذشته شرکت اپل با افزایش ظرفیت باتری‌های مورد استفاده در گوشی‌های سری آی‌فون 11 بسیاری از کاربران را شگفت‌زده کرد. به‌عنوان مثال اپل اعلام کرد که شارژدهی باتری مدل پیشرفته آی‌فون 11 پرو مکس در مقایسه با پرچم‌دار سال 2018 کمپانی موسوم به آی‌فون XS مکس حداکثر 5 ساعت بیش‌تر است. در نتیجه حتی کاربران پرمصرف نیز قادر به استفاده از هندست طی مدت روز و پخش محتوای موردعلاقه خود در شب‌هنگام خواهند بود. اگرچه برخی کاربران آی‌فون خواهان عملکرد سریع‌تر هندست‌های خود در بستر شبکه 5G هستند؛ اما مقوله شارژدهی باتری در مدل‌های جدید تا حدودی موجب نگرانی آن‌ها شده است. میزان مصرف شارژ باتری در اتصال 5G نسبت به 4G LTE به‌مراتب بیش‌تر است.


اپل با هدف جلوگیری از افزایش قیمت گوشی‌های آی‌فون در عصر 5G مشغول تغییر فناوری باتری در مدل‌های جدید هندست‌های خود است

شایعات مطرح شده پیرامون ظرفیت باتری‌های مورد استفاده در مدل‌های چهارگانه آی‌فون 12 طی سال 2020 احتمالا برای هیچ‌یک از کاربران رضایت بخش نخواهند بود؛ چرا که اپل ظاهرا قصد دارد تا ظرفیت باتری‌های به‌کارگیری شده در هندست‌های امسال خود را کاهش دهد. اپل احتمالا روی مقوله کاهش انرژی مصرفی تراشه 5 نانومتری جدید خود موسوم به A14 Bionic حساب ویژه‌ای باز کرده است. احساس خوش‌بینی اپل از افزایش 76 درصدی تعداد ترانزیستورهای تراشه A14 ناشی می‌شود. بدین‌ترتیب شمار ترانزیستورهای درون این تراشه به 15 میلیارد واحد خواهد رسید. با این‌حال گزارش اخیرا منتشر شده توسط مینگ چی‌کو؛ تحلیلگر موسسه TF International دربردارنده برخی اخبار جالب‌توجه است.

آی‌فون 11 پرو مکس دارای بهترین شارژدهی باتری در میان کلیه مدل‌های آی‌فون تولید شده تا به امروز است

آقای کو که به‌دلیل تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های دقیق خود به شهرت رسیده است؛ ادعا می‌کند که وی از کلیه شواهد و جزئیات مربوط به محصولات اپل آگاهی دارد. وی در گزارش امروز خود به مخاطبان اعلام کرد که غول کوپرتینویی مشغول اعمال تغییراتی در فناوری باتری گوشی‌های آی‌فون است. به گفته وبسایت AppleInsider آقای کو بر این باور است که اپل با استفاده از فناوری باتری ارزان‌تر و دارای پیچیدگی‌های فنی کمتر در سری آی‌فون 12 سال 2020، سری آی‌فون 12S در سال 2021 و ایرپادز نسل 3 هزینه‌های ساخت این محصولات را کاهش خواهد داد. به عبارت دقیق‌تر آقای کو اعلام می‌کند که اپل می‌تواند متوسط هزینه ساخت باتری‌های موردنیاز برای آی‌فون‌های امسال خود را 40 تا 50 درصد کاهش دهد. چنین اقدامی احتمالا از طریق کاهش تعداد لایه‌های سفت و سخت برد باتری و فشرده‌سازی اجزای سلولی فعال در یک فضای کوچکتر عملیاتی خواهد شد. همچنین آقای کو برای گوشی‌های سری آی‌فون 12S در سال 2021 نیز پیش‌بینی می‌کند که اپل بردهای سفت و سخت را با نوعی معماری انعطاف‌پذیر جایگزین خواهد کرد. در نتیجه هزینه‌های ساخت باتری بین 30 تا 40 درصد کاهش خواهد یافت.

این تحلیلگر خاطرنشان می‌کند که اپل با هدف جبران هزینه‌های مازاد ناشی از پشتیبانی آی‌فون‌های جدید از فناوری 5G دست به انجام چنین تغییراتی زده است. به عقیده آقای کو به‌روزرسانی آی‌فون برای دریافت سیگنال‌های 5G با فرکانس کمتر از 6 گیگاهرتز هزینه مازاد 75 تا 85 دلاری (به ازای هر دستگاه) را بر اپل تحمیل خواهد کرد. همچنین افزودن قطعات ضروری به دستگاه جهت اتصال به طیف امواج بسیار فشرده موج میلی‌متری 5G نیز هزینه‌های ساخت محصول را 125 تا 135 دلار دیگر افزایش خواهد داد. به‌طور کلی تاثیرات مادی ناشی از تغییر فناوری باتری موجب ثابت ماندن قیمت آی‌فون در عصر فناوری 5G می‌شود.

بر اساس محتوای اسناد رگولاتوری به‌نظر می‌رسد که آی‌فون 12 مجهز به یک باتری 2227 میلی‌آمپرساعتی خواهد بود (برای مقایسه جالب است بدانید که آی‌فون 11 دارای باتری با ظرفیت 3110 میلی‌آمپرساعت است). آی‌فون 12 مکس احتمالا به‌همراه یک باتری 2775 میلی‌آمپرساعتی عرضه می‌شود (در مقایسه با ظرفیت 3190 میلی‌آمپرساعتی آی‌فون 11 پرو) و آی‌فون 12 پرو مکس نیز احتمالا از یک باتری 3687 میلی‌آمپرساعتی بهره خواهد برد (در مقایسه با باتری 3969 میلی‌آمپرساعتی آی‌فون 11 پرو مکس). پیرو شایعات پیشین اکنون نیز به‌نظر می‌رسد که گوشی‌های آی‌فون سال 2020 اپل فاقد نمایشگرهایی با نرخ نوسازی 120 هرتزی خواهند بود. این پدیده مانع از تخلیه سریع شارژ باتری در گوشی‌های جدید خواهد شد؛ زیرا به‌روزرسانی محتوای نمایشگر با نرخ 120 هرتزی (120 نوبت در هر ثانیه) میزان قابل‌توجهی از شارژ باتری را مصرف خواهد کرد.

به گفته آقای کو اپل از به‌کارگیری فناوری باتری نسل دوم مورد استفاده در ایرپادزهای بی‌سیم بلوتوثی خود نیز صرف نظر خواهد کرد. به عقیده وی سیستم باتری ایرپادز فعلی که مبتنی بر برد مدار چاپی (PCB) طراحی شده است؛ با الگوی طراحی پکیج سیستمی یکپارچه (SiP) در ایرپادز نسل سوم جایگزین خواهد شد. الگوی SiP به منظور جایگزینی تمامی سیستم‌ها از تعدادی مدار مجتمع درون یک یا چند تراشه بهره خواهد برد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها نسل بعدی ایرپادز طی 6 ماهه نخست سال آینده روانه بازار خواهد شد. سیستم باتری جدید موجب کاهش 25 تا 35 درصدی هزینه ساخت این گجت پوشیدنی داخل گوشی خواهد شد. بهره‌برداری از این سیستم طی 6 ماهه دوم سال جاری آغاز می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها