محققان روسی روشی نوین برای ساخت رگ های مصنوعی ابداع کرده اند که از هزینه های درمانی می کاهد و همزمان کارآمد تر است.
کد خبر: ۱۲۷۳۱۹۵

محققان دانشگاه پلی تکنیک تومسک فناوری جدیدی برای ساخت رگ های خونی مصنوعی ابداع کرده اند که می تواند هزینه درمان ترمبوز سیاهرگی عمقی(DVT) را کاهش دهد.DVT به معنای تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است و بیشتر سیاهرگ‌های اندام های تحتانی را درگیر می‌کند.

به گفته محققان این روش موثرتر است و کیفیت بهتری نسبت به روش های دیگر دارد. علاوه بر این موارد هزینه درمان با آن نیز ۲ بار کمتر از روش های دیگر است.

در حال حاضر برای درمان ترومبوز سیاهرگی عمقی به رگ های مصنوعی نیاز است. اگر نتوان قابلیت رگ ها را به وسیله روش های پزشکی یا جراحی به حالت اولیه بازگرداند، باید قسمتی از رگ که دچار اختلال شده را حذف کرد. در مرحله بعد به جای قسمت حذف شده یک رگ مصنوعی ساخته شده از«پلی کاپرولاکتون» یا یک ماده زیستی دیگر جایگزین شود.

محققان این دانشگاه روسی برای نخستین بار پیشنهاد داده اند از روش فراوری پلی کاپرولاکتون در پلاسمای ترشحات مگنترون برای ایجاد عروق مصنوعی استفاده کنند. به گفته محققان این روش به طور همزمان دو ویژگی اصلی و کارآمد یعنی یکپارچه سازی با کیفیت مواد با بافت بدن بیمار و مقاومت بالا را ارائه می کند.

یکی از محققان این دانشگاه در این باره می گوید: مزیت اصلی روش ما آن است که سطح خارجی رگ مصنوعی آب دوست(خاصیت هیدروفیلیک ) است و بنابراین سبب می شود رگ به راحتی در بدن خود را وفق دهد. از سوی دیگر سطح داخلی آن آب گریز( هیدروفوبیک) است و بنابراین خون به راحتی در آن جریان می یابد.

نتایج این پژوهش در نشریه «Applied Surface Science journal» منتشر شده است./مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها