متخصص ژنتیک مولکولی عنوان کرد؛

احتمال درمان کروناویروس با سلول‌ های بنیادی

یک متخصص ژنتیک مولکولی با اشاره به درمان کروناویروس از طریق سلول‌های بنیادی، گفت: اگر سیستم ایمنی یک فرد قوی باشد می‌تواند از ضربه و آسیب جدی به تمام نقاط بدن جلوگیری کند.
یک متخصص ژنتیک مولکولی با اشاره به درمان کروناویروس از طریق سلول‌های بنیادی، گفت: اگر سیستم ایمنی یک فرد قوی باشد می‌تواند از ضربه و آسیب جدی به تمام نقاط بدن جلوگیری کند.
کد خبر: ۱۲۶۶۶۶۴

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود هوشمند، در پاسخ به نگرانی مطرح شده مردم در سامانه ۴۰۳۰ ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت بهداشت درباره واکنش کرونا ویروس روی بدن انسان‌، اظهار داشت: کرونا ویروس همانند دیگر ویروس‌ها، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین فعالیت کووید ۱۹ بر روی ریه مشاهده شده است، افزود: کروناویروس ظرفیت اکسیژن گیری و عملکرد ریه را تحت تأثیر قرار داده و میزان فعالیت ریه برای اکسیژن رسانی را کم می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به درمان کرونا با سلول‌ های بنیادی، گفت: سلول‌های بنیادی در واقع سیستم ایمنی بدن را ارتقا می‌دهد و باعث بهبود وضعیت بدنی فرد می‌شود، در واقع اگر سیستم ایمنی قوی باشد می‌تواند از وارد شدن آسیب به بدن فرد جلوگیری کند.

هوشمند ادامه داد: در حال حاضر حتی بیماران دوشنی (دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن است که از عوارض اصلی این بیماری تحلیل و نابودی ماهیچه‌های ارادی که در کنترل بدن نقش حیاتی دارند، است) و دیگر بیماران هم از سلول‌ های بنیادی نفع می‌برند چراکه سلول بنیادی ایمنی بدن را بالا می‌برد و برای مقابله با ویروس بسیار مفید است.

وی در پاسخ به این سوال که امکان درمان کرونا از طریق سلول‌های بنیادی امکان‌پذیر است یا خیر، بیان داشت: درمان همه بیماری‌ها از جمله کووید ۱۹ در همه جای دنیا بستگی به پیشرفت بیماری و اینکه چگونه جلوی آن را بگیریم، دارد.

این متخصص ژنتیک مولکولی با بیان اینکه افراد دارای بیماری زمینه‌ای باید تا حد امکان از بیمار شدن خود جلوگیری کنند، تاکید کرد: امکان اینکه همه به کرونا مبتلا شویم وجود دارد، اما شاید ۸۰ درصد از ما متوجه اینکه به این بیماری مبتلا شده باشیم، نشویم و با یک تب و لرز ساده به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهیم و به صورت یک فرد ناقل دیگران را بیمار کنیم.

هوشمند در ادامه با بیان اینکه از ۲۰ درصد باقی مانده بیماران باید ۱۵ درصد آنها قرنطینه شوند، افزود: ۵ درصد از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حتماً باید به بیمارستان منتقل شوند و از این رقم هم ۲ و نیم درصد فوت می‌کنند، چراکه این ویروس افراد مسن یا دارای بیماری زمینه‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و … دارند باید بسیار مراقب باشند که به کووید ۱۹ مبتلا نشوند چراکه به دلیل ناشناخته بودن این ویروس، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که به چه میزان سلول استم سل تراپی می‌تواند به آنها کمک کند.

عضو هیئت علمی‌پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اضافه کرد: به دلیل اینکه شناختی از کووید ۱۹ نداریم باید برای درمان بیماران با آزمون و خطا به جلو برویم.

هوشمند یادآور شد: اصولاً سلول درمانی به دلیل اینکه سطح ایمنی بدن افراد را بالا می‌برد می‌تواند برای بیماران کمک کننده باشد هرچند هنوز هم نمی‌توان از این موضوع به طور ۱۰۰ درصدی اطمینان حاصل کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها